Prima pagină » Auto » Cât costa „LĂSTUN”, mașina gândită de Ceaușescu pentru clasa muncitoare. Trebuia să consume 3 litri de benzină la 100 de kilometri

Cât costa „LĂSTUN”, mașina gândită de Ceaușescu pentru clasa muncitoare. Trebuia să consume 3 litri de benzină la 100 de kilometri

Cât costa „LĂSTUN”, mașina gândită de Ceaușescu pentru clasa muncitoare. Trebuia să consume 3 litri de benzină la 100 de kilometri

România a avut o istorie destul de importantă în industria auto, iar o etapă importantă este legată de perioada apariției „Lăstun”, cum mai era numită Dacia 500. Fabricată în anii ’80, această mașină trebuia să deservească întreaga clasă muncitoare din țară și a fost gândită ca un elogiu adus eficienței socialiste.

Gândit să fie o soluție pentru omul de rând, Dacia Lăstun a fost automobilul accesibil, compact și eficient. Cel puțin pe hârtie…

Unde s-a realizat „Lăstun”

„Lăstun”, ambiția fostului președinte Nicolae Ceaușescu, a ieșit de pe porțile uzinei „Tehnometal”, din Timișoara, în fapt o fabrică de cuști pentru animale.

Chiar dacă eram o țară cu resurse limitate, conducerea de stat a insistat că toată clasa muncitoare merită să beneficieze de o mașină accesibilă ca preț și costuri de întreținere. De aceea a și costat „doar” 37.000 de lei, undeva la jumătate din prețul unei Dacii 1310.

Legenda preluată și de stiripesurse.ro spune că Nicolae Ceaușescu a solicitat o mașină „pentru toată lumea”, la prețul unui televizor.

Pe hârtie, Dacia „Lăstun” trebuia să consume doar 3 litri de benzină la 100 de kilometri și să aibă o lungime mai mică de 3 metri. În pofida dimensiunii compacte, mașina a fost proiectată să transporte o familie cu doi copii.

În realitate, se pare că proiectul nu a fost îndeplinit nici măcar pe aproape, căci „Lăstun” a ajuns să aibă un consum chiar și cu 300% mai mult decât era în plan. Mai mult, piesele folosite, multe fiind de calitate inferioară, se defectau destul de repede.

Doar câțiva ani a durat producția, iar pe piață au ajuns mai puțin de 7.000 de Dacii „Lăstun”. Pe atunci, un slogan auzit în România era și acesta: „Nu-i mașină-n toată țara ca Lăstun din Timișoara”.

CITEȘTE ȘI:

Cu „Fiara de plastic” la RAR. Ce au descoperit inginerii auto care au verificat o Dacia Lăstun faricată în 1989 – Galerie FOTO

Cât mai valorează în 2024 o DACIA 1300 din 1973? Ce trebuie să facă colecționarii pentru a o declara „vehicul istoric”

Laurențiu Teodorescu este un jurnalist cu experienta, care a debutat in presa scrisa din Romania in anul 2000. De-a lungul carierei, a colaborat cu mai multe publicatii, atat din presa scrisa, cat si ... vezi toate articolele