În aceste situații una dintre măsurile luate a fost reținerea certificatului de înmatriculare, care poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice la reprezentanțele Registrului Auto Român.
Directorul general al RAR, George-Adrian Dincă, susține că rezultatele controalelor desfașurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR – Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni.
„Prin controalele tehnice pe care le facem zilnic, eliminăm de pe șosele vehiculele care pun în pericol siguranța participanților la trafic. Este contribuția noastră substanțială la a avea un parc auto cât mai sigur în România”, a declarat Dincă într-un comunicat.
În urma controalelor mixte desfășurate la nivel național de Registrul Auto Român și Poliția Rutieră, pe parcursul anului 2015 au fost aplicate 29.864 sancțiuni, au fost reținute 772 de permise de conducere și 22.817 de certificate de înmatriculare și au fost imobilizate 180 de autovehicule. Când vehiculul este imobilizat de poliție ca urmare a defecțiunilor constatate, inspectorii RAR procedează la anularea inspecției tehnice periodice. Această măsură a fost luată în cazul a 73 dintre vehiculele verificate.
Din totalul autoturismelor, autoutilitarelor, motocicletelor și remorcilor oprite, 53,85% (43.995) au prezentat diferite probleme tehnice sau legate de acte iar 32.694 (40%) au fost respinse pentru că au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere (inspectorii RAR au constatat proasta funcționare a instalației electrice de iluminare și semnalizare, defecțiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzătoare a șasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcție sau în articulațiile punților față și spate).
Din totalul vehiculelor verificate, 2.332 (2,8%) au fost neconforme din punct de vedere al dovezii de efectuare a inspecției tehnice periodice (dovada de efectuare a ITP expirată, dovezi de efectuare a ITP false).
În urma analizei emisiilor poluante, la 17.962 (21,98%) dintre autovehiculele oprite, inspectorii RAR au constatat depășirea nivelului maxim admis la 27,03%, respectiv 4.856 vehicule.
Din totalul vehiculelor controlate în trafic de inspectorii RAR anul trecut, aproximativ 27% dintre ele au fost mai vechi de 15 ani, 32,35% aveau între 11 și 15 ani, iar 12,34% aveau între 9 și 10 ani. Au fost oprite și vehicule mai noi: 4,74% aveau între 1 și 3 ani și 24,04% între 4 și 8 ani.
Procentajul de respingere în funcție de vechime arată că 63,07% dintre vehiculele mai vechi de 15 ani au prezentat diferite neconformități, față de 48,01% dintre cele cu vârsta cuprinsă între 6 și 8 ani sau 28,47% la cele mai noi de trei ani.