Codul Fiscal prevede o micșorare a TVA cu 4 puncte procentuale, de la 24% la 20%, începând cu 1 ianuarie 2016. Supraacciza din carburanți, 7 cenți pe litru, rămâne în vigoare, iar eliminarea ei este prevăzută de-abia pentru 1 ianuarie 2017. Pentru că TVA scade, vânzătorii de carburanți vor ajusta și ei prețurile produselor comercializate.
Conform calculelor economica.net, scăderea TVA va antrena o ieftinire cu 13 bani a litrului de motorină și cu 13,5 bani a litrului de benzină. Astfel, de la 1 ianuarie, un litru de motorină ar putea costa 4,97 lei, iar unul de benzină 4,95 lei.
Eliminarea supraaccizei ar aduce însă o ieftinire și mai semnificativă. Supraacciza înseamnă 37 bani pe litrul de carburanți. De anul nou, românii ar putea alimenta cu motorină și benzină la un preț de 4,60 lei litrul.
Supraacciza la carburanți aduce aproximativ 2,6 miliarde lei la bugetul de stat. Taxele și accizele datorate statului reprezintă mai mult de jumătate din prețul unui litru de carburant.
Când prețul carburantului scade, scade doar pe componenta distribuitorului, pentru că statul trebuie să își primească mereu partea. Un alt element important este cursul de schimb leu-dolar, deoarece petrolul este cotat în dolari, însă distribuția în România se face în lei, după care furnizorul este plătit tot în dolari – o întârziere de 30-45 zile în funcție de fluxul de producție/achiziție între prețul de achiziție și prețul de desfacere. În țara noastră, există trei mari producători de carburanți: Petrol, Rompetrol și LukOil și alți distribuitori mai mici.