Partidele politice au obligația de a retrage afișele uriașe, panourile și corturile din marile orașe potrivit noilor reguli.
Peste trei zile, se va da startul oficial la campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare, programate pentru 9 iunie 2024.
Politicienii nu prea par să țină cont de norme. Digi24 a difuzat imagini cu panouri gigantice în care apar candidați la Primăria Capitalei și la primăriile de sector: Gabriela Firea (PSD), Cristian Popescu Piedone (PUSL), Sebastian Burduja (PNL). Toate acestea trebuie să fie strânse până la 10 mai.
Sunt difuzate imagini cu corturile AUR pe care apar numele și poza candidatului Mihai Enache sau corturile USR cu Clotilde Armand. Marian Vanghelie, candidat independent, este și el vizat pentru un cort care nu a fost strâns.
Sunt difuzate imagini cu afișele gigantice ale AUR de pe blocuri, cu portretele unor personalități istorice ca voievodul Mihai Viteazul. Orașele țării au fost împânzite de bannere și afișe politice cu candidații la alegerile locale și europarlamentare încă din luna martie, potrivit LIBERTATEA.
Regulile pentru afisajul electoral au devenit mai stricte în ultimii ani. Odată cu începerea campaniei, partidele politice, chiar și candidații independenți, sunt obligați să-și retragă afișele, corturile și panourile gigantice.
Din 10 mai, trebuie să fie afișate doar postere de 50 cm lungime și 35 cm lățime. Afișele care convoacă întruniri electorale trebuie să fie și mai mici, de dimensiunea foilor A3. Cei care încalcă aceste norme pot să fie amendați cu 600 – 3.000 lei.
Pentru a se asigura că există transparență, afișele tuturor partidelor și candidaților (maxim două per formațiune politică) trebuie să fie lipite, una lângă alta, în mod egal, doar pe panouri special amenajate. Astfel, candidații și partidele mari care dispun de mai multe resurse financiare pentru campaniile lor electorale nu mai au dreptul să eclipseze candidații independenți sau partidele mici care dispun de resurse financiare mai puține.
O persoană intervievată de Digi24 a spus că își cunoaște candidații din sector și că nu are nevoie de postere, dar se plânge de lipsa informațiilor. Cristian Pârvulescu, analist politic, spune că în ciuda normelor impuse încă de la scrutinul electoral anterior (2020), nu a existat monitorizare strictă și nu au fost impuse sancțiuni: „Vor continua să se vadă astfel de elemente încă multă vreme, dar sunt interzise. Oamenii trec pe lângă panourile de publicitate fără să le mai observe”.
O altă persoană intervievată a declarat: „Nu mai e nevoie să ne uităm pe poze, că nu mai suntem copii să ne uităm pe cărți cu poze. Nu-mi plac deloc pentru că strică estetica orașului”.
În ciuda impunerii normelor de afișaj stradal, majoritatea politicienilor se bazează în mare parte pe publicitatea electorală în mediul online, mai ales pe cea negativă. Mai mulți utilizatori români au sesizat că au fost deranjați de ads-uri cu publicitate în favoarea unor partide politice sau cu mesaje ale unor partide care își denigrează adversarii politici.
Citește și: Politicienii, la PODCAST. Campania electorală se mută de pe stradă și televiziune în mediul online