ANALIZĂ PROMOTOR: de ce se închid uzinele auto europene?

Publicat: 25 10. 2012, 13:00
Actualizat: 01 02. 2019, 09:48

Un miliard de dolari. Cam atât se anunță a fi pierderile Ford în Europa în 2012. Dar cei de la Ford nu sunt singurii care vor pierde sume impresionante de bani anul acesta, iar prognoza nu este bună pentru nimeni în Europa următorilor ani.

Sergio Marchionne, președintele Fiat, este un foarte bun jucător de poker, spun apropiații. Cu toate acestea, în jocul de poker de dimensiuni continentale este al doilea care a clipit, după Opel, care a închis o fabrică din cauza crizei, în 2010 – cea de la Antwerp, Belgia. Este însă un joc de poker în care a ieși mai repede dintr-o mână perdantă este esențial pentru reușita pe termen mediu și lung a afacerii. Iar semnalul dat de Marchionne, care a închis o fabrică din Sicilia anul trecut, a fost urmat rapid de PSA Peugeot Citroen (închid o fabrică de lângă Paris până în 2014) și de GM (vor închide o fabrică din Bochum până în 2016).

Iată că și Ford a clipit acum, anunțând că închide uzina de la Genk (se pare că belgienii și-au pierdut competitivitatea) și că mută producția de Mondeo, S-Max și Galaxy către uzina din Valencia, Spania. Este deja un trend, iar lucrurile nu sunt deloc întâmplătoare: Marchionne, care este și președintele actual al Asociației Constructorilor Europeni de Mașini (ACEA), dorea o eliminare coordonată a capacităților excedentare de producție ale marilor constructori de mașini europeni, ca răspuns la criza financiară care a afectat dramatic vânzările de mașini – o scădere de 7.2% față de primele nouă luni ale anului trecut, cu doar 9.72 de milioane de autoturisme vândute.

Citește mai departe