Prima pagină » Auto » APIA: Piața auto a avut un regres de 8,1% la 11 luni și ar putea încheia 2013 cu o scădere de 7-8%

APIA: Piața auto a avut un regres de 8,1% la 11 luni și ar putea încheia 2013 cu o scădere de 7-8%

APIA: Piața auto a avut un regres de 8,1% la 11 luni și ar putea încheia 2013 cu o scădere de 7-8%
Piața auto a scăzut cu 8,1% în primele 11 luni, la 73.946 de unități, la autoturisme fiind înregistrat un declin de 7,2%, până la 62.033 de unități, potrivit datelor comunicate luni de APIA, care notează că în intervalul iulie-noiembrie vânzările au fost pe plus, având o creștere medie de 4,1%.

Piața auto a scăzut cu 8,1% în primele 11 luni, la 73.946 de unități, la autoturisme fiind înregistrat un declin de 7,2%, până la 62.033 de unități, potrivit datelor comunicate luni de APIA, care notează că în intervalul iulie-noiembrie vânzările au fost pe plus, având o creștere medie de 4,1%.

Vânzările au avut o evoluție negativă și la nivel european la în perioada analizată, Franța și Italia raportând scăderi de 6,9%, respectiv 7,7%, iar Germania un declin de 4,9%.

„În continuare, vânzările pe piața din România sunt susținute de achizițiile realizate de către persoanele juridice (74% din totalul volumelor la 11 luni). În ceea ce privește situația pe luna noiembrie, raportul este și de această dată favorabil achizițiilor realizate de către persoanele juridice care reprezintă 81% din total, în ciuda funcționării Programului Rabla, care în ultimele patru luni (iulie-octombrie) echilibrase într-o oarecare masură situația comparativ cu primele luni ale anului. Practic, în noiembrie s-a revenit la dezechilibrul înregistrat în primele luni ale anului, când acest raport era net în favoarea persoanelor juridice (peste 80%)”, se arată într-un comunicat al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

În noiembrie, piața s-a diminuat cu 1,1% față de luna anterioară, la 8.204 unități, din care 6.633 de autoturisme, 1.437 vehicule comerciale și 134 de autobuze.

APIA notează că vânzările de autoturisme din producția națională au înregistrat în ultimele cinci luni creșteri importante față de 2012, la 11 luni fiind înregistrat un plus de 8,5%, comparativ cu vânzările mărcilor din import care au rămas în zona negativă (-12,7%).

La autoturisme, top-ul pe mărci după 11 luni este condus de către Dacia, cu 20.599 unități vândute (33,2% din total), urmată de Volkswagen (6.927 unități / 11,2%), Skoda (4.956 unități / 8%), Renault (3.661 unități / 5,9%), Ford (3.367 unități / 5,4%) și Opel (2.546 unități / 4,1%).

Pe modele, Dacia Logan a rămas pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia și Volkswagen Golf, ultimele două facând schimb de locuri față de situația înregistrată la 10 luni.

Producția a avut o creștere de 19,5%, la 368.039 de unități, volumele cele mai mari fiind înregistrate de Dacia Duster (111.039 unități), urmată de Dacia Sandero (108.379 unități), Dacia Logan (71.955 unități) și Ford B-Max (65.590 unități).

Și exporturile au încheiat primele 11 luni pe plus, cu un volum de 335.289 unități, în creștere cu 8,5%. Aproximativ 91% din producția națională este livrată la export.

„Este de așteptat ca luna decembrie să se încadreze în evoluția ultimelor luni, fapt ce va face ca în final, pe întreg anul 2013, să se înregistreze o scădere generală a vânzărilor totale de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale ușoare și grele) situată între 7% și 8%”, mai arată asociația.

Reprezentanții APIA au anunțat la începutul lunii decembrie că utilitatea programului Rabla este din ce în ce mai limitată și au propus sistarea acestuia în 2015, apreciind însă că ulterior ar fi necesare alte măsuri de susținere a vânzărilor de mașini noi și a tehnologiilor performante.

Citește și