Prima pagină » Auto » Angela Merkel, implicată în scandalul de la Volkswagen. Opoziția o acuză că a mușamalizat totul

Angela Merkel, implicată în scandalul de la Volkswagen. Opoziția o acuză că a mușamalizat totul

Miercuri, opoziția din Germania a acuzat-o pe Angela Merkel că nu a fost străină de metodele folosite de Volkswagen pentru a trișa la testele privind emisiile poluante ale mașinilor diesel vândute în SUA.

Partidul Verde a sugerat că Angela Merkel știa încă din vară că Volkswagen, unul din „motoarele” economiei germane, a trișat la testele care măsoară noxele, dar „a închis ochii” în fața „trucurilor” folosite de constructorul auto.

Scandalul a dus la demisia directorului general al Volkswagen, reputatul profesor Martin Winterkorn, care a plecat afirmând că dorește ca grupul auto să beneficieze de un nou început – dar a negat că ar avea vreo vină în scandalul emisiilor.

Acțiunile VW au crescut cu 7,3% după demisia lui Winterkorn, dar de la începutul scandalului, compania a pierdut circa o treime din valoarea de piață, adică 20 miliarde lire sterline.

Potrivit „Verzilor” germani, guvernul conservator al cancelarului Angela Merkel ar fi recunoscut că nu era străin de obiceiul celor de la Volkswagen de a folosit dispozitive speciale pentru a înșela testele care măsoară nivelul noxelor în SUA. Ei sugerează că politicienii ar fi mărturisit acest lucru în luna iulie, în timpul unei întrevederi parlamentare.

Oliver Krischer, adjunctul partidului verzilor, a declarat pentru postul tv german N24: „Oficialii guvernamentali ne-au spus în luna iulie că știau de acest soft, care era folosit în SUA, la scară largă. Guvernul nu a colaborat cu industria auto pentru a determina reducerea noxelor, ci pentru a avea un sistem de măsurare care să permită respectarea standardelor de mediu „pe hârtie”.

Afirmațiile lui Krischer se bazează pe un răspuns scris oferit de ministrul transporturilor din Germania, în data de 28 iulie anul curent, la o întrebare a celor de la Partidul Verde, cu privire la „dispozitivele de manipulare”. Acesta este numele folosit de industrie pentru softul care le-a permis celor de la VW să trișeze la testele privind emisiile poluante în SUA. Ministrul a precizat atunci că se află în consens cu Comisia Europeană, care consideră că „nu există mijloace dovedite prin care să poată fi prevenită folosirea dispozitivelor”.

Pe de altă parte, ministerul ar fi susținut reglementările UE privind reducerea „reală” a noxelor motoarelor. Un forum german din domeniul mediului sprijină acuzația potrivit căreia guvernul Merkel ar fi știut ce metode folosește VW în SUA.

Juergen Resch, șeful Deutsche Umwelthilfe (German Environment Act) a declarat: „Ministerul transportului nu a verificat niciodată informația furnizată de producătorul auto, în anii recenți”.

Marți, ministrul transporturilor, Alexander Dobrindt, a negat însă că ar fi ignorat neregulile din industria auto. Mai mult, Dobrindt a spus că a declanșat o anchetă în scandalul VW.

Reprezentanții Partidului Verde sunt însă categorici: „Este surprinzător cum domnul Dobrindt se comportă ca și cum ar fi șocat la auzul acestor vești, după ce în luna iulie a fost bine informat cu privire la situație. Scandalul emisiilor de la VW este rezultatul politicii prin care protecția mediului și a consumatorului nu mai este importantă și înșelătoriile sunt acceptate fără ezitare”.

Agenția de Protecție a Mediului din SUA a declarat că mașinile VW au fost dotate cu un soft sofisticat care comută propulsoarele diesel într-un mod mai „verde”, atunci când sunt supuse testelor de noxe. Odată ajunse pe stradă, softul se dezactivează și motoarele produc de 40 de ori mai multe noxe decât limitele legale acceptate în SUA, informează Daily Mail.

Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2006. Între ... vezi toate articolele

Citește și