Prima pagină » Alegeri Europarlamentare 2019 » Pregătiri pentru alegerile europarlamentare: Sistemele IT pentru monitorizarea voturilor vor fi predate vineri la BEC

Pregătiri pentru alegerile europarlamentare: Sistemele IT pentru monitorizarea voturilor vor fi predate vineri la BEC

Pregătiri pentru alegerile europarlamentare: Sistemele IT pentru monitorizarea voturilor vor fi predate vineri la BEC
Autoritatea Electorală Permanentă a validat aplicațiile informatice pentru monitorizarea și validarea alegerilor europarlamentare și referendumului de pe 26 mai, urmând ca vineri acestea să fie predate Biroului Electoral Central. Astfel, partidele și candidații vor putea testa sistemele informatice.

„Între orele 14 și 16 s-a desfășurat ședința comisiei constituite prin ordin al președintelui AEP pentru certificarea spre neschimbare a aplicațiilor informatice utilizate de BEC pentru centralizarea rezultatelor votării și repartizarea mandatelor la aklegerile europarlamentare. În componența acestei comisii au fost reprezentanți ai AEP, a Serviciului de Telecomunicații Speciale, MAI, MAE, INS și CERT-RO. Comisia a constatat că aplicațiile informatice pentru centralizarea rezultatelor votării cât și repartizarea mandatelor corespund dispozițiilor legale și a certificat aceste aplicații pe care le va preda mâine BEC. Prezentăm aceste aplicații pentru a crea o mai mare încredere că tot ceea ce se întâmplă în centralizarea rezultatelor votării cât și repartizarea mandatelor în ziua votării va fi potrivit dispozițiilor legale”, a declarat, joi, Constantin Mitulețu Buică, președintele Autorității Electorale Permanente (AEP).

Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV) centralizează și rezultatele din secția de votare și aplicația de repartizare a mandatelor.

„Este pentru prima dată când aceste aplicații sunt făcute de o instituție a statului și nu de către o societate comercială. Aplicația de centralizare a voturilor și SIMPV sunt făcute de STS. Aplicația de centralizare a mandatelor este făcută de AEP. Aplicațiile sunt auditate de STS și CERT-RO. Mâine (vineri-n.red.), după predarea la BEC, competitorii electorali pot solicita aceste aplicații pentru verificare”, a mai afirmat președintele AEP.

Gabriel Săucă, șeful departamentului de informatică, a prezentat sistemul informatic ce va fi implementat la cele două scrutinuri.

„Avem la nivelul fiecărei secții de votare implementat SIMPV. La fiecare secție, cu ajutorul STS, vom pune o tabletă pe care operatorii de calculator vor putea să identifice în cazul fiecărui cetățean dacă a mai votat în alt loc, dacă nu are o interdicție privind dreptul de vot, dacă trebuie să respecte să voteze la acea secție sau la altă secție. În cazul cetățenilor români care sunt înscriși pe listele permanente ale altor state pentru a vota pentru reprezentanții altor state pentru Parlamentul European, vor primi mesajul specific, în așa fel încât toate datele din secțiile de votare să fie cu acuratețe cât mai bună. Prin intermediul acestui sistem vom putea să furnizăm publicului informații în timp real de la fiecare secție de votare atât pe scrutinul de europarlamentare cât și pe referendum”, a declarat Săucă.

„Odată ce s-a închis secția de votare, cu ajutorul tabletei, operațiunile din secția de votare vor putea fi filmate iar în cazul unei contestații, în cazul unor probleme semnalate în etapa de numărare a voturilor, aceste filmări vor putea fi consultate pentru a se vedea exact ce s-a întâmplat. Imediat ce voturile au fost numărate, datele aferente fiecărui proces verbal vor putea fi introduse în tabletă pentru a se putea verifica cheile de control, să ne asigurăm că datele venite din secțiile de votare sunt corecte, respectă cheile de control din lege, în așa fel încât toate modificările să se facă de față cu toți reprezentanții competitorilor electorali și a observatorilor prezenți în secția de votare”, a afirmat șeful departamentului informatic al AEP.

Potrivit lui Săucă, rezultatele voturilor la alegeri va fi făcută pe un calculator securizat.

„Repartizarea rezultatelor, din motive de securitate, a fost creată pe o aplicație distinctă, dezvoltată integral de specialiști din cadrul AEP, care funcționează 100% offline. Cu ajutorul colegilor de la CERT-RO am validat un calculator pe care vom instala această aplicație. Pe acel calculator avem validat că nu există sau nu este rămas soft malițios, acesta fiind un calculator «curat». Calculatorul îl sigilăm fizic și îl vom pune la dispoziția BEC. În momentul în care BEC termină operațiunile de centralizare ale datelor, aceste date vor fi importate în această aplicație, portul făcându-se pe un stick certificat”, a transmis reprezentantul AEP.

El a explicat că cel de-al 33-lea mandat de europarlamentar va fi evidențiat, pentru repartizarea ulterioară, în cazul în care Marea Britanie va ieși din UE.

„Vom scoate lista de mandate și lista membrilor aleși în Parlamentul European. Lista membrilor aleși o vom ordona în așa fel încât în această listă, pe poziția 33 să se regăsească candidatul care a luat cel de-al 33-lea mandat prin care să se identifice în mod clar. În conformitate cu prevederile Ordonanței 29, al 33-lea mandat va intra în vigoare în momentul în care Marea Britanie iese efectiv din UE. Insistăm ca acest mandat să fie foarte clar evidențiat”, a spus Gabriel Săucă.

Toate datele privind prezența la vot vor fi publicate pe site-ul BEC pentru alegerile europarlamentare cât și pentru referendum.

„Aceste date sunt transmise sunt transmise prin intermediul SIMPV către sistemul de centralizare al rezultatelor, care a făcut obiectul certificării spre neschimbare. Asta înseamnă că am testat această aplicație, considerăm că este potrivită și respectă toate normele legale pnetru a fi utilizată în ziua votării, o punem pe un suport optic, pe care îl vom livra către BEC și tuturor competitorilor electorali care solicită acest lucru, aceștia putând să testeze că într-adevăr nu este nici cea mai mică problemă”, a mai spus acesta.

El a spus că în cele 10 zile rămase până la ziua votării, aceste aplicații vor fi testate în așa fel încât atât operatorii de la secțiile de votare cât și personalul tehnic auxiliar de la Birourile Electorale Județene, pentru Sector sau Străinătate să ajungă să le cunoască foarte bine.

Potrivit acestuia, centralizarea datelor oficiale în alegeri se bazează pe urmărirea procesului verbal pe hârtie.

„Acestea ajung la Birourile Electorale, sunt verificate contra datelor electronice. Absolut orice diferență între procesul verbal pe hârtie și datele din sistemul informatic va trebui explicată. Indiferent ce s-ar întâmpla în sistemul informatic, vorbim de acest document martor, sigilat cu ajutorul semnăturii extinse și cerritificatului digital calificat”, a transmis Gabriel Săucă.

El a declarat că au fost introduse și mecanisme în care, în cazul în care sistemul semnalează că un anumit alegător a votat multiplu, președintele secției de votare are posibilitatea de a valida sau invalida respectiva informație, discutând prin intermediul 112 cu președintele secției de votare de unde se presupune că s-a întâmplat acel lucru.

Site-ul pe care va fi publicata prezența la vot este prezenta.bec.ro.