Partidul Social Democrat vrea să descurajeze acele magazine care ar fi tentate să înlăture produsele românești de la vânzare. Scandalurile din ultima perioadă legate de acest subiect i-au determinat pe cei de la PSD să ceară măsuri împotriva acelora care ar face acest lucru. Guvernul condus de Marcel Ciolacu intenționează să aplice și extinderea plafonării adaosului comercial la produsele românești.
Până la 5% din cifra de afaceri va fi sancțiunea pe care PSD o propune pentru acele magazine care vând marfuri românești la prețuri mai mici decât cele aduse din import. Proiectul urmează să fie finalizat în perioada următoare, nu înainte e a fi discutat cu producătorii români și cu retailerii, spun reprezentanții PSD.
Dacă un producător român este refuzat de retail deși oferă un prețun preț mai mic decât prețul importat pentru același produs, amenda va fi de 5% pe cifra de afaceri. Este o amendă foarte mare. În această ordonanță sau proiect de lege, care va fi dezbătut în Parlamentul României, listarea se va face pentru toate produsele agroalimentare. În cazul în care se constată că un produs este delistat la un preț mai mic decât cel achiziționat, amenda va fi de 5% din cifra de afaceri. Acesta este un punct din actul normativ la care lucrez. Deocamdată nu este finalizat, a declarat ministrul Agriculturii, Florin Barbu, în cadrul dezbaterilor din privind practicile incorecte din cadrul Comisiei Economice din Senat.
De asemenea, PSD vrea plafonarea adaosului comercial la toate produsele românești, în urma unei analize a Consiliului Concurenței, făcută în 21 de situații distincte, care au indicat prețuri mai mici cu 30%. Măsura plafonării adaosului comercial la produsele de bază a fost introdusă de Guvernul Ciolacu din august 2023, ca o măsură menită să protejeze românii în contextul inflației crescute și a prețurilor mari, în special la alimente. Un exemplu în acest sens este costul mălaiului care a scăzut cu 22,32% în aprilie 2024, față de septembrie 2023. Scăderi semnificative sunt și la făină și zahăr. Potrivit datelor furnizate de Registrul Comerțului, marii retaileri au înregistrat creșteri, la nivelul cifrei de afaceri, și de peste 10% în 2023, față de 2022.
Citește și: