Acest proiect propune ca pentru autovehiculele electrice și cele cu motoare hybrid (electric + alt carburant) să fie alocat un abțibild de culoare verde, numerotat cu cifra „0”, aceste vehicule fiind considerate cel mai puțin poluante.
A doua categorie ar urma să fie cea a mașinilor cu motoare pe benzină, Euro 5 și Euro 6, construite după anul 2011, care ar urma să primească un abțibild de culoare albastră, numerotat cu cifra „6”. În aceeași categorie ar urma să fie și camioanele și autobuzele cu motoare pe benzină fabricate după întâi ianuarie 2017.
Conform clasificării din proiectul elaborat de Ministerul Mediului, în cea de-a treia categorie, căreia ar urma să i se aloce un abțibild de culoare galbenă, numerotat cu cifra „5”, se încadrează autoturismele cu motoare diesel, Euro 5 și Euro 6, fabricate după 1 ianuarie 2011, cele cu motoare pe benzină Euro 4, fabricate între 2006 și 2010, autoutilitarele diesel fabricate după anul 2011 – Euro 5 și 6, vehiculele mari cu motoare pe benzină Euro 4, camioanele, autobuzele și autocarele cu motoare diesel Euro 6, fabricate după anul 2014, și cele cu motoare pe benzină, Euro 5, construite între 2009 și 2013.
Pentru cea de-a patra categorie, Ministerul Mediului a proiectat un abțibild de culoare portocalie, numerotat cu cifra „4”, care ar putea deveni obligatoriu în cazul posesorilor de mașini cu motoare diesel Euro 4, fabricate între 2006 și 2010, celor cu motoare pe benzină Euro 2 și Euro 3, fabricate între 1997 și 2005, sau, în cazul posesorilor de motociclete, pentru motoare Euro 2, fabricate între 2004 și 2006.
Cea de-a cincea categorie de vehicule ar urma să primească un abțibild de culoare gri, numerotat cu cifra „3” și va fi destinat mașinilor cu motoare pe motorină, Euro 3, fabricate între anii 2001 și 2005, se arată în proiectul Ministerului Mediului.
Ultima categorie, căreia ar urma să i se aloce un abțibild de culoare roșie, numerotat cu cifra „2”, este destinat autoturismelor cu motoare diesel Euro 2, fabricate între 1997 și 2000, autocamioanelor și autobuzelor cu motoare diesel Euro 3, fabricate între 2001 și 2006.
Autovehiculele considerate ca fiind cel mai poluante, cărora fie nu le va fi alocat niciun abțibild, fie ar putea fi conceput un sticker special pentru ele, sunt motocicletele fabricate până în anul 2000, autoturismele fabricate până în 1996, autoutilitarele fabricate până în septembrie 1997 și autobuzele, camioanele și autocarele fabricate înainte de 30 septembrie 2001.
Conform unor surse din cadrul Ministerului Mediului, acest proiect este inspirat de legislația din Franța, unde au fost introduse deja astfel de certificate privind norma de poluare.
Acest proiect nu a fost făcut încă public, fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin anunțând, marți, într-o conferință de presă, că acum rămâne la latitudinea noului șef de la minister, Grațiela Gavrilescu, să decidă dacă va introduce aceste certificate de calitate a aerului în dezbatere publică în forma actuală sau nu.
„Eu mi-am propus să introduc acest proiect în dezbatere publică încă de săptămâna trecută, dar, ca urmare a schimbării mele, acum este hotărârea noului ministru al Mediului ce va face în continuare. În planul meu era ca, din toamnă, să se înceapă deja aplicarea acestor abțibilduri, ceea ce nu ar fi presupus pentru șoferi niciun cost, cu excepția prețului sticker-ului, de câțiva lei”, a declarat Daniel Constantin.
Acesta a mai adăugat că primăriile vor putea stabili diferite zone de acces în orașe, iar în funcție de categoria de poluare la care se încadrează un autovehicul, ar putea fi interzis accesul acestuia în acele zone.
Mai exact, autoritățile locale din București, de exemplu, ar putea decide ca pe bulevardele din centrul municipiului să nu poată circula decât autovehiculele cu abțibild verde, albastru sau galben, iar pentru celelalte categorii fie să se interzică accesul, fie să se aplice o taxă penalizatoare.
În plus, Daniel Constantin a explicat și faptul că la nivelul Ministerului Mediului și al Ministerului Finanțelor s-a discutat despre semnarea unui memorandum prin care statul să îi poată despăgubi pe cei care au achitat timbrul de mediu, declarat ilegal, și nu și-au recuperat banii.
„Noi lucram la un memorandum comun prin care să returnăm banii celor care au achitat timbrul de mediu. În urma evaluării s-a stabilit că ar fi vorba de o sumă totală de aproximativ 6,4 miliarde lei. Trebuie găsită soluția economică, adică de unde vin banii, și cea politică, adică modul prin care îi rambursam. Dacă nu vom face noi această ramburase, și îi lăsăm pe cetățeni să acționeze ministerul în instanță, există riscul ca această sumă să crească cu 20%, ca urmare a taxelor judiciare”, a declarat fostul ministru al Mediului.