Anunțul primit de șoferii din România care vor să își schimbe mașina. Data de la care Rabla se încheie

Publicat: 05 12. 2013, 08:19
Actualizat: 03 02. 2019, 11:35

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține că utilitatea programului Rabla este din ce în ce mai limitată și propune sistarea acestuia în 2015, apreciind însă că ulterior ar fi necesare alte măsuri de susținere a vânzărilor de mașini noi și a tehnologiilor performante.

„Programul Rabla durează de ceva vreme, au fost discuții și în anii precedenți cu privire la cuantum, la număr, la durată. În prezent asociația are un punct de vedere comun, de susținere a acestui program și pentru anul viitor, în 2014. Dar în ipoteza în care acest program se va derula și Guvernul va decide acest lucru, am dori să fie ultimul an în care acest program să se mai desfășoare. (…) Suntem de acord cu menținerea valorii, respectiv de 1.500 de euro pe tichet, și ca volum un număr similar de tichete cu cel din 2013”, a declarat miercuri, la o întâlnire cu presa, președintele Consiliului Director al asociației, Ernest-Virgil Popovici.

El a afirmat că între 2005 și 2012 au fost casate aproximativ 450.000 de automobile și au fost vândute 216.000 de unități.

Popovici propune ca programul să înceapă la jumătea lunii februarie.

„Pentru 2015, când acest program nu mai dorim să se desfășoare și nu considerăm că mai are vreo utilitate, iar întreaga industrie auto este de acord cu acest lucru, susținem și deja am avut discuții, atât la ministerul de Finanțe, cât și cu cei de la ministerul Mediului, că va trebui înlocuit actualul sistem de calcul al impozitului în funcție de capacitatea cilindrică cu un impozit calculat în funcție de nivelul de poluare, norma Euro, emisia de CO2 și vechimea autoturismului. Bineînțeles, asta nu are nicio legătură și nu înlocuiește timbrul de mediu” a spus Popovici.

Întrebat de ce APIA susține derularea programului încă un an, el a afirmat că utilitatea acestuia a început să se estompeze, iar sistarea acestuia nu poate fi anunțată „peste noapte”.

„În ciuda semnalelor macroeconomice pozitive, nu se identifică niciun progres în ceea ce privește creșterea consumului și a puterii de cumpărare în anul pe care tocmai îl încheiem. Continuarea acestei măsuri, anul viitor cel puțin, nu face altceva decât să susțină industria, să ajute cumva la compensarea stagnării puterii de cumpărare. (…) Facem această injecție de încredere și anul viitor în speranța că după asta, în 2015, lucrurile se vor îmbunătăți din punct de vedere economic, și faptul că anunțăm sistarea programului la sfârșitul lui 2014 repoziționează toată lumea, în special clienții, la condițiile noi de piață, fără a mai genera o așteptare inutilă”, a declarat la rândul său Brent Valmar, vicepreședinte al asociației.

Președintele APIA a mai spus că în alte state care au avut programe similare au fost introduse ulterior alte tipuri de măsuri, de susținere a vânzărilor de mașini noi, electrice și a tehnologiilor noi, care vor fi sprijinite și pe plan local de membrii asociației.

Aproape 11.000 de autoturisme noi au fost cumpărate anul acesta prin programul Rabla, din cele 46.667 de mașini noi înmatriculate în 2013, a declarat la finele lunii noiembrie președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Adrian Gearâp, la conferința „Mediafax Talks about Auto Industry”.

El a anunțat începerea unui studiu de impact privind timbrul de mediu și programul Rabla, pentru a fi analizate, alături de industria auto, posibilele deficiențe, dar și modul prin care pot fi îmbunătățite aceste instrumente pentru reducerea poluării și menținerea competitivității pieței auto din România.

În cadrul programului Rabla 2013, se utilizează un singur tichet valoric, de 6.500 de lei, pentru achiziționarea unui autovehicul nou. Tichetul este transferabil.

Totodată, se oferă posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 lei pentru: achiziționarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziționarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100g/km sau achiziționarea unui atuovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid. Pot fi cumulate maxim două eco-bonusuri pentru o reducere suplimentară de 1.000 de lei.

În perioada 19 – 21 iunie, Administrația Fondului pentru Mediu a distribuit toate cele 17.000 de tichete alocate inițial persoanelor fizice pentru acest an, din 14 noiembrie numărul acestora fiind suplimentat cu încă 3.000 de unități.

În ceea ce privește distribuția celor 3.000 de tichete destinate firmelor și instituțiilor publice, în perioada 10 iunie – 31 octombrie au fost depuse 1.451 cereri de finanțare, dintre care 643 au fost acceptate pentru 1.670 autovehicule, cu o sumă aprobată de 10,8 milioane lei.

Pe de altă parte, Guvernul a înlocuit de la 15 martie taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formulă de calcul a condus la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro, pe principiul că mașinile vechi au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Timbrul de mediu se plătește o singură dată la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul mașinilor noi, cât și al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.

Încasările din timbru de mediu până la 31 octombrie 2013 totalizează 606,4 milioane lei, iar valoarea restituirilor vechii taxe auto din aceeași perioadă este de 467,3 milioane lei.

Piața auto a scăzut în primele zece luni cu 9,8%, segmentul autoturismelor înregistrând o reducere de 8,3%, deși în ultimele patru luni, iulie-octombrie, au fost raportate creșteri față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit APIA.