Înmatriculările de autoturisme noi din UE au scăzut în luna mai cu 5,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, la puțin peste un milion de unități, cel mai redus nivel din 1993, majoritatea piețelor mari înregistrând declinuri importante, potrivit datelor anunțate marți de producătorii auto.
Astfel, înmatriculările de autoturisme noi din Uniunea Europeană în luna mai au scăzut de la 1,107 milioane la 1,042 milioane unități, se arată într-un comunicat transmis de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), citat de MEDIAFAX.
În primele cinci luni ale anului, piața UE s-a contractat cu 6,8%, de la 5,443 milioane la 5,07 milioane mașini.
În România, numărul înmatriculărilor de autoturisme noi a scăzut cu 47% în luna mai, la 4.107 unități, respectiv cu 20,9% în primele cinci luni, la 20.582 unități.
În ceea ce privește marca Dacia, parte a grupului Renault, cererea a crescut în UE cu 15,9% în luna mai, la 24.652 unități, respectiv cu 17,7% de la începutul anului, la 112.908 înmatriculări.
Germania, cea mai mare economie europeană, a înregistrat în luna mai un declin abrupt, de 9,9%, al vânzărilor de autoturisme, de la 290.000 la 261.000 de unități. În perioada ianuarie-mai, piața auto germană a scăzut cu 8,8%, de la 1,337 milioane la 1,219 milioane automobile.
Piața franceză a scăzut cu 10,4% în luna mai și cu 11,9% în primele cinci luni ale anului, la 148.500, respectiv 166.000 de înmatriculări, iar în Italia, vânzările de mașini au coborât cu 8% în mai, la 136.000 unități, respectiv cu 11,3% la cinci luni, la 608.500 înregistrări.
Piața spaniolă a scăzut cu 2,6% în mai și 5,8% în perioada ianuarie-mai, la 70.500, respectiv 313.500 unități.
Singura mare piață europeană care a înregistrat creștere în perioadele analizate este Marea Britanie, unde înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 11% în mai, la 180.000, respectiv cu 9,3% în primele cinci luni, la 948.500 unități.
Piața auto din Belgia a crescut cu 9,2% în luna mai, la 44.500 înmatriculări, însă a înregistrat în primele cinci luni ale anului un avans mai modest, de 3,9%, la 246.700 unități.
În Olanda, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 37% în mai, la 30.000 unități, și cu 30,8% la cinci luni, la 176.600 unități. Pe de altă parte, piața suedeză a stagnat în mai la aproximativ 25.800 unități, dar a scăzut cu 9,4% de la începutul anului, la 106.000 înmatriculări.
În Europa Centrală și de Est, Ungaria a înregistrat în luna mai o creștere de 9,4% a cererii pentru automobile noi, la 5.000 unități, însă numărul înmatriculărilor din primele cinci luni a coborât cu 2,8%, la 22.000 mașini.
În Bulgaria, piața auto s-a contractat cu 22,7% în mai, la 1.800 automobile, cu un declin de 8% după primele cinci luni, la 7.000 unități.
Cehia a înregistrat o evoluție negativă de 7,2% în luna mai, la 14.800 unități, iar scăderea din perioada ianuarie-mai s-a plasat la 12,8%, cu un număr de 66.300 înmatriculări de autoturisme noi.
Cererea din Polonia a coborât cu 5,8% în mai, la 22.600 înregistrări, respectiv cu 2,4% de la începutul anului, la 122.800 unități.
În clasamentul producătorilor auto, gigantul german Volkswagen a înregistrat o scădere de 2,8% în mai, la 264.800 unități, cu un declin de 3,3% în primele cinci luni, la 1,261 milioane înmatriculări.
Grupul francez PSA Peugeot Citroen a consemnat o reducere cu 13,2% a cererii în luna mai, la 115.200 înmatriculări, iar de la începutul anului înmatriculările au coborât cu 13,9%, la 569.400 unități.
Grupul Renault, din care face parte și Dacia, a înregistrat în luna mai 85.100 înmatriculări de autoturisme noi în UE, în scădere cu 10% față de perioada corespunzătoare a anului trecut. În primele cinci luni, înregistrările Renault în UE au coborât cu 5,9%, la 431.300.
Concernul american General Motors, prezent în Europa prin mărcile Opel și Chevrolet, a înregistrat o scădere de 11,3% a cererii în luna mai, la 88.000 unități, respectiv de 11% în perioada ianuarie-mai, la 403.800 unități.
Înmatriculările Ford în UE au stagnat în mai la aproximativ 83.000 unități, dar au scăzut cu 12,8% în primele cinci luni, la 378.400.
Pentru grupul italian Fiat, cererea din UE a scăzut cu 10,8% în mai, la 72.200 unități, respectiv cu 9,5% de la începutul anului, la 333.000 înregistrări.
Gigantul japonez Toyota a avut o scădere de 4,9% în mai, la 41.400 unități, afișând un declin de 12,1% după primele cinci luni, la 210.600 unități.
În zona automobilelor de lux, BMW a înregistrat o scădere de 7,2% în luna mai, la 65.400 înmatriculări, cu un declin de 2,6% în perioada ianuarie-mai, la 317.000 unități.
Înmatriculările de automobile Audi, parte a grupului Volkswagen, au scăzut cu 3,2% în mai, la 61.400 unități, respectiv cu 2,4% în ianuarie-mai, la 288.500.
Daimler, proprietarul Mercedes-Benz, a afișat o creștere de 0,7% în luna mai în UE, la 58.400 unități, cu un avans de 2,3% în primele cinci luni, la 281.200 înmatriculări.