Nicușor Dan îi calcă pe urme lui Clotilde Armand! În luna februarie a anului 2023, Clotilde Armand, primarul Sectorului 1 al Capitalei, s-a numit manager al unui proiect finanțat cu fonduri europene, mărindu-și propria indemnizație. Agenția Națională de Integritate (ANI) a acuzat-o pe Clotilde Armand de incompatibilitate și de conflict de interese, totul a ajuns în instanță, unde „primărița de la 1” a devenit inculpat. La sfârșitul anului 2023, Nicușor Dan și-a mărit indemnizația, pe repede-înainte, iar în scenariu se află tot proiecte care ar urma să fie implementate cu fonduri europene nerambursabile.
„Rețeta” lui Clotilde Armand, chiar dacă a intrat în vizorul ANI, pare a-l fi tentat și pe primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, iar Gândul prezintă informații surprinzătoare care arată o „mutare financiară” cu rădăcini adânci în banul public.
Ca și cum nu ar fi fost de ajuns, Nicușor Dan a lăsat în plan secundar problemele cu care se confruntă Capitala – urbanism, termoficare, trafic etc. – și a luat o altă decizie controversată, mărirea propriei indemnizații cu 50%.
Din informațiile obținute de Gândul reiese că Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a emis – la finalul lunii decembrie a anului 2023 – o dispoziție cu scopul măririi indemnizației sale lunare cu 50%, mai exact dispoziția de primar nr. 1925 din data de 21.12.2023.
„Începând cu data de 1 ianuarie 2024, se stabilește indemnizația lunară a domnului Nicușor Dan Daniel, primar general al Municipiului București, în cuantum brut de 36.225 lei (24.150 lei + 50% majorare pe perioada implementării proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile), în limita bugetului aprobat cu această destinație”, se precizează în respectiva dispoziție semnată de Nicușor Dan.
În exclusivitate pentru Gândul, avocatul Radu Dinulescu a explicat, punctual, această dispoziție a primarului general al Capitalei.
„Pentru a pune în lumină ce înseamnă mai exact «fapta» actualului primar general al Capitalei, vom face o scurtă introspecție a textelor de lege pe care s-a bazat Nicușor Dan atunci când – în mod fastuos, de altfel – și-a «premiat meritele» și nenumăratele ore petrecute în instanța de judecată pentru a se asigura de «buna funcționare» a acestora, primordiale fiind dosarele menite să blocheze dezvoltarea orașului pe care primarul general se presupune că ar trebui să-l administreze cu prisosință.
Actul administrativ nu a fost încărcat pe portalul electronic al Primăriei Capitalei, nu poate fi nici citit, nici descărcat, întrucât acesta nu a fost făcut public, așa cum prevăd atribuțiile și obligațiile lui Nicușor Dan cu privire la transparența informării cetățenilor.
Această obligație se aplică în legătură cu toate dispozițiile de primar emise de edilul în funcție. Operațiunea are loc la 9 luni după intrarea în vigoare a Hotărârii nr. 234/2023 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind criteriile pe baza cărora se stabileşte procentul de majorare salarială pentru persoanele prevăzute la art. 16 alin. (1) şi (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi condiţiile de înfiinţare a posturilor în afara organigramei în cadrul instituţiilor şi/sau autorităţilor publice care implementează proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă și la un an distanță.
Asta după ce ANI a constatat conflictul de interese al lui Clotilde Armand, care – în februarie 2022 – a emis personal cinci dispoziții de primar prin care s-a numit pe sine manager al unui proiect anticorupție și prin care și-a mărit cu 30% indemnizația de primar al Sectorului 1, în mod evident, cu încălcarea legii”, a declarat avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
Pornind de la criteriile de acordare a procentului de majorare salarială prevăzute în Legea-cadru nr. 153/2017 art. 4 alin (1) pct. e) – ”peste 80 de ore pe lună se acordă o majorare salarială de 50%” – s-ar presupune, mai spune avocatul Radu Dinulescu, că și „orele pierdute în instanță de fostul edil USR se calculează și remunerează din fonduri publice la indemnizația lunară de Primar General”.
„Aparent, Direcția Managementului Resurselor Umane agrează, susține și certifică acest lucru, pentru Nicușor Dan. Dovada?
Referatul de specialitate al departamentului amintit cu nr. DMRU214433/2023, în baza căruia Primarul General și-a putut «încropi» dispoziția de primar în cauză, la data de 21 decembrie 2023, cu aplicabilitate în scopul majorării indemnizației lunare cu 50% din data de 1 ianuarie 2024!
Pentru a fi mai exacți, indemnizatia primarului general a fost majorată cu 50%, ajungând la o sumă totală de 36.225 lei începând cu 1 ianuarie 2024. În acest context, ne aducem aminte că, pe durata campaniei electorale din anul 2020, Nicușor Dan a promis că salariul mediu net al bucurestenilor va creste la 1.400 de euro până în anul 2024.
Astfel, prin majorarea propriei indemnizații cu 50%, actualul primar general Nicușor Dan vrea să contribuie la îndeplinirea promisiunilor sale electorale”, continuă, ironic, avocatul Radu Dinulescu.
Avocatul Radu Dinulescu a făcut și un exercițiu de memorie, amintind că, la data de 7 noiembrie 2022, ANI a constatat că, în exercitarea atribuțiilor de primar, Clotilde Armand a semnat personal mai multe dispoziții prin care s-a numit pe ea însăși în funcția de manager al proiectului „Îmbunătățirea capacității administrative locale privind dezvoltarea, implementarea și promovarea măsurilor anticorupție”, proiect finanțat din fonduri europene.
Aceste dispoziții, a transmis ANI, au produs un folos material pentru Clotilde Armand în cuantum de 18.720 de lei, prin încălcarea articolelor 70, 71 și 76 din Legea 161/2003.
„Este vorba despre cinci dispoziții semnate de Clotilde Armand, care reprezintă atât numirea sa în funcția de manager de proiect, cât și majorarea indemnizației lunare cu până la 30%.
La momentul respectiv, inspectorii de integritate au stabilit că începând cu 18 februarie 2022, când a fost semnată dispoziția privind numirea managerului de proiect, Clotilde Armand a exercitat simultan cu funcția de primar al Sectorului 1 și funcția remunerată de manager de proiect, încălcând astfel prevederile articolului 87 alineat 1, litera „k” din Legea 161/2003.
Clotilde Armand a fost dată de ANI pe mâna Parchetului General, cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane, întrucât, în exercitarea atribuțiilor de primar, respectiv în perioada februarie – august 2022, aceasta a semnat cele cinci dispoziții care au condus la crearea unor venituri suplimentare pentru sine.
La finalul lunii august a anului 2023, Clotilde Armand a fost convocată la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, unde i-a fost adusă la cunoștință calitatea de suspect, ulterior de inculpat, în acest dosar”, a amintit avocatul Radu Dinulescu.
Foarte important de precizat și subliniat este faptul că primarul Sectorului 1 și-a majorat insemnizația de primar neavând o bază legală în acest sens la momentul semnării dispozițiilor amintite mai sus. Putem lesne concluziona faptul că Nicușor Dan a fost mai perspicace în acest sens?”, a precizat avocatul Radu Dinulescu.
Avocatul Radu Dinulescu punctează că această „grijă” manifestată de Nicușor Dan pentru propria indemnizație este demnă de o cauză mai bună.
În ceea ce privește obținerea de fonduri europene, mai spune avocatul Dinulescu, Nicușor Dan nu se poate lăuda cu nimic la acest capitol, atâta vreme cât „toate proiectele care au beneficiat de fonduri europene au fost scrise și aprobate în timpul mandatului fostului primar general, Gabriela Firea”.
„Este extraordinară și demnă de o cauză mai bună grija pe care o are edilul Capitalei cu privire la propria indemnizație și la banii pe care îi ia de la buget, în condițiile în care, în cei patru ani de mandat, a blocat toate investițiile care puteau contribui la dezvoltarea orașului.
Dar cel mai grav este faptul că Nicușor Dan își alocă singur mai multe sume pentru coordonarea activităților privind obținerea de fonduri europene, în condițiile în care, în timpul mandatului lui, nu a scris niciun proiect al lui, al primarului general Nicușor Dan, care să fie depus și acceptat pentru obținerea de fonduri europene.
Mai mult, toate proiectele care au beneficiat de fonduri europene au fost scrise și aprobate în timpul mandatului fostului primar general, Gabriela Firea”, continuă avocatul Radu Dinulescu, în exclusivitate pentru Gândul.
Oare de ce a ținut la secret această dispoziție de primar, fără a o publica, așa cum era normal, pe site-ul Primăriei Capitalei?
„Edilul Capitalei declara, în 20 mai 2024, că a primit aproximativ 400.000 de euro din donații, din care 100.000 de euro de la USR, iar restul de la peste 3.000 de cetățeni. Pentru campania electorală, Nicușor Dan spune că statul decontează pentru fiecare candidat cheltuieli de 660.000 lei la final, iar pentru o parte din această sumă, a făcut credit la banca unde are cont
Probabil aceasta a fost ținta principală a Primarului General, să-și mărească indemnizația pentru a fi solvabil și bancabil în fața respectivei unități de credit, în scopul obținerii finanțării campaniei electorale.
Dacă, în baza Hotărârii nr. 234/2023 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind criteriile pe baza cărora se stabileşte procentul de majorare salarială pentru persoanele prevăzute la art. 16 alin. (1) şi (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, este legal ce a făcut Nicușor Dan, oare este și moral, atâta vreme cât nu a depus niciun proiect scris de el pentru obținerea de fonduri europene?”, se întreabă avocatul Radu Dinulescu.
CITEȘTE ȘI: