Șoferii surprinși de Poliția Rutieră circulând pe drumuri cu zăpadă, gheață sau polei cu autoturisme fără anvelope de iarnă riscă să plătească în această iarnă amenzi mai mari cu 4,5% comparativ cu anul trecut. Majorarea este determinată de creșterea de la 670 la 700 a salariului minim pe economie, în funcție de care se calculează valoarea punctului de amendă.
Legislația privind cauciucurile de iarnă care a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011 prevede că sancțiunile pentru cei care încalcă prevederile sunt de 9-20 de puncte amendă, sancțiunea fiind însoțită și de reținerea certificatului de înmatriculare.
„Valoarea unui punct de amendă este în prezent de 10% din valoarea salariului minim pe economie, care este 700 de lei”, a precizat pentru gândul comisarul șef al Poliției Rutiere, Lucian Diniță. Concret, în acest an amenda pentru lipsa cauciucurilor de iarnă este cuprinsă între 630 și 1.400 de lei, comparativ cu 603 și 1.340 de lei, în 2011.
Aproape 1.500 de șoferi au fost amendați de Poliția Rutieră, în perioada 1 noiembrie 2011 – 15 aprilie 2012, pentru lipsa de anvelope de iarnă pe drumuri cu zăpadă, fiind reținute tot atâtea certificate de înmatriculare, potrivit datelor furnizate gândul de șeful Poliției Rutiere.
Lucian Diniță, șeful Poliției Rutiere:”Cauciucurile de vară trebuie inlocuite odată cu înghețul. Nu contează ce lună este”
Pe de altă parte, comisarul șef Lucian Diniță, șeful Poliției Rutiere, atenționează că în prezent este o confuzie legată de aplicarea legislației privind dotarea cu anvelope de iarnă.El a reamintit că dotarea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate nu depinde de o anumită perioadă de timp, ci de condițiile meteo, și anume drumuri acoperite cu zapadă, gheață sau polei.
„Tot ce se întâmplă este o confuzie (referitor la informații potrivit cărora dotarea cu anvelope de iarnă este obligatorie din noiembrie n.n.). Confuzia este legată de faptul că anul trecut legislația în domeniu a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011. Dar nu există un termen anume. În lege scrie – iar legislatia nu s-a modificat față de anul trecut – că autoturismele care circulă pe drumuri cu polei, zăpadă, nu conteaza dată din calendar, trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă”, a explicat pentru gândul comisarul șef Lucian Diniță.
El i-a sfătuit pe șoferi să își înlocuiască din timp cauciucurile de vară cu cele de iarnă în cazul în care vor circula pe drumuri cu zăpadă, amintind că potrivit prognozei meteo, în acest an în luna noiembrie va cădea prima zăpadă.
„Cauciucurile de vară trebuie inlocuite odată cu înghețul. Nu contează ce lună este”, a precizat Diniță.
„Deja sunt porțiuni de drumuri cu zăpadă, cum ar fi la Bâlea Lac, sau pe Transalpina. Cei prinși fără cauciucuri de iarnă riscă amenzi. În plus, dacă fac accident, asiguratorul nu îi despăgubește”, a mai spus șeful Poliției Rutiere.
Vânzările de anvelope, la jumătate față de 2011
Piața anvelopelor de iarnă în 2011 a fost estimată, potrivit unor calcule gândul, la circa 700 de milioane de euro.
Reprezentanții service-urilor auto și ai distribuitorilor de anvelope de iarnă contactați de gândul susțin că deocamdată cererea de anvelope de iarnă este mult mai scăzută decât oferta.
„Spre deosebire de anul trecut, în luna octombrie, când multă lume se înghesuia să cumpere anvelope de iarnă, știind că urma să intre în vigoare noua lege, acum lumea nu a început să se agite încă. Pe de altă parte, multă lume are anvelopele pe care le-a cumpărat anul trecut și nu va mai achiziționa altele noi”, a declarat pentru gândul Denis Duțescu, reprezentant service și furnizor de anvelope.
Pe de altă parte, ei spun că din cauză că înmatriculările de noi mașini au scăzut, acesta fiind un alt motiv pentru care vânzările din această perioadă sunt scăzute.
Ca urmare, distribuitorii de anvelope contactați estimează o reducere cu 40% a vânzărilor de anvelope noi în această iarnă , față de iarna trecută. „În prezent, față de octombrie anul trecut vânzările de anvelope sunt la jumătate », ne-a precizat un reprezentant al unui furnizor de anvelope.
Cât costă dotarea cu anvelope noi de iarnă a unui Logan
Prețul anvelopelor a scăzut în octombrie 2012 față de anul trecut, în aceeași perioadă, cu 5%, potrivit reprezentanților furnizorilor de anvelope contactați de gândul.
Pentru un autoturism Logan, o anvelopă nouă costă 200-250 de lei, iar montajul ajunge în medie la 100 de lei pentru patru roți, astfel că, în total, dotarea unui Logan scoate din buzunarul unui proprietar de autovehicul între 900 de lei și 1.100 de lei în această iarnă.
Pentru un autoturism Volkswagen o anvelopă nouă costă 600 de lei, astfel că dotarea pentru iarnă a unui asemenea autovehicul, plus montajul, costă 2.500 de lei.
Cei care caută pe internet pot găsi oferte promoționale pentru un montaj al anvelopelor cu 70 de lei.
Care sunt anvelopele care se încadrează în prevederile legale
Legislația intrată în vigoare la 1 noiembrie anul trecut prevede că un conducator auto trebuie să achiziționeze anvelope omologate, în concordanță cu cele înscrise de către RAR (Registrul Auto Român) în cartea de identitate a vehiculului și care poartă marcajul M+S (sau M.S, sau M&S).
Nu sunt recomandate anvelope de iarnă second-hand mai vechi de 4-5 ani sau la care înălțimea profilului lor este mai mică de 4 mm, potrivit unor precizări făcute de Ministerul Transporturilor.
Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca și cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S), conform Directivei Consiliului 92/23/CE privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54.
Pe de altă parte, anul trecut gândul a calculat că probabilitatea ca un șofer să fie amendat de poliție dacă nu are anvelope de iarnă prevăzute cu simbolurile M și S este foarte mică, dat fiind faptul că autoritățile statului nu dispun de suficient de multe echipe de verificare.
Registrul Auto Român (RAR) deține, la nivel național, doar 44 de autovehicule-laborator cu care echipe mixte, formate din reprezentanți ai Poliției Rutiere și ai RAR, pot verifica dacă anvelopele corespund cu noua legislație.