Vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 22,5% în primele nouă luni din acest an, la 53.582 unități, dar importurile de autovehicule rulate au avansat cu peste 80%, 2012 fiind un an catastrofal pentru piața auto, potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Piața a fost susținută în principal de achizițiile realizate de persoane juridice, care reprezentă 68% din total (față de 56% în 2011), pe fondul blocajului generat de programul „Rabla”. Acesta a afectat mai ales segmentul persoanelor fizice (regres de 55%), se arată într-un comunicat al APIA.
„Sunt înfloritoare importurile de autovehicule rulate (creștere față de 2011 cu 82% la autoturisme și 54% la vehicule comerciale). Practic, la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două rulate, dintre acestea din urmă 45% având peste 10 ani. Este adevărat că și la nivelul UE piața suferă o ajustare importantă (de peste 7%), mai severă chiar în țări precum Portugalia, Grecia, Italia și Franța (între -40% și -14%), dar dintre toate statele membre UE România a înregistrat cea mai mare scădere a pieței auto din 2007 până astăzi: peste 70%”, se spune în comunicat.
Vânzările de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat o scădere de 19,6% în primele nouă luni față de aceeași perioadă din 2011, la un volum total de 64.901 unități. În luna septembrie vânzările au urcat cu 17,5%, la 8.048 de unități.
Topul pe mărci, la nouă luni, este format de Dacia, cu (14.292 unități vândute, 26,6% din total), urmată de Volkswagen (6.038 unități/ 11,2%), Skoda (4.915 unități/ 9,2%), Renault (3.599 unități / 6,7%), Ford (3.480 unități/ 6,5%) și Hyundai (2.423 unități/ 4,5%).
Pe modele, primul loc este ocupat de Dacia Logan (vânzări totale în 2012 de 7.107 unități vândute), urmat la mare distanța de Dacia Duster, cu 3.994 unități, Skoda Octavia (2.611 unități), Renault Clio și Logan MCV.
Vehiculele comerciale ușoare au înregistrat o scădere 1,2%. Pe mărci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Ford, Volkswagen, Renault și Fiat, acestea acoperind împreună 68% din totalul pieței.
În septembrie au fost produse 36.679 autovehicule (+273%), dar numărul de 239.153 de unități realizat în intervalul ianuarie-septembrie este inferior cu 4,7% comparativ cu perioada similară din 2011.
„În interiorul acestei cifre remarcăm scăderea mai mică înregistrată de autoturisme, care pe primele trei trimeste înregistrează o scădere de 1,4%, în timp ce vehiculele comerciale ușoare marchează una mult mai importantă (-43,3%)”, se spune în comunicat.
Pe de altă parte, la exporturi se înregistrează o creștere generală de 3,9% comparativ cu aceeași perioadă din 2011, pe un volum total de 233.728 unități. Avansul se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 8% (volum total 223.619 unități). În schimb, vehiculele comerciale au înregistrat o scădere de 43,3%, la un volum total de 10.109 unități, neschimbat față de luna precedentă.
În continuare, exportul reprezintă principala sursă de menținere a producției și a locurilor de muncă, 98% din autovehiculele produse în țară fiind livrate pe piețele externe, precizează APIA.
Cel mai vândut model la export în septembrie a fost în continuare Dacia Duster (12.162 unități), acesta conducând detașat și în topul la 9 luni (103.022 unități, corespunzător unui procent 46% din numărul total de autoturisme exportate).
Acesta este urmat de Ford B-Max (7.895 unități în septembrie și un total anual de 8.550 unități), Dacia Sandero (6.729 unități în septembrie și un total de 48.250 în 2012) și Dacia Logan (6.615 unități, respectiv 35.466 pe întreg anul).
„Față de situația dificilă în care se găsește astăzi piața auto, apare în mod evident faptul că anul 2012 este compromis, o scădere de circa 20% față de anul 2011 fiind aproape o certitudine. Ca urmare, pentru 2013 și anii care vin, trebuie pregătite, încă de pe acum, măsuri care să stimuleze într-o mai mare măsură achiziția și deținerea de autovehicule noi cu tehnologie performantă și care corespund cerințelor de mediu ale UE (emisii poluante și de dioxid de carbon cât mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante și nesigure în trafic”, mai arată APIA.