Prima pagină » Auto » APIA: Piața auto se apropie de nivelul din 2000. Care au fost cele mai vândute mașini în România în primele 8 luni ale anului

APIA: Piața auto se apropie de nivelul din 2000. Care au fost cele mai vândute mașini în România în primele 8 luni ale anului

APIA: Piața auto se apropie de nivelul din 2000. Care au fost cele mai vândute mașini în România în primele 8 luni ale anului
Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale au scăzut cu 19% în primele opt luni, la 56.853 unități, autoturismele înregistrând un regres mai mare, de 22%, la un volum de 46.823 unități, informează APIA, care arată că piața auto se apropie de un nivel comparabil cu cel din anul 2000.

Vânzările de autoturisme și vehicule comerciale au scăzut cu 19% în primele opt luni, la 56.853 unități, autoturismele înregistrând un regres mai mare, de 22%, la un volum de 46.823 unități, informează APIA, care arată că piața auto se apropie de un nivel comparabil cu cel din anul 2000.

„A mai trecut o lună – la fel de slabă din punct de vedere al vânzărilor – și care nu aduce decât pesimism pe o piață blocată între niște tichete (obținute pentru rablele casate) și resursele financiare modeste ale potențialilor cumpărători de autovehicule. Și la nivelul Uniunii Europene piață suferă o ajustare importantă (de peste 7%), mai severă însă (între – 40% și -14%) în țări precum Portugalia, Grecia, Italia și Franța. În ceea ce privește România, considerăm că situația se datorează în special derulării defectuoase a Programului «Rabla» (…). La aceasta se adaugă ezitările legate de utilizarea taxei pe emisii poluante ca și instrument eficient de stimulare a achiziției de vehicule noi”, se arată într-un comunicat al al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Datele asociației arată că în primele opt luni au fost înmatriculate cu 2,5 ori mai multe vehicule de ocazie decât noi, situație cauzată și de scăderea cu 25%, din ianuarie 2012, a taxei pentru cele second hand.

„Ca urmare, distribuitorii de vehicule noi, se confruntă cu o scădere dramatică a volumelor de vânzări și, implicit, a cifrelor de afaceri, fapt ce face ca pentru menținerea unei profitabilități minime, aceștia să fie nevoiți să recurgă la restructurări ale costurilor operaționale. În plus, participanții la Programul «Rabla» s-au confruntat cu întârzieri majore în ceea ce privește recuperarea sumelor avansate pentru mașinile vândute prin program”, potrivit sursei citate.

Piața a fost susținută în principal de achizițiile realizate de către companii, acestea reprezentând circa 68% din total (față de 56% în 2011), pe fondul blocajului generat de programul „Rabla”, care a afectat segmentul persoanelor fizice.

Topul vânzărilor de autoturisme din primele opt luni este format de Dacia, cu 12.223 unități vândute (26,1% din total), urmată de Volkswagen (5.345 unități – 11,4%), Skoda (4.409 unități – 9,4%), Renault (3.189 unități – 6,8%), Ford (3.041 unități – 6,5%) și Hyundai (2.078 unități – 4,4%).

Pe modele, primul loc este ocupat de Dacia Logan, cu vânzări totale de 6.175 unități, care este urmată de Dacia Duster (3.423 unități), Skoda Octavia (2.348 unități), Renault Clio și Logan MCV.

APIA arată că toate clasele de volum (A-D) înregistrează la opt luni scăderi semnificative (între -12% și -30%). Scăderile sunt mai mici în cazul claselor SUV și monovolum, în timp ce clasa lux consemnează și ea un regres important. Singura clasă rămasă pe plus la opt luni este clasa E / executive (+27,5%, la un volum total de 691 unități).

În august, vânzările de autovehicule au scăzut cu 2,3% față de luna anterioară, la 6.850 de unități, din care 5.720 au fost autoturisme (-5,9%).

„În funcție de tipul de combustibil, pe primele 8 luni din 2012, remarcăm o egalitate perfectă între diesel și benzină, cu o creștere importantă pentru motoarele diesel comparativ cu anul trecut, când aveau o cotă de piață de doar 40,2%. În aceste condiții, vânzările de autoturisme cu motoare diesel au înregistrat o scÇŽdere de numai 3% comparativ cu cea înregistrată de cele pe benzină, care a fost de -35%. În ceea ce privește vehiculele comerciale ușoare (LCV) acestea au înregistrat în primele 8 luni o creștere 1,6%, pe mărci primele locuri fiind ocupate de către Dacia, Ford, Volkswagen, Renault și Fiat, acestea acoperind peste 68% din totalul pieței”, arată APIA.

La capitolul producție, în luna august au fost asamblate 9.816 autovehicule, cu 65% mai puține decât în luna precedentă, ceea ce face ca pe întreaga perioadă (ianuarie – august) să fie înregistrată o scădere de 7,2% comparativ cu perioada similarÇŽ din 2011, la 202.474 unități.

Dacă în luna precedentă s-au înregistrat primele unități Ford B-MAX produse la uzina de la Craiova, luna aceasta volumul a crescut semnificativ, fiind raportate peste 2.900 de unități. Cu toate acestea, segmentul autoturismelor înregistrează la 8 luni o scădere de 5,1% (corespunzător unui volum mai mic cu peste 10.000 de unități față de 2011), în timp ce vehiculele comerciale ușoare una mult mai importantă (-32,4%), din cauza absenței în 2012 a producției modelului Transit Connect pe care îl realiza Ford anul trecut, potrivit sursei citate.

La exporturi se înregistrează o creștere generală de 3,6% comparativ cu aceeași perioadă din 2011, pe un volum total de 197.734 unități. Autoturismele au înregistrat un avans de 6,5% (volum total 187.625 unități), în timp ce vehiculele comerciale au consemnat o scădere de 31,4% (volum total 10.109 unități).

„În continuare, în condițiile unei piețe interne aproape de colaps, exportul reprezintă principala sursă de menținere a producției (și deci a locurilor de muncă), acesta asigurând desfacerea pentru mai mult de 97% din autovehiculele produse în țară”, arată asociația.

Cel mai căutat model la export în luna august a fost în continuare Dacia Duster cu 2.440 unități, acesta conducând detașat clasamentul (90.860 unități în 8 luni, echivalentul a 48,4% din numărul total de autoturisme exportate). Acesta este urmat de Sandero (1.679 unități în august și un total de 41.521 în 2012) și Logan (856 unități în luna august și un total de 28.851 în 2012).

APIA estimează că la nivelul acestui an vor fi vândute maxim de 85.000 de unități (autoturisme + vehicule comerciale ușoare și grele), în scădere cu peste 22% față de anul trecut, volumele
fiind similare cu cele înregistrate acum 12 ani.

Citește și