De la mașina cu abur la limuzina prezidențială „Beast”: O evoluție de 124 ani a automobilelor care transportă președinții SUA

Publicat: 02 11. 2024, 18:18
Actualizat: 02 11. 2024, 20:36

Limuzina prezidențială este cunoscută ca „First Car”, „Beast” și „Cadillac One”, creată de Cadillac, o marcă de automobile de lux americană, parte a grupului General Motors(GM). Limuzina este principalul mijloc de transport prezidențial de 80 ani, pe lângă Air Force One. Dar cum arătau primele automobile cu care se deplasau primii președinți ai SUA?

După reclamele americane, primul președinte SUA, George Washington, conducea o mașină Dodge Challenger. Generalul american a năvălit peste trupele britanice pe câmpul de bătălie. Soldații britanici au fugit înfricoșați la vederea „monstrului auto” pe care îl conducea generalul „rebelilor” din Cele 13 Colonii. Așa ar fi „câștigat” americanii Războiul de Independență!

Abraham Lincoln, al 16-lea președinte SUA,  ar fi primit de ziua sa de naștere un SUV care îi poartă numele. Să fie adevărat? Nu, căci sunt doar niște reclame comice cu scopul promovării comerciale a unor mărci auto americane, folosundu-se de imaginea „părinților fondatori”.

Primele mijloace de transport prezidențial

În realitate, primii președinți americani s-au deplasat cu trăsuri trase de cai vreme de 120 ani. În prima imagine este o pictură cu George Washington, primul președinte SUA, deplasându-se la biserică în Duminica Paștelui, anul 1795 (GALERIA FOTO). În celelalte fotografii se pot vedea trăsurile președinților Abraham Lincoln, Andrew Jackson și Theodore Roosevelt.

Trăsura prezidențială a lui Abraham Lincoln

Caii erau îngrijiți de o armată de servitori și grăjdarii Casei Albe, fiind o muncă asiduă.  Nu erau limuzine cu încălzire sau cu aparat cu aer condiționat. Președinții se deplasau cu trăsuri deschise pe durata iernilor geroase și verilor calde, deși puteau opta pentru trăsuri elegante (caleașcă).

În plină ninsoare, președintele William Taft (1857-1930) se deplasează cu trăsura la inaugurarea sa din 1909. Sursa Foto: Profimedia

George Washington a luptat călare pe cal în Războiul de Independență, așa cum luptau generalii în secolul 18.  A avut mai mulți cai pe tot parcursul războiului. Pe trei dintre ei i-a numit Magnolia, Blueskin și Chestnut, iar pe calul pe de la Valley Forge l-a numit  Roger Leo.  Și mai era Nelson, calul său favorit. Un englez care l-a vizitat pe generalul retras la Mt. Vernon în 1785, i-a trimis o scrisoare către un prieten în care face  referire la cai:

„Când s-a terminat cina, am vizitat grajdurile generalului. I-am văzut caii săi magnifici, printre care și „Bătrânul Nelson”, acum în vârstă de 22 ani, care îl transporta pe general aproape întotdeauna în timpul războiului. „Blueskin”, un alt cal bătrân și frumos. El îi ține într-un grajd frumos”.

George Washington, primul președinte – Profimedia

Bineînțeles că Washington nu a luptat în prima linie. având rol în coordonarea tactică a armatei americane, dar a călărit adesea în toiul bătăliei pe câmpul de luptă. A fost rănit de două ori, o dată în bătălia de la Monongahela în 1754 din Războiul de Șapte ani, și a doua oară în bătălia de la Brandywine în 1777, în perioada războiului revoluționar american. 

William McKinley (Mașina cu aburi de la Stanley Motor Carriage Company)

După 120 ani de curățat grajduri, hrănit cai și curățat trăsuri, America a intrat într-o nouă eră la începutul secolului 20 după industrializare.  Primul președinte în funcție care s-a deplasat cu un automobil a fost președintele William McKinley, care a făcut o scurtă călătorie cu un automobil cu aburi de la Stanley Motor Carriage Company pe 13 iulie 1901. Se întâmpla la 14 ani după ce inventatorul german Carl Benz a construit primul automobil.

Conform Serviciului Secret al Statelor Unite, era obiceiul ca agenții președintelui să urmărească trăsura prezidențială pe jos în timp ce președintele se deplasa. McKinley a fost împușcat în 1901 și a murit infectat la spital, fiind succedat de vicepreședintele său, Theodore Roosevelt.

Dar odată cu popularizarea automobilului, Serviciul Secret a achiziționat în 1907 o mașină cu aburi de la White Motor Company pentru a urmări trăsura trasă de cai a președintelui Theodore Roosevelt. Roosevelt a refuzat să folosească vehiculul datorită imaginii sale de călăreț neînfricat, dar a fost filmat când s-a deplasat cu un automobil pentru a participa la un eveniment electoral.

William H. Taft (Pierce-Arrow, Baker Motor Vehicle și White Motor Company)


Președintele William Howard Taft a „modernizat” Casa Albă, transformând grajdurile de cai într-un garaj auto și achiziționând patru mașini în valoare de 12.000 de dolari (echivalentul a aproximativ 407.000 de dolari în 2023): două mașini de lux Pierce-Arrow, un automobil electric de la Baker Motor Vehicle și o mașină cu aburi White Motor Company din 1911, care a costat 4.000 de dolari (echivalentul a aproximativ 136.000 de dolari în 2023).

Președintele Taft a devenit fan al mașinii cu aburi când a descoperit că putea să se ascundă de fotografi cu un „nor bine de aburi”.

Woodrow Wilson (Pierce-Arrow)


Președintele Woodrow Wilson era atât de entuziasmat de cele trei mașini Pierce-Arrow achiziționate de administrația sa, încât a cumpărat una dintre ele de la guvern pentru 3.000 de dolari (echivalentul a 51.246 de dolari în 2023) la părăsirea funcției în 1921.

Președintele Warren G. Harding a fost primul președinte care a folosit o mașină pentru a merge la ceremonia de inaugurare și primul președinte cu permis auto pentru a conduce.

Franklin Roosevelt (Ford V8 Phaeton și Lincoln V12)


În 1936, președintele Franklin D. Roosevelt a cumpărat un Ford V8 Phaeton și l-a echipat cu controale manuale, încălcând astfel o directivă a Serviciului Secret care interzicea președinților în funcție să conducă o mașină. În decembrie 1939, Roosevelt a primit un Lincoln V12 din 1939, cunoscut sub numele de Sunshine Special, prima mașină prezidențială construită la specificațiile Serviciului Secret și prima închiriată în loc să fie cumpărată.

Sunshine Special a fost modificat în 1942 după atacul de la Pearl Harbor pentru a adăuga un înveliș blindat, sticlă antiglonț, transmițător radio, sirenă și un compartiment pentru mitraliere.

Truman și Eisenhower (Lincoln Cosmopolitans)

Se spune că Harry S. Truman avea o animozitate față de General Motors și, astfel, în 1950, a ales Lincoln pentru a fabrica propria limuzină prezidențială.

Casa Albă a închiriat zece limuzine Lincoln Cosmopolitan, dintre care una a fost modificată pentru a avea  un acoperiș din plexiglas pentru președintele Dwight D. Eisenhower.

Limuzina a fost utilizată până în anul 1965.

John F. Kennedy  și Lyndon B. Johnson (Lincoln Continental X-100)


Limuzina Lincoln Continental din 1961 a președintelui John F. Kennedy a fost modificată cu multiple caracteristici de securitate și a devenit celebră sub numele X-100. Din păcate, a fost și limuzina în care și-a găsit sfârșitul pe 22 noiembrie 1963, la Dallas.

Președintele, în ciuda sfaturilor de securitate, a optat pentru un exemplar Lincoln Continental decapotabil cu acoperiș detașabil. Ca urmare, Lee Harvey Oswald l-a putut ochi ușor cu pușca și președintele a fost omorât în timpul deplasării.  După asasinarea lui Kennedy, vehiculul a fost reconfigurat pentru a adăuga protecții suplimentare și înveliș blindat.

Limuzina a fost folosită de președinți până în 1977. Președintele Lyndon B. Johnson a primit un Lincoln Continental negru din 1967, care avea un acoperiș  de protecție și un motor V8 cu 340 de cai putere.

Nixon, Ford, Carter, Reagan și Bush  (Lincoln Continental din 1972, Cadillac Fleetwood din 1983 și Lincoln Town Car din 1989)

Acest model de limuzină a fost folosit de președinții Nixon, Ford, Carter, Ronald Reagan și George H.W. Bush. În momentul tentativei de asasinare a lui Ronald Reagan în 1981, autoturismul a fost lovit de două gloanțe.

Următoarele limuzine prezidențiale au fost Cadillac Fleetwood din 1983 și Lincoln Town Car din 1989, fiecare cu specificații de securitate crescută pentru președintele Ronald Reagan și pentru succesorul său, vicepreședintele George H.W. Bush.

Bill Clinton și George Bush (Cadillac Fleetwood din 1993 și  Cadillac personalizat din 2001)


Președintele Bill Clinton a folosit o limuzină Cadillac Fleetwood din 1993, care este acum expusă la Clinton Presidential Center.  Curatoarea muzeului, Christine Mouw, a menționat că poate „curăța exteriorul mașinii, dar dacă ar fi nevoie să pătrundă în interior, ar trebui să contacteze biroul regional al Serviciului Secret”.

CNN l-a intervievat pe Joe Funk, un fost agent al Serviciului Secret și șofer al mașinii de stat prezidențiale a lui Clinton. Funk a relatat că președintele este complet izolat de lumea exterioară prin învelișul blindat și geamurile antiglonț ale vehiculului. Președintele avea la îndemână mijloace de comunicare la bordul limuzinei, inclusiv telefoane, sistem de comunicare prin satelit și acces la internet.


Prima limuzină Cadillac  modificată special pentru președintele George W. Bush a fost cunoscută drept „Bestia”. După atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001, automobilul a avut o serie de caracteristici speciale de securitate, inclusiv geamuri antiglonț și anvelope rezistente la explozie.

Jay Leno, realizator TV, a fost  încântat de limuzină că i-a dedicat un episod special. Mașina de stat prezidențială a lui Bush a fost supranumită „Bestia”, un nume care a persistat pe parcursul președinției lui Donald Trump.  Greutatea estimată era de 6.400 kg.

Obama, Trump și Biden  (Modelul actual: „Bestia”)


Modelul actual de limuzină Cadillac folosită în prezent a fost introdusă în 2009, în timpul președinției lui Barack Obama. Limuzina a fost îmbunătățită semnificativ de-a lungul timpului, fiind supranumită tot „Bestia”. Limuzina este dotată cu o caroserie și geamuri extrem de rezistente, precum și un sistem de securitate de ultimă generație.

Preocupările pentru securitatea președintelui care au devenit tot mai mari de la asasinarea președintelui John F. Kennedy presupune multă muncă și inovație ca pe vremea trăsurilor și grajdurilor, toate eforturile fiind depuse pentru ca președintele să ajungă nevătămat la destinație, într-o țară cu foarte mulți posesori de arme de foc.

Costul limuzinei ar fi între 300.000 și 1.500.000 de dolari (echivalentul a aproximativ 400.000–2.000.000 de dolari în 2023). Avea geam antiglonț de 130 mm grosime. De asemenea, dispunea de anvelope  și un interior complet etanșat pentru a proteja ocupanții în cazul unui atac chimic.

Modelul de mașină de stat prezidențial din 2009 avea sistem optic  pentru viziune nocturnă, tunuri cu gaze lacrimogene, rezervoare de oxigen la bord, un rezervor de combustibil blindat umplut cu spumă pentru a preveni explozia.  În cazul unei urmăriri, limuzina poate împrăștia benzină  în urmă pentru ca autoturismele atacatorilor să alunece.

Poate elibera dâre de fum pentru a bloca vederea atacatorilor, suficient timp pentru ca  limuzina prezidenția să se facă nevăzută.  Sunt zvonuri că ar fi fost dotată cu lansatoare de grenade și puști, dar mașina avea uși de 200 mm. Curatorul de la The Henry Ford a declarat pentru The Dallas Morning News că mașina de stat a președintelui Obama era „un  adevărat tanc cu un logo Cadillac”. 

Când a fost prima dată comandată de Serviciul Secret în 2014, General Motors (GM) a fost atribuită trei contracte pentru noua limuzină. Fiecare mașină de stat era estimată să coste între 1 și 1,5 milioane de dolari, iar până în ianuarie 2016, GM primise 15.800.765 de dolari (echivalentul a 20.059.873 de dolari în 2023).

După ce prototipurile noului model au fost văzute circulând pe drumurile publice, îmbrăcate în camuflaj monocromatic, Cadillac a confirmat pentru Fox News că „Am finalizat sarcina noastră și am predat vehiculul clientului”. Greutatea limuzinei a crescut la 6.800 – 9.100 kg pe durata mandatului prezidențial al lui Donald Trump, dispunând de noi sisteme de protecție, precum stocuri de sânge potrivite cu grupa sanguină a președintelui american pentru situații medicale de urgență. Îi ia autoturismului 15 secunde pentru a atinge viteza de 97 km/oră.

Mașina este și mai etanșă împotriva atacurilor chimice. NBC a raportat că mașina dispune de un înveliș blindat din aluminiu, ceramică și oțel, cu o grosime de 200 mm. Fiecare ușă cântărește la fel de mult ca cele de pe un Boeing 757, având mânerul electrificat pe exterior pentru a descuraja intrușii și atacatorii să încerce să deschidă ușa și să pătrundă în mașină. Cei care vor să intre peste președinte sau încearcă să fure limuzina prezidențială sunt curentați de un șoc electric de 120 volți.

Aproape niciun sunet nu poate pătrunde în bordul limuzinei din cauza învelișului blindat. Sunetul exterior este captat cu microfoane în exterior și difuzoare în interior. Echipamentele de comunicații suplimentare îi permit Bestiei să comunice cu vehicule specializate care fac parte din armata și aviația SUA. Președintele poate să ordone un atac cu drone sau cu arme nucleare chiar și din limuzina prezidențială, având mereu la îndemână valiza prezidențială și controversatul „biscuite” cu codurile nucleare.  

Sursa Galerie Foto: Profimedia 

Citește și: Povestea limuzinei prezidențiale românești. Care era mașina de suflet a lui Nicolae Ceaușescu