ANALIZĂ POLITICO. Socoteala românească a TikTok. Victoria lui Georgescu, „test definitoriu de responsabilitate pentru TikTok”

Publicat: 29 11. 2024, 10:11
Actualizat: 29 11. 2024, 10:43

POLITICO publică o analiză amplă, pe prima pagină, legată de rolul TikTok în campania electorală premergătoare primului tur al alegerilor prezidențiale din România. Jurnaliștii de la POLITICO scriu că pentru aplicația deținută de ByteDance, o companie cu sediul în China, aliatul comunist al Rusiei, „este un moment de socoteală”.

Relatând despre suspiciunile autorităților române cu privire la „jocul murdar”, al lui Georgescu prin modul în care a folosit aplicația deținută de chinez pentru a influența alegătorii, POLITICO afirmă că victoria candidatului independent „se transformă într-un test definitoriu de responsabilitate pentru TikTok”.

Autoritățile de reglementare a presei și observatorii electorali se concentrează asupra modului în care Călin Georgescu – un necunoscut, un extremist de dreapta, sceptic al NATO și fan al președintelui rus Vladimir Putin – a fost brusc catapultat din obscuritate, în ceea ce unii politicieni și experți suspectează că este o operațiune sub acoperire desfășurată prin mii de conturi false.

Pentru TikTok, deținută de ByteDance, o companie cu sediul în China, aliatul comunist al Rusiei, este un moment de socoteală, scrie POLITICO.

Autoritățile de la București au semnalat „diverse nereguli” cu privire la gestionarea generală de către TikTok a alegerilor, opacitatea cu privire la cine a plătit pentru campania online a lui Georgescu și frustrarea față de TikTok din cauza răspunsurilor lente ale aplicației la solicitările autorităților.

Publicația amintește că „CSAT a constatat că atacurile cibernetice au încercat să schimbe alegerile și a sugerat cu fermitate că Rusia ar fi putut juca un rol”.

POLITICO indică și cele două tactici îndoielnice pe care Georgescu s-ar fi putut baza pentru ca postările sale să fie preluate de algoritmul TikTok: fie conturi false au fost implementate într-o campanie coordonată pentru a-i împinge contul, fie influenceri au fost plătiți pentru a-și promova direct contul.

Expertul în dezinformare Felix Kartte, care lucrează la Stiftung Mercator și a lucrat anterior la unitatea de dezinformare a Serviciului European de Acțiune Externă, a declarat că 5.000 de „conturi aparent coordonate” au fost depistate, menționând că „susțineau a fi afiliate lui Georgescu și arătau cam suspecte”.

TikTok a respins cu înverșunare aceste afirmații.

„Până în prezent, nu am găsit nicio dovadă a unei Operațiuni de Influență Ascunsă pe platforma noastră în ultimele câteva săptămâni pentru alegerile prezidențiale aflate în desfășurare în România, nici dovadă de influență străină”, a spus platforma într-o scrisoare adresată autorităților române.

Sursa: Mediafax foto

CITEȘTE ȘI: