Prima pagină » Auto » Cum va fi afectată industria auto din România de Brexit

Cum va fi afectată industria auto din România de Brexit

Cum va fi afectată industria auto din România de Brexit
Ford România, al doilea constructor auto de pe piața locală, care controlează uzina de la Craiova este cel mai mare exportator român în Marea Britanie (Regatul Unit și Irlanda de Nord) în 2015, arată datele INS.

Top cinci este format exclusiv din companii din industria auto și a componentelor auto: Ford, Takata-Petri, Automobile Dacia, Sews România și Draexlmaier.

Marea Britanie se află pe locul cinci în topul destinațiilor de export pentru bunurile produse în România, cu un total al exporturilor de aproape 2,4 mld. euro în 2015 fiind depășită de Germania, Italia, Franța și Ungaria.

Marea Britanie are o pondere de 4,4% în totalul exporturilor după ce anul trecut livrările s-au majorat cu 10%. Principalele produse fabricate în România care ajung în Marea Britanie sunt mașini, aparate și echipamente electrice și componente ale acestora, articole și accesorii de îmbrăcăminte și automobile.

Dumitru Miron, profesor la Academia de Studii Economice, este de părere că decizia britanicilor de a ieși din Uniunea Europeană nu va avea un impact puternic asupra țării noastre datorită ponderii reduse a schimburilor comerciale cu Marea Britanie în comerțul exterior al României.

„Rezultatul votului din Marea Britanie nu are semnificații fundamentale pentru România deoarece relațiile comerciale bilaterale nu sunt consistente. Exporturile românești către Regatul Unit ar putea suferi doar din cauza nemenținerii competitivității acestora.” , a declarat profesorul Dumitru Miron pentru ZF.

În anul 2015,volumul schimburilor comerciale dintre România și Marea Britanie a atins maximul istoric de 3,95 miliarde euro, în creștere cu 13,2% față de 2014, conform datelor Ambasadei României la Londra. România a exportat bunuri în valoare de 2,38 miliarde de euro către Marea Britanie, în creștere cu 10,6% față de 2014, și a importat bunuri în valoare de 1,57 miliarde euro , cu 17,5% mai mult decât în anul precedent.

Miron a declarat că procesul de ieșire din blocul comunitar va dura cel puțin doi ani și că doar o prelungire a negocierilor ar putea cauza probleme. „Dacă se activează articolul 50 din Tratatul de la Lisabona, procesul de negociere va dura minimum doi-trei ani, timp în care Marea Britanie se va bucura de toate beneficiile de membru al Uniunii Europene. Problema se pune pe un interval mai mare de patru ani.”

Odată cu ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, britanicii își vor pierde accesul pe piața unică europeană, lucru care va obliga Marea Britanie să își renegocieze acordurile comericale cu restul Europei. Britanicii pot urma modelul Elveției, care și-a negociat eliminarea taxelor vamale pentru fiecare sector în parte sau al Norvegiei, care acceptă reglementările UE în schimbul accesului nelimitat pe piețele europene. 45% din exporturile britanice respectiv 55% din importurile țării au loc cu state din UE, conform datelor Oficiului Național de Statistică din Regat.

Citește în continuare pe zf.ro.

Autor

Citește și