Ai pățit asta într-un SERVICE AUTO DIN ROMÂNIA? Iată cum verifici dacă „S-A UMBLAT” la mașina ta
Montarea greșită a pieselor auto, deteriorarea automobilului în timpul realizării altor reparații sau vopsirea lui în mod necorespunzător, acestea sunt doar câteva dintre problemele cu care s-au confruntat românii care au apelat la serviciile oferite de către service-urile auto din România.
Pentru a-și recupera prejudiciile, de la începutul anului, româniii au depus în acest sens 326 de plângeri la comisariatele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), față de 566 câte s-au înregistrat pe toată perioada anului trecut.
Dacă, în 2011, printre cele mai frecvente probleme reclamate de șoferii care întâmpinaseră neplăceri după un drum la service-urile auto se numărau spargerea băii de ulei a mașinilor în timpul realizării reparațiilor, înlocuirea parbrizului în timpul staționării în service sau înlocuirea unor piese care nu erau defecte, un an mai târziu din ce în ce mai multe persoane reclamă lucrările necorespunzătoare realizate în service-uri sau chiar montarea incorectă a pieselor, potrivit datelor obținute de gândul de la reprezentanții ANPC.
Au existat, însă, și cazuri în care mașinile unor români ghinioniști s-au defectat imediat după ce au plecat din service-urile auto sau cazuri în care termenele de predare ale intervețiilor la service nu au fost respectate.
Principalele probleme reclamate în 2011 | Principalele probleme reclamate în 2012 |
înlocuirea oglinzii | găurirea intercooler-ului |
lipsa afișării prețurilor la vulcanizări | autoturismele aveau pierderi de ulei după revizie |
schimbarea anvelopelor | planetara schimbată nu funcționa corespunzător |
spargerea băii de ulei în timp reclamațiilor | nerespectarea termenului de predare a intervenției la service |
înlocuirea parbrizului în timp staționării în service a mașinii | turbosuflantă montată greșit |
vopsire necorespunzătoare | defectarea automobilului după realizarea unor reparații în service |
probleme legate de cureaua de distribuție | neeliberarea bonului fiscal |
înlocuirea pieselor fără defecte | – |
defectarea pompei de benzină la două luni de la înlocuire | – |
Sursă: date obținute de gândul din partea reprezentanților ANPC
Cum poți să recuperezi prejudiciile
„Consumatorii au dreptul de a pretinde vânzătorilor sau prestatorilor de servicii remedierea ori înlocuirea gratuită a produselor și serviciilor obținute, precum și despăgubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficiențelor constatate în cadrul termenului de garanție sau de valabilitate”, au declarat pentru gândul reprezentanții ANPC.
Românii pot cere, după expirarea acestui termen, fie remedierea problemelor în cauză, fie înlocuirea produselor sau a serviciilor obținute și despăgubiri. Vânzătorii și reprezentanții service-urilor auto trebuie să suporte toate cheltuielile legate de problemele semnalate de clienți.
FOTO: Publimedia/Shutterstock
„Garanția este obligatorie și trebuie să cuprindă mențiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului și să ateste în mod clar că aceste drepturi nu sunt afectate prin garanția oferită”, ne-au mai explicat reprezentanții ANPC.
Ce sancțiuni pot primi proprietarii de service-uri auto
Proprietarii de service-uri auto pot fi sancționați cu amenzi cuprinse între 1.000 de lei și 10.000 de lei în urma unor plângeri depuse de clienții nemulțumiți de serviciile oferite la Protecția Consumatorilor.
Spre exemplu, pe parcursul anului în curs, reprezentanții service-urilor auto din România au fost sancționați contravențional sau au fost nevoiți să plătească contravaloarea unor lucrări cu valori cuprinse între 200 de lei și 7.600 de lei.
În 2011, au existat cazuri în care proprietarii de service-uri auto au fost nevoiți să plătească contravaloarea unor lucrări chiar și de 4.200 de lei.
Cereți nota de comandă
Pentru a evita orice fel de probleme care pot să apară atunci când românii își lasă mașinile în service-urile auto din România, șoferii sunt sfătuiți de către reprezentanții ANPC să urmeze următorii pași:
1. Asigurați-vă că service-ul auto funcționează legal și că este autorizat de către cei de la Registrul Auto Român (RAR) pentru această activitate.
2. Informați-vă în prealabil asupra tarifelor și cereți un deviz estimativ. Service-urile auto sunt obligate să afișeze prețurile cu TVA, într-o maniera vizibilă și lizibilă, în zona de recepție a clientelei și să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau baremurile de timp / ora tehnologică pentru reparații furnizate de producător).
3. Cereți o factură completă și detaliată a intervenției, alături de o chitanța (formular fiscal) sau de o chitanță eliberată de POS (la plata cu un card). În cazul în care devizul este semnat de ambele părți, el se poate transforma într-un contract comercial și trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparație.
5. Solicitați completarea unei note de comandă pentru reparație. Aceasta trebuie să fie redactată pe un formular cu antetul societații și trebuie să cuprindă datele clientului, modelul autovehiculului, costul probabil și durata reținerii în service.
6. Clienții trebuie să primească garanție pentru piesele de schimb, din stocuri proprii, folosite de cei de la service la realizarea reparațiilor.
FOTO: Publimedia/Shutterstock
7. Nu lăsați obiecte de valoare în mașină pe durata staționării acesteia în service-ul auto.
8. Reprezentanții service-ului auto au obligația de a restitui piesele înlocuite, cu excepția celor care sunt utilizate la reparație pe perioada garanției.
9. Reprezentanții service-ului auto sunt responsabili de accidentele care pot să aibă loc în interiorul spațiului de lucru, cu condiția ca nicio neglijență să nu fie imputată clientului.
10. Clienții trebuie să încerce mai întâi să rezolve orice nemulțumire pe cale amiabilă. Abia apoi ei au dreptul să obțină din partea vânzătorilor sau din partea reprezentanților service-urilor auto aducerea produsului la conformitate, fără plată, prin reparare, prin înlocuire, prin reducerea prețului sau prin rezoluționarea contractului.
11. Termenul de realizare a unei reparații nu poate fi mai mare de 15 zile calendaristice.
12. Clienții pot solicita plata unor despăgubiri, potrivit clauzelor contractuale sau dispozițiilor legale, în cazul remedierii sau în cazul înlocuirii produselor și serviciilor necorespunzătoare. În cazul în care este necesară repararea produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi.