Carder și echipa sa au prezentat dovezile inițiale care arătau că Volkswagen AG a trișat la testele de măsurare a emisiilor poluante pentru mașinile diesel în SUA, declanșând un scandal uriaș.
„Experimentul nostru a deschis CUTIA PANDOREI”, spune Carder, referindu-se la studiul care arată că autoturismele diesel VW vândute în SUA emit mai multe noxe decât arată cifrele autorităților americane, păcălite de software-ul germanilor, menit să reducă „pe hârtie” cantitatea de emisii poluante.
Rezultatele acelui studiu, care a fost finanțat de ONG-ul ICCT (International Council on Clean Transportation) la finele anului 2013 și a ajuns la final în luna mai a anului 2014, au fost coroborate ulterior de CARB (California Air Resources Board).
Echipa mică răstoarnă compania mare
Echipa lui Carder – formată dintr-un profesor, doi absolvenți, un membru al facultății și el însuși – a realizat teste pe drumurile din Los Angeles și Seattle, care au oferit rezultate atât de grave, încât cei implicați au crezut, inițial, că studiul lor „are o problemă”.
„Primul lucru pe care îl faci este să te uiți în oglindă și să te întrebi dacă ai făcut totul cum se cuvine. Întodeauna dai vina pe propria persoană”, a declarat Carder într-un interviu acordat Reuters și citat de Huffington Post. „Am descoperit diferențe majore. A existat o mașină VW cu noxe de 15-35 de ori mai mari decât normele admise și alta cu noxe de 10-20 de ori mai mari decât cele acceptate”.
În ciuda discrepanțelor, o „reparație” nu ar fi trebuit să impună o schimbare majoră. „Am fi putut discuta despre ceva foarte banal”, a spus Carder, director interimar al Centrului pentru Combustibili Alternativi, Motoare și Emisii din cadrul West Virginia University, Morgantown.
„Am fi putut discuta despre o schimbare în strategia privind sistemul de injecție”, a explicat Carder. Acesta este uimit de faptul că scandalul s-a iscat de abia acum, în condițiile în care rezultatele studiului au fost publicate în urmă cu un an și jumătate. „Am prezentat aceste date opiniei publice și Volkswagen le-a pus la îndoială”, a spus Carder.
BMW s-a comportat bine la teste
Contractul ICCT cu echipa lui Carder a fost generat de mai multe studii realizate de Joint Research Centre din cadrul Comisiei Europene, care au demonstrat diferența dintre rezultatele testelor și performanța reală a motoarelor diesel europene.
Motoarele diesel alese pentru studiul de la West Virginia au fost cele de pe VW Passat, VW Jetta și BMW X5. Spre deosebire de mașinile VW, Carder a precizat că modelul BMW „s-a situat sub limitele de noxe legale” și a avut o ținută de drum „foarte bună”.
Universitatea din Virginia de Vest nu este novice în domeniul cercetării emisiilor poluante și realizează asemenea studii de 15 ani. Carder a făcut parte dintr-o echipă de 15 membri de la West Virginia University, care a dezvoltat aparatura portabilă pentru realizarea testelor de noxe. Inovația a făcut parte dintr-o înțelegere încheiată în 1998 între Departamentul american de Justiție și mai mulți producători de motoare diesel de mare capacitate cilindrică, precum Caterpillar Inc. și Cummins Engine Co.
Acești producători auto au fost de acord să achite daune civile de 83,4 milioane dolari, după ce oficialii federali au descoperit că motoarele lor diesel, folosite la utilaje de mare tonaj, erau echipate cu dispozitive pentru „păcălirea” testelor EPa privind noxele. Astfel, în timpul testelor, software-ul ilegal reducea valorile noxelor, iar după testare motoarele intrau în parametri „normali”, unde erau mai puternice și produceau mai multe noxe.
Vineri, scandalul de la Volkswagen a degenerat în mass-media și Carder a fost felicitat de unii producători de motoare diesel de mare capacitate. „Au văzut ce s-a întâmplat și mi-au zis: „Bună treabă, băieți! Cum de nu au învățat din greșelile noastre, făcute în urmă cu 15 ani?”
Referitor la rolul său în scandalul de la Volkswagen, compania acuzată că a trișat la testele de noxe pentru motoarele diesel ce dotează mașinile vândute în SUA, Carder nu arată un sentiment de bucurie, deoarece echipa sa cunoștea deja aceste lucruri.
„Noi nu suntem recompensați dacă avem succes sau eșuăm. Desigur, nu vrem să vedem mașini care emit multe noxe și poluează mediul. Dar noi nu avem niciun cal în această cursă, așa cum au spus unii…”, a conchis Carder.
Soarta lui Winterkorn, pecetluită
Directorul executiv al Volkswagen, Martin Winterkorn (FOTO), și-a cerut pentru a doua oară scuze, după ce gigantul auto a recunoscut că 11 milioane din autoturismele sale au fost echipate cu un software care să măsluiască datele privind emisiile poluante.
Martin Winterkorn a spus că dezvăluirile contravin tuturor principiilor Volkswagen, dar a adăugat că nu va renunța la funcția de CEO.
La puțin timp, însă, Martin Winterkorn, directorul general al grupului Volkswagen, a anunțat miercuri după-amiază că demisionează, asumând responsabilitate în scandalul emisiilor izbucnit în Statele Unite.
„Sunt șocat de evenimentele din ultimele zile. În principal, sunt uimit de faptul că deficiențe de această amploare au fost posibile în Grupul Volkswagen. În calitatea de director general, accept responsabilitatea pentru neregulile depistate la motoarele diesel și am cerut Consiliului de supraveghere să accepte încheierea mandatului meu la conducerea Grupului Volkswagen. Fac acest gest în interesul companiei, deși nu am fost conștient de nicio neregulă de care să fiu eu responsabil”, a spus Winterkorn.
„Volkswagen are nevoie de un nou început, inclusiv la nivel de personal. Eu deschid drumul pentru un nou început prin demisia mea”, a adăugat Winterkorn.
Producătorul auto german a pus deoparte 6,5 miliarde euro pentru a acoperi costurile asociate scandalului emisiilor poluante. În ciuda declarației sale, potrivit căreia nu va părăsi conducerea VW, Winterkorn a pierdut susținerea consiliului de supraveghere al companiei.
Compania a recunoscut că a folosit intenționat un software programat să comute motoarele într-un mod mai ecologic, în timpul testelor privind emisiile poluante. Software-ul se dezactivează după teste și mașinile devin mai puternice, dar emit noxe de 40 de ori mai mari decât limita legală.
„Nu tolerăm încălcarea normelor interne sau a legii”, a mai declarat Winterkorn, într-o intervenție anterioară. Controversa legată de „trucurile” folosite de Volkswagen va reaprinde cu siguranță dezbaterile privind interzicerea motoarelor diesel, considerate prea „murdare” pentru zilele noastre.