Criteriile după care românii își aleg mașina
Consumul de combustibil, fiabilitatea și costurile cu întreținerea sunt primele trei criterii de care țin cont românii când cumpără un autoturism, dar în următorii ani accentul se va muta pe aspecte care vizează bugetul pe termen lung alocat utilizării mașinii, potrivit Daedalus Millward Brown.
Astfel, 77% dintre cei intervievați au ales consumul de combustibil, 60% fiabilitatea și 59% costurile cu întreținerea.
La distanță relativ mare se află siguranța autoturismului/testele NCAP (28%), iar pe locurile următoare în topul criteriilor se află aspectul exterior (18%) și cel interior (12%).
„Procentajul relativ scăzut al acestor ultime două criterii denotă o alegere mai degrabă rațională a românilor când vine vorba despre alegerea mașinii”, notează studiul realizat de Daedalus Millward Brown pentru portalul vezicatface.ro
Mărimea portbagajului este unul dintre primele trei criterii pentru 11% dintre respondenți, cu un procent în plus față de cei 10% care se uită la păstrarea valorii în timp a autoturismului (deprecierea auto) atunci când cumpăra o mașină.
Nivelul de poluare (8%), deși are valori relativ modeste în criteriile principale de alegere, este totuși mai important decât culoarea mașinii (4%), demarajul (3%) și atributul „mașină mare/impunătoare” (2%).
„În următorii ani ne așteptăm să fim martorii unei schimbări majore în procesul decizional al românilor atunci când vine vorba despre autoturisme. Accentul se va muta pe aspecte care vizează bugetul pe termen lung alocat utilizării mașinii, fenomen care practic înseamnă maturizarea consumatorului român”, a declarat Alexandru Govoreanu, director de dezvoltare al vezicatface.ro.
Prin comparație cu femeile, bărbatii aleg într-o mai mare măsura un autoturism după fiabilitate (62% bărbații vs. 54% femeile), aspect exterior (19% vs. 13%) și aspect interior (14% vs. 8%).
La rândul lor, femeile sunt mai interesate decât barbații de consumul de combustibil (81% femeile vs. 76% bărbații) și de nivelul de siguranță al autoturismului (36% vs 27%).
Veniturile afectează de asemenea importanța criteriilor în alegerea unui autoturism. Astfel, pe măsură ce veniturile cresc, românii sunt atrași mai mult de fiabilitate și siguranță. În acest sens contrar, persoanele cu venituri mici sunt mai interesate de criterii precum costul combustibilului și nivelul de poluare.
Prin comparatie cu celelalte categorii de educație, românii cu studii superioare aleg într-o mai mare măsură un autoturism după fiabilitate și nivelul de siguranță și se uită mai puțin la consumul de combustibil și la aspectul exterior al masinii.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 2.686 de proprietari de autoturisme din România.