Cel mai mare scandal din istoria Volkswagen. Producătorul auto pune deoparte 6,5 miliarde de euro ca să acopere paguba
Reacția RAR: Verificăm toate mașinile provenite de pe piețele externe
Registrul Auto Român (RAR) verifică toate mașinile provenite de pe piețele externe, însă în România nu a intrat niciun autovehicul din SUA marca Volkswagen, produs în perioada 2008 – 2015, au declarat, marți, pentru AGERPRES, reprezentanții autorității.
„În România, constructorul nu poate să zică că îndeplinește (standardele de noxe n.r.) pentru că trebuie să vină la autoritate să îi confirme că le îndeplinește. Dacă ar fi venit mașini din SUA acestea ar fi trebuit să facă testul dinamic la RAR, care este obligatoriu. Acolo se remăsoară mașina. Degeaba avea trecut în acte un nivel de noxe pentru că aici s-a remăsurat. La testul dinamic asta se face, se face măsurătoarea de noxe”, au precizat reprezentanții RAR.
Potrivit surselor citate, în SUA fiecare constructor își face propriile măsurători.
„Acolo este self-certification. Fiecare constructor își face el, știe ce standarde trebuie să îndeplinească. Producătorul zice că le îndeplinește că își face singur măsurătorile și când apare un control de la stat atunci se dovedește dacă sunt sau nu reale”, au arătat sursele citate.
În primele opt luni ale anului în curs, înmatriculările de autoturisme noi și second-hand marca Volkswagen au ajuns la 49.486. Din acestea, 4.675 au fost mașini noi, în creștere cu 16% față de perioada similară din 2014, iar 44.811 unități au fost second-hand, potrivit statisticii Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor /DRPCIV/.
Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume, este acuzat că ar fi manipulat rezultatele testelor autorităților SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german prin instalarea unui software care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor dar nu și în timpul operațiunilor normale. Din acest motiv nivelul poluării era mai ridicat, susține Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA).
Reprezentanții VW au recunoscut că au falsificate datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor și au anunțat că ar putea fi afectate 11 milioane de vehicule vândute în întreaga lume.
Aproximativ 482.000 de vehiculele diesel produse în perioada 2008 — 2015 sub brandurile Volkswagen și Audi includ acel software destinat să modifice nivelul emisiilor, a anunțat EPA. Amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari (16 miliarde de euro) sau 30.000 de dolari per vehicul.
Reparațiile vor fi efectuate de VW, ceea ce va majora costurile companiei. Sunt vizate modelele produse în ultimii șapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat și Audi A3.
Oficiali din Germania și Franța au anunțat marți că investigațiile anunțate de autoritățile de reglementare din SUA, care au acuzat Volkswagen de instalarea unor sisteme electronice speciale pentru evitarea standardelor referitoare la poluare, ar trebui extinse pentru a include întreaga industrie auto, transmit MarketWatch și Reuters.
Acțiunile Volkswagen înregistrau marți la bursă un declin de 17,5%, la 110,20 euro, comparativ cu o scădere de 20% luni, după ce compania a anunțat provizioane de 6,5 miliarde de euro pentru a acoperi costurile legate de scandalul poluării, transmit Bloomberg și Reuters.
Din cauza declinului acțiunilor, VW a pierdut luni aproximativ 15 miliarde de euro (16,9 miliarde de dolari) din capitalizarea de piață. În acest an, titlurile companiei au scăzut la bursă cu 41%.
Publicația ‘Tagesspiegel’ a anunțat marți, citând surse din Board-ul de supraveghere al companiei germane, că directorul general al Volkswagen, Martin Winterkorn, va fi demis în urma acuzațiilor autorităților din SUA privind instalarea unor sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare, la mașinile diesel comercializate de cel mai mare producător auto din lume, transmite Reuters.
Presa germană: „Martin Winterkorn, CEO-ul Volkswagen, a fost demis”. Oficialii VW neagă informația
Potrivit publicației germane Der Tagespiegel, Martin Winterkorn, directorul general al Volkswagen ar fi fost demis în urma scandalului emisiilor poluante. Ultima sa zi de activitate la VW este 25 septembrie. El va fi înlocuit de CEO-ul Porsche, Matthias Muller, transmite Der Tagespiegel.
Winterkorn a pierdut susținerea boardului VW, care se va reuni miercuri, scrie publicația germană. Consiliul este format din 20 de membri, care au decis destituirea lui Winterkorn. Succesorul său va fi șeful Porsche, Matthias Muller, în vârstă de 59 de ani.
Între timp, VW a negat, pentru Reuters, că Winterkorn ar părăsi conducerea companiei. Mai mult, purtătorul de cuvânt al VW a spus că informația este falsă.
„În acest moment, nu putem spune nimic. Pentru moment nu ne rămâne decât să așteptăm”, a declarat un reprezentant al Volkswagen.
Șeful VW în SUA: „Am dat-o în bară”
Michael Horn, directorul VW în SUA, a recunoscut, într-un eveniment desfășurat la Brooklyn, în New York, că Volkswagen a fost lipsit de sinceritate în relația cu autoritățile mediului și consumatorii din SUA.
„Compania noastră a mințit autoritățile din SUA și în opinia mea… am dat-o în bară! Trebuie să reparăm autoturismele, să evităm pe viitor o asemenea problemă. Un asemenea comportament nu se potrivește cu principiul nostru legat de calitatea produselor. Dorim să recâștigăm încrederea consumatorilor. Vom plăti consecințele”, a spus Horn.
Afirmațiile lui Horn reprezintă prima intervenție a unui director VW de la începutul scandalului, chiar dacă gigantul auto german și-a cerut scuze în decursul zilei de duminică.
Compania germană a fost acuzată că a măsluit testele de măsurare a emisiilor poluante, folosind un soft ilegal. Dispozitivul recunoaștea momentul în care autoturismul este testat și reducea artificial emisiile poluante la un nivel mult mai redus decât cel normal și „nesustenabil” în condiții normale de șofat.
Acuzațiile vizează mai multe modele diesel ale Volkswagen, dar și ale mărcilor deținute de gigantul german, precum Audi. Printre mașinile vizate se numără Audi A3, VW Jetta, Beetle, Golf și Passat. VW a sistat vânzările acestor modele în SUA.
Volkswagen intenționează să aloce 6,5 miliarde de euro în trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial. „Volkswagen lucrează la viteză maximă să clarifice neregulile referitoare la soft-ul utilizat la motoarele diesel”, potrivit unui comunicat al grupului, care va ajusta în mod corespunzător estimările de profit pentru 2015, transmite Bloomberg.
Marți, acțiunile Volkswagen au scăzut cu 20%, după ce luni și-au pierdut o cincime din valoare. De asemenea, al doilea cel mai mare constructor auto din lume riscă să plătească o amendă uriașă de 18 miliarde dolari, după ce a fost acuzat de autoritățile americane că ar fi trișat la testele privind emisiile poluante, cu ajutorul unui dispozitiv special.
Germania și Franța cer verificări extinse
Oficiali din Germania și Franța au cerut marți ca investigațiile referitoare la manipularea de către Volkswagen (VW) a testelor pentru emisiile poluante ale automobilelor diesel ale grupului să fie extinse la nivelul întregii industrii auto, relatează MarketWatch.
Ministrul Economiei al landului Saxonia Inferioară, Olaf Lies, membru în consiliul de supraveghere al VW, a cerut ca investigația să fie extinsă, el afirmând că cercetările vor avea efect asupra oricărui director găsit vinovat de manipularea deliberată a datelor.
Landul Saxonia Inferioară este un acționar major al VW, cu o deținere de 20% din titlurile cu drept de vot.
„Sunt convins că toată lumea va fi foarte interesată să știe dacă valorile emisiilor care au fost măsurate sunt cele reale. Această problemă nu afectează doar VW ci întreaga dezbatere publică și va juca în mod sigur un rol la alte companii”, a spus Lies.
Ministrul francez de finanțe, Michel Sapin, a cerut o investigație la nivel european în cazul mașinilor diesel, pentru a „liniști” opinia publică.
„Acesta nu este un subiect lipsit de importanță, nu discutăm despre viteză sau calitatea pielii scaunelor. Ne confruntăm cu o problemă mai gravă. Trebuie să ne asigurăm că oamenii nu sunt otrăviți de poluarea mașinilor”, a declarat Michel Sapin pentru postul public de radio.
De altfel, unul dintre oficialii implicați în ancheta Volkswagen a declarat, pentru The Guardian, că scandalul măsluirii valorilor emisiilor poluante ar putea fi extins la mai multe companii și țări.
„Trebuie să ne punem întrebarea – se întâmplă acest lucru în alte țări? La alți producători? Nici nu înțelegem exact ce s-a întâmplat”, a declarat John German, unul dintre cei care coordonează echipa de investigatori americani ai ICCT (International Council for Clean Transportation), ONG-ul european care a lansat semnalul de alarmă cu privire la măsluirea valorilor emisiilor poluante în cazul unor modele Volkswagen.
Verificări în Coreea
Marți, Coreea de Sud a anunțat că va investiga emisiile poluante pentru modelele VW Jetta și Golf, dar și Audi A3, produse în 2014 și 2015. Dacă va găsi nereguli, ministrul mediului din Coreea de Sud a spus că va extinde ancheta la toate importurile de autoturisme diesel din Germania, care sunt tot mai căutate pe piața sud-coreeană, dominată de producători locali precum Hyundai.
Congresul SUA a confirmat că va continua investigația în cazul VW, iar Departamentul de Justiție ar putea implica Volkswagen într-un proces penal.
EPA (Environmental Protection Agency) din SUA a anunțat vineri că VW a instalat un software ilegal în mașinile sale, care să „trișeze” la testele legate de emisiile poluante. Acesta ar permite ca mașinile VW să producă de 40 de ori mai multe emisii poluante decât norma admisă. Guvernul SUA a cerut ca producătorul german să recheme în service 482.000 modele VW și Audi, produse începând cu anul 2009.
La rândul său, Martin Winterkorn, directorul general al Volkswagen, a precizat, într-o declarație de presă, că „îi pare foarte rău” pentru situația creată și a cerut o investigație externă. Dispozitivele folosite de VW injectează un nivel mai ridicat de uree în circuitul de evacuare, care limitează emisiile de oxizi de azot la o fracțiune din nivelul obișnuit.
Liderii industriei auto din Marea Britanie au susținut că nu există dovezi care să arate că producătorii britanici trișează la testele privind emisiile poluante în Europa, dar a recunoscut că sistemul trebuie reformat. „UE folosește un sistem diferit față de SUA – toate testele europene sunt realizate în condiții stricte, conform legislației europene și în prezența unor martori guvernamentali. Nu există dovezi privind o posibilă încălcare a normelor. Totuși, recunoaștem că metoda actuală de testare a noxelor este învechită și dorim să găsim noi soluții, mai reprezentative”, a declarat Mike Hawes, directorul executiv al Society of Motor Manufacturers and Traders, o organizație din industria comerțului.
Mașinile consumă cu 25% mai mult decât declară producătorii. Cum se TRIȘEAZĂ la testele de fabrică
În martie 2013, gândul a scris despre modurile în care producătorii auto trișează la testele de fabrică. Producătorii de autoturisme folosesc tot felul de trucuri pentru a obține un consum de carburant și emisii de dioxid de carbon cât mai mici în testele de fabrică, pe care le pot apoi declara drept oficiale. În condiții reale de trafic, șoferii obișnuiți obțin consumuri mult mai mari, în medie cu 25%, arată un raport al organizației Transport&Environment, cu sediul la Bruxelles, una dintre cele mai importante ONG-uri de mediu care lucrează cu UE.
„Toți șoferii știu că de obicei este imposibil să atingi eficiența de consum oficială a producătorilor, iar pentru unele modele de mașină emisiile reale sunt acum cu 50% mai mari decât rezultatele din teste. Diferența dintre testele oficiale și performanțele din lumea reală crește. În Germania, diferența a crescut de la o medie de 7% în 2001, la 23% în 2011, astfel că în consecință a fost atinsă doar jumătate din eficientizarea anticipată a consumului de carburant”, arată raportul citat de gândul.
„Conform raportului, există aproximativ 20 de metode prin care constructorii de autoturisme re-interpretează în mod „creativ” procedurile de testare, exploatând „portițele” și flexibilitățile permise de actualele reglementări, cu scopul de a-și supra-evalua performanțele de consum și de emisii ale modelelor fabricate”, arată organizația românească de mediu „Terra Mileniul III”.
„Aceste noi dovezi indică faptul că există producători europeni de autoturisme care își înșală clienții prin manipularea cifrelor oficiale de emisii, provocându-le pierderi de mii de euro, bani cheltuiți pe carburantul consumat suplimentar. Producătorii auto respectivi îi înșală, de asemenea, și pe factorii de decizie ai Uniunii Europene, deoarece reglementările care au drept scop reducerea emisiilor de CO2 de la autoturisme și autoutilitare sunt îndeplinite doar în laborator, nu și pe drumurile publice. Singura modalitate de a ne recăpăta încrederea este renunțarea la > din actualele proceduri de testare, pentru a ne asigura că cei care trișează nu vor vor avea câștig de cauză”, susțin autorii raportului.