A apărut mecanicul auto virtual, care „încape” într-un smartphone

Publicat: 09 04. 2015, 13:28
Actualizat: 05 08. 2015, 23:03

Startup-ul din Boston a anunțat recent că va lansa un nou serviciu, OpenbayConnect, care permite companiei să citească codurile de eroare ale calculatorului de bord din mașini și apoi caută automat cel mai apropiat atelier auto, scrie Car and Driver.

Aplicația se bazează, cum era de așteptat, pe portul de diagnoză OBD II, care a devenit obligatoriu pentru autoturismele construite după 1996, în care se introduce un dispozitiv Openbay compatibil cu smartphone-urile utilizatorilor (deocamdată, doar cu iPhone).

„Să spunem că mergi cu mașina pe un drum și se aprinde beculețul de Check Engine. În maximum două minute, vei primi o alertă care îți va spune unde este problema și îți va indica automat cel mai apropiat atelier auto din zonă, în care poți remedia problema”, a declarat Rob Infantino, directorul executiv și fondatorul Openbay.

Aplicația va fi lansată pentru un număr limitat de utilizatori, urmând apoi să fie furnizată la nivel larg. „Una din zonele-pilot este Boston și am ales șoferi cu mașini mai vechi de opt ani”, a spus Infantino. De asemenea, atelierele auto vor fi selectate în funcție de recenziile celor care au apelat la serviciile lor.

Infantino a declarat că își imaginează un viitor în care serviciul îi va ajuta mai ales pe mecanicii auto independenți, care repară, de obicei, mașini mai vechi, ieșite din garanție. „Reprezentanțele auto încearcă să facă un ban, dar pierd bani în fața service-urilor auto independente. În final, consumatorul alege unde își va repara mașina”, a declarat Infantino.

Openbay le permite deja conducătorilor auto să aleagă un service în care să își ducă mașina „bolnavă”. Aplicația are rol de diagnoză și nu acoperă situația vehiculelor care au fost implicate în accidente rutiere. Chiar și așa, este prima de acest gen din lume, în timp ce alți jucători de pe piață, precum Automatic, Progressive Insurance și Delphi încearcă să profite de avantajele oferite de portul OBD II.

Barry Steinburg, directorul companiei Direct Tire & Auto Service din Boston, a testat softul celor de la Openbay. „Cred că mașinile vor putea fi reparate mai ușor”, spune acesta. „Dezavantajul aplicației ține chiar de oameni, care vor căuta cele mai mici prețuri. Momentan, Openbay se referă la cea mai bună calitate, nu la cele mai bune prețuri”. 

Ce este OBD?

OBD-1

Începând cu 1988 regulamentele emise de CARB cer ca toate automobilele noi vândute în statul California (USA) să aibă capabilități de diagnosticare la bord. Aceste cerințe, standarde sunt denumite ca fiind OBD-1 sau prima generație de diagnoză la bordul automobilelor. Succesul acestui regulament, standard nu a fost foarte mare deoarece interfața cu echipametul de diagnosticare nu era standadizată și fiecare constructor a plasat conectorul după bunul plac. De asemenea protocolul de comunicație utilizat nu era standardizat și deci imposibil de a creea un echipament de diagnosticare care să poată fi utilizat pe automobile diferite.

În 1994 CARB emite noile regulamente ce vor fi cunoscute ca OBD-2. Acestea sunt impuse tuturor automobilelor noi ce vor fi vândute în California începând cu anul 1996. Atât conectorul (interfața cu echipamentul de diagnosticare) cât și protocolul de comunicație sunt standardizate, ceea ce face posibilă dezvoltarea de echipament de diagnosticare universale.

EOBD

Versiunea europeană a standardului OBD-2 este denumită EOBD implementarea fiind obligatorie pentru toate automobilele noi produse începând cu 2001 pentru motoarele pe benzină și cu 2004 pentru motoarele diesel.

Prezentare generală OBD-2

Termenul OBD-2 implică cerințe standardizate atât pe partea de hardware (electronică, conector) cât și pe partea de software (protocol de comunicație, parametri măsurați). Pe scurt putem spune că standardul OBD-2 se referă la:

– conector
– protocol de comunicație
– mod de funcționare (informații/parametrii înregistrați și puși la dispoziția utilizatorului automobilului)

Conectorul OBD-2

Standardul american SAE J1962, echivalent cu ISO 15031-3, prevede dimensiunile conectorului OBD-2 din vehiculului și pentru echipamentul de diagnosticare. De asemenea locația conectorului din vehicul este standardizată, astfel fiecare automobil ce respectă regulamentul/standardul OBD-2 permite accesul utilizatorului, scrie e-automobile.ro.

foto: e-automobile.ro

foto: e-automobile.ro

foto: e-automobile.ro

foto: e-automobile.ro