Carlos Ghosn, șeful Renault-Nissan, a calmat apele în privința viitorului alianței auto
Analiștii au speculat faptul că Nissan ar putea cere modificarea participației de 15%, fără drept de vot, la Renault, după ce guvernul francez și-a mărit temporar deținerea la producătorul auto francez la aproape 20%, pentru a bloca o propunere care i-ar fi restrâns influența în companie, măsură care a provocat nemulțumirea lui Ghosn, relatează Financial Times.
„Structura de capital pe care o avem la Renault și Nissan este stabilă. Funcționează bine și nu există un motiv să o schimbăm”, a spus Ghosn, adăugând că ar fi dificil de modificat această structură fără un motiv strategic sau operațional solid.
Colaborarea dintre cei doi producători auto la nivel mondial a crescut, companiile profitând de alianță pentru a reduce costurile și a se extinde pe noi piețe.
Astfel de alianțe oferă și beneficii tehnologice. Săptămâna trecută, Toyota și Mazda au convenit un parteneriat care include tehnologii în domeniul mediului și siguranței.
Alianța Renault-Nissan datează din 1999, când Ghosn a devenit director operațional al Nissan, pentru a ajuta la redresarea producătorului auto japonez.
Alianța s-a extins ulterior, pentru a include și producătorul rus AvtoVAZ. Renault și Nissan au convenit în 2010 și un parteneriat cu grupul german Daimler cu care au dezvoltat recent colaborarea, într-o companie mixtă de producție auto în Mexic.
Renault-Nissan este considerată unul dintre cele mai de succes parteneriate din industria auto, dar inițiativa guvernului francez a provocat discuții despre necesitatea modificării structurii alianței.
Capacitatea de generare a profiturilor a Renault și Nissan s-a inversat, față de începutul alianței, acum 16 ani, când grupul Renault era mai puternic.
Din cele 8 milioane de vehicule comercializate anul trecut de alianță, Nissan a livrat 5,3 milioane. Profitul net anual obținut de Nissan anul trecut, de 3,8 miliarde de dolari, este mai mare decât câștigul de 2,3 miliarde de dolari al Renault.
Pentru reechilibrarea structurii de capital, una dintre opțiuni ar fi ca Renault să își reducă participația cu drept de vot de la Nissan de la 43% la sub 40%, ceea ce ar permite Nissan să exercite drepturi de vot la Renault, potrivit analiștilor.
Adunarea generală a acționarilor grupului auto Renault a acceptat, la sfârșitul lunii aprilie, principiul dreptului de vot dublu al statului, spre nemulțumirea conducerii companiei.
Guvernul de la Paris a anunțat atunci că va investi până la 1,23 miliarde de euro, dar doar temporar, pentru majorarea participației la Renault de la 15% la 20% și pentru respingerea unei rezoluții de menținere a actualului sistem de vot, construit pe modelul „o acțiune, un vot”, care la un număr egal de acțiuni oferă un număr egal de voturi în deciziile companiei.
Creșterea drepturilor de vot a fost posibilă în baza așa-numitei „Legi Florange”, pe care autoritățile franceze au adoptat-o anul trecut și care permite investitorilor care dețin acțiuni la o companie de mai mult de doi ani să își dubleze drepturile de vot.