Raportat la producția de mașini, un angajat român proÂduce anual în medie trei mașini, față de 16 cât realizeaÂză un spaniol. Analiza este realizată la nivelul întregii inÂdustrii auto, iar diferența dintre români și spanioli este dată printre altele de faptul că local se produc în special componente, pe când în alte țări focusul este pe mașini, scrie Ziarul Financiar.
„Când vorbim de producția din auto, trebuie să ne uiÂtăm și la nivelul de robotizare, care în România este unul mai scăzut decât în Europa de Vest. Sunt uzine în care în secția de caroserie nu vezi niciun om, ci numai roÂboți , în timp ce la noi este o secție cu puternic caracter maÂnual. La componente, depinde și ce produc. ProducăÂtoÂrii de cablaje utilizează mulți oameni spre exemplu”, a deÂclarat Gabriel Sicoe, vicepreședintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Spre exemplu, în uzina Dacia de la Mioveni gradul de roboÂtizare va crește de la 5% în 2014 la 20% anul viitor când va intra în producție cea de-a doua generație a SUV-ului Duster.
Până atunci însă, numărul de mașini produse de fiecare angajat din industrie scade. Lipsa unui al treilea constructor auto, dar și menținerea producției la un nivel scăzut de către Ford la Craiova, alături de un grad redus de robotizare la Dacia și prezența multor producători de cablaje pe piața locală, au dus la scăderea raportului dintre numărul total de angajați în industria auto locală și producția de mașini, de la 2,9 autovehicule noi per angajat în 2013 la 1,8 anul trecut, potrivit datelor ACEA.