Prima pagină » ALEGERI 2024 » Ce spune Dragoș Stanca, expert în social media, despre ”marea surpriză” Călin Georgescu a alegerilor prezidențiale și creșterea uriașă pe TikTok

Ce spune Dragoș Stanca, expert în social media, despre ”marea surpriză” Călin Georgescu a alegerilor prezidențiale și creșterea uriașă pe TikTok

Dragoș Stanca, antreprenor, expert media și investitor în startupuri tech, este una dintre puținele voci din spațiul public care a atras atenția în zilele premergătoare votului de la alegerile prezidențiale despre creșterea în opțiuni a candidatului Călin Georgescu, pe canalele alternative din mediul online, anunțându-l încă de atunci drept surpriza pe care o vom avea la închiderea urnelor. După alegeri, expertul admite însă că surpriza este mai mare decât se aștepta.

Călin Georgescu a câștigat primul tur al alegerilor prezidențiale, conform rezultatelor finale anunțate de Autoritatea Electorală Permanentă, și va merge în turul al doilea cu Elena Lasconi, candidata USR.

Ascensiunea lui Călin Georgescu nu este surprinzătoare pentru cei care l-au urmărit în social media, care are mai multe explicații venite din actualele trenduri, dar nivelul până la care a ajuns este, a explicat Dragoș Stanca, luni, după alegeri, în emisiunea Rock FM – „Morning Glory cu Răzvan Exarhu”.

La alegerile care au început vineri și s-au terminat luni dimineața în diaspora, iar duminică, în țară, candidatul independent Călin Georgescu a câștigat cele mai multe voturi, conform rezultatelor finale, urmat de președinta USR, Elena Lasconi, și de Marcel Ciolacu, care tocmai și-a anunțat oficial demisia din funcția de președinte al social-democraților.

Cum se explică ascensiunea lui Călin Georgescu

Dragoș Stanca a atras atenția că a vorbit în ultimii ani de pericolul care există, dar nu este văzut, în zona de „fragmentare excesivă a consumului de media și algoritmizare a discursurilor extreme, mai ales în platforma TikTok”, explicând că trendurile sunt clare.

Cei sub 45 de ani nu mai consumă media tradițională aproape deloc, petrec între patru și șapte ore în digital și foarte mult în zona de TikTik, care este probabil cel mai adictiv algoritm inventat de om până acum. În România sunt vreo 7,8 milioane de utilizatori de TikTok, din care vreo 6,3 au drept de vot. Și, foarte important, cam 90% dintre consumatorii de TikTok sunt consumatorii în liniște, sunt silent consumers, adică nu au niciun fel de reacție, doar consumă conținut, fac scrolling și consumă conținutul pe care algoritmul îl dă”, a detaliat Dragoș Stanca.

În ceea ce privește profilul lui Călin Georgescu, Dragoș Stanca crede că acesta este un „personaj virtual ideal”.

„Are față de președinte, cum se zice la mine, la Deva, adică are prestanță, vorbește foarte hotărât, e prezidențiabil din punct de vedere al ambalajului, iar forma fără fond îl caracterizează, având în vedere că s-a consacrat în 2021 cu acel filmuleț în care, pe model Putin, făcea baie la bustul gol, într-un lac înghețat, care s-a dovedit a fi termal, și nu din bătrâna și frumoasa Românie, ci din minunata Austrie”, a comentat Dragoș Stanca.

Așa cum am spus și public de mai multe ori, domnul Georgescu mă așteptam să ia peste 10% sau să fie surpriza. Am tot scris și în social media că din nou ne vom arăta foarte șocați că va fi un candidat surpriză și așa mai departe, Acum, adevărul e că surpriza a fost mult mai mare decât am intuit, ceea ce, evident, ridică și niște suspiciuni rezonabile vizavi de intervenția eventuală a unor actori care au investit în domnul Georgescu în liniște. Din nefericire, platformele globale permit acest lucru”, a spus Dragoș Stanca.

„Se pare că există și mulți boți care au susținut această candidatură”

Expertul a explicat modul în care Călin Georgescu a reușit să ajungă la atât de mulți oameni, să obțină milioane de voturi, practic, având în vedere că în TikTok are câteva sute de mii de followeri.

„Păi sunt mai multe explicații. Unul: contează reach-ul clipurilor cu domnul Georgescu din social media, nu neapărat publicate de domnul Georgescu în social media, că poate să fie o armată întreagă de fani, legitimi sau nu, coordonați sau nu, evident, nu avem probe, dar se poate din punct de vedere tehnic, acești fani să existe, care să ia fiecare cuvințel, fiecare declarație publică, fiecare prezență la orice emisiune s-o transforme într-un clip viral”, a spus Dragoș Stanca.

Chiar dacă a fost marginalizat de marile televiziuni, orice prezență a fost valorificată, explică expertul.

”Chiar dacă apare, de exemplu, la emisiune de prânz, cum a apărut inclusiv la acest post sau la alte televiziuni, sau apare pentru o scurtă declarație la Pro TV, de exemplu, acea declarație pentru privitorii care, atenție, nu consumă televiziune, nu contează că nu a fost în prima time, contează că a fost la Pro TV, deci practic este un om serios, iar acel clip este transformat în clip viral folosind tehnici de tip advertising, adică se cumpără acea audiență sau prin alte metode.

De exemplu, domnul Georgescu sau fanii lui, pentru că are masă serioasă de susținători, nu sunt toți troli, foloseau foarte mult live-ul, foloseau sondajele. În ultimele săptămâni am văzut pe TikTok foarte multe live-uri care puneau pariuri practic pe cine câștigă și dădeau diverse premii și tot timpul domnul Georgescu era pe locul unu, locul unu, locul unu. Părea că e totul mimat și da, se pare că există și mulți boți care au susținut această candidatură”, a detaliat Dragoș Stanca.

„Toată industria de research din România practic este pusă într-o situație absolut ridicolă”

Expertul crede că în prezent suntem în fața unei situații de „democracy hacking” cumva.

„Adică e clar că avem de îmbunătăți totul, adică sistemele de sondare a opiniei publice, despre care se vorbește atât de mult și am tot vorbit că nu e în regulă să fie folosite lupta electorală. Iată, acum, toată industria de research din România practic este pusă într-o situație absolut ridicolă. Nu mai poți să crezi în niciun fel de exit poll sau sondaj pentru că au fost total rupte de realitate. De ce? Pentru că aceste instrumente nu sunt calibrate pentru noua realitate, pentru modul în care se consumă media acum, pentru fragmentarea audienței și pentru algoritmizarea discursului extrem, care din nou se duce foarte, foarte viral”, argumentează Dragoș Stanca.

Expertul subliniază că aceste platforme, inclusiv TikTok, sunt gândite pentru comerțul online, nu pentru informare, ci pentru a maximiza vizibilitatea produselor către audiențele dispuse să le cumpere.

Domnul Georgescu este un produs ideal din acest punct de vedere. Sigur că nu e o marfă, dar ideile și imaginea personală, un brand personal, se promovează exact la fel cum se promovează un brand comercial”, a precizat expertul.

În plus, discursul lui Călin Georgescu este unul foarte „tentant”, spune Dragoș Stanca, mai ales pentru cei care nu știu neapărat ce înseamnă comunismul.

„Este Ion Iliescu generației TikTok”

Expertul media a adăugat că Georgescu promite o Românie idilică, în care statul are grijă de cetățenii lui și mai ales de aspectul alimentar, o țară care cumva are o misiune.

”Oamenii în social media au nevoie și de poveste. Politicieni noștri tradiționali au devenit foarte tranzacționali. Vorbesc doar de pensii, de salarii, de taxe, de inflație. Nu vorbesc, nu vând vise – și mișcarea Legionară avea o poveste foarte, foarte tentantă, care a avut succes maxim în anii ’30 – ’40. Domnul Georgescu face același lucru acum, folosește aceste cuvinte pompoase, pentru că oamenii așa au citit în povești, că marii conducători vorbesc așa într-un fel, fiecare frază este îmbrăcat în cuvinte pompoase. Tottimpul se vinde un vis”, a comentat Dragoș Stanca.

Toate aceste elemente, modul în care domnul Georgescu arată, vorbește, muzica pe care o folosește pe absolut toate clipurile și fragmentele din podcast-uri și media alternativă pe care le împinge, toate aceste elemente se adresează în primul rând emoției, nu se adresează zonei raționale.

Vinde o imagine pe care foarte mulți români, cei mai mulți români dintre cei care au ieșit la vot, au considerat-o credibilă și demnă de încrederea lor. Ceea ce evident că e extraordinar de îngrijorător. Suntem într-un moment de disrupție a modului în care funcționează democrația”, a explicat Dragoș Stanca.

El a subliniat că a atras atenția asupra pericolelor pentru democrație.

„Exact ceea ce tot spunem în Ethical Media Alliance de câțiva ani: Atenție, democrația nu poate funcționa cu un electorat dezinformat constant, atât prin puterea algoritmilor, cât și prin treaba absolut îngrozitoare pe care, din păcate, au făcut-o partidele noastre politice din banii noștri, alimentând doar actorii media iresponsabili, care au luat acești bani și au rostogolit tot felul de minciuni și manipulări, nu? Românii sunt totuși sau nu sunt atât de naivi se pare.

Și, iată, cei care au s-au prins că ceva nu e totuși OK și că toată media tradițională s-a dus pe această direcție a împachetării în conținut legitim a unor lucruri care în mod evident au fost aranjate și subiectul unor contracte, oamenii s-au refugiat și s-a dus către singurul candidat pe care l-au văzut a fi cu adevărat antisistem și atât de antisistem încât s-a certat până și cu George Simion. Prin urmare, oamenii s-au dus către cel care avea cea mai interesantă alură de președinte. Este Ion Iliescu generației TikTok”, a precizat Dragoș Stanca.

După alegeri, mult, mulți analiști se arată, n-aș vrea să intru în categoria asta. Semnalele erau acolo, le-am tras și noi, le-au tras și alții. Trebuie să reconsiderăm, să fie un moment, după părerea mea, de trezire. Nu mai putem trata informația și informarea populației așa cum o facem acum. Nu mai trebuie să fie totul tranzacțional. Trebuie să reclădim încrederea în instituții. Adică e și aceasta o problemă. Încrederea în presă s-a dus la pământ. Pe bună dreptate. Pentru că presa a devenit un business și a uitat să-și îndeplinească misiunea de informator public”, explică Dragoș Stanca.

Și încrederea oamenilor în instituții s-a dus la pământ, spune expertul, pentru că instituțiile nu ne tratează cu respect.

„Adică se vede clar că și Președinția. Hai să vedem, ieri, cum a reacționa domnul Klaus Iohannis când a ieșit de la vot? Arogant, supărat pe presă, a pășit falnic către mașină și a plecat. Toate aceste lucruri sunt sancționate de oameni, nu-i ca și cum ei nu observă și când te prind la înghesuială – și acum au prins puțin la înghesuială – iată ce se întâmplă: revin teme din comunism, revin tot felul de protocronisme.

Adică domnul Georgescu a reînviat protocronismul anilor 70 cu strămoșii noștri care erau mult mai brejii, mult mai falnici decât noi și trebuie să-i rechemăm, să-i readucem în atenție”, a spus Dragoș Stanca.

În plus, Călin Georgescu a atras voturi și prin CV-ul lui impresionant, în comparația cu ale unora dintre competitori, a adăugat Stanca.

„Nu e chiar de nicăieri apărut. Pe de altă parte, în contrapondere, am văzut prestații absolut stânjenitoare ale altor contracandidați, iar oamenii s-au dus către cel care, «Domnule, pare serios, omul ăsta pare ce trebuie pentru funcția asta, să ne reprezinte așa cum trebuie». Plus înclinația lui și către Est sau mai mult către Est. O înclinație care pentru mulți a devenit foarte tentantă, fiind un trend în întreaga Europă, nu doar în România.

Deci sunt multe elemente. Sigur, e foarte, foarte la cald. Totul trebuie analizat, exact cine l-a votat. Eu nu m-aș mira deloc să văd că sunt tineri de la țară care l-au votat pe domnul Georgescu foarte mult.

A fost chiar o mișcare interesantă pe TikTok, mișcare «Ascunde buletinul bunicii», nu știu dacă a ajuns la voi. Toată lumea a crezut că această mișcare cu «Ascunde buletinul bunicii» i se adresează lui Marcel Ciolacu. Practic, tinerii de la țară să nu-i lase pe bunici să voteze ca să voteze cu domnul Ciolacu, dar se pare că foarte mulți au folosit această tehnică pentru a-l crește pe domnul Georgescu, nu a-l scădea pe domnul Ciolacu.

E interesant, din nefericire, iată, suntem într-o situație în care pare că nimeni nu mai înțelege exact ce se întâmplă, dar lucrurile se vor reașeza și eu sper să fie un moment de reevaluare și reașezare, să rediscutăm serios despre rolul și importanța informării corecte într-o democrație, care democrație să și funcționeze, pentru că dacă nu dăm atenție acestui aspect, iată în ce situații ne găsim”, a conchis Dragoș Stanca.


CITEȘTE ȘI:

UPDATE. Rezultate PARȚIALE prezidenţiale 2024. Călin Georgescu 22%, Lasconi 19%, Marcel Ciolacu 19%, după centralizarea a 99,98% din procesele verbale

BBC, reacție după victoria lui Călin Georgescu în turul I al alegerilor: Un candidat de extremă dreapta, pro-rus, șochează scena politică din România

Absolventă a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Departamentul de Limbi Moderne Aplicate din cadrul Facultății de Litere, Mădălina Prundea a debutat în presa regională, la „Evenimentul ... vezi toate articolele

Citește și