Piața mașinilor electrice din UE încetinește de la an la an. Mai mult, europenii așteaptă modele mai performante și mai accesibile pentru buzunarul lor.
Chiar dacă vânzările de vehicule electrice în Europa au crescut cu 47% în primele 9 luni ale lui 2023, producătorii auto nu au motive să deschidă șampania. Tesla, Volkswagen și Mercedes-Benz au un ton rezervat, în privința viitorului.
Comenzile Volkswagen de EV sunt la jumătate față de 2022, din cauza ratelor mai ridicate ale dobânzilor și piața este tot mai nesigură.
Dincolo de criza economică, există un aspect și mai greu de soluționat pentru marii „jucători” de pe piața EV: europenii nu au încă încredere totală în mașinile electrice, în privința siguranței, autonomiei și a raportului calitate-preț.
De exemplu, un cuplu din Edinburgh, care deține o Toyota Auris veche de 15 ani, se gândește de două ori, înainte să ia în calcul achiziția unei mașini electrice. Șoferii sunt descurajați de lipsa stațiilor de încărcare, prețul mare și temerea privind durata de viață a bateriei.
Firma AutoTrader susține că noile EV din Anglia încă sunt mai scumpe în medie cu 33% decât modelele clasice. Cele mai multe modele noi mai ieftine nu vor intra pe piață înainte de 2025. Pe piața din Europa vor fi atunci și modele mai accesibile, precum cele chinezești de la BYD și Nio.
Recent, Ford și GM au avertizat în SUA că întârzie lansarea unor modele EV mai ieftine, din cauza cererii slabe și a costurilor ridicate de producție.
Problemele semnalate sunt însă ciclice, scrie observatornews.ro. Încetinirea cererii se va menține atât timp cât nu vor exista modele accesibile EV, a declarat Felipe Munoz de la JATO Dynamics.
Alistair Bedwell, analist la GlobalData, spune, la rândul său, că, din punct de vedere al autorităților de reglementare, nu trebuie să lansăm chiar acum noi produse, trebuie să ne concentrăm pe accesibilitate. Dar producătorii auto trebuie să fie atenți la Tesla și la firmele din China, pentru că nu vor să rămână prea mult în urmă.
Pe de altă parte, intenția de a achiziționa un EV a rămas constantă în Germania, în 2023, relevă un sondaj al firmei The Langston Co, însemnând că, deși crește numărul EV vândute, numărul celor care așteaptă să cumpere un vehicul electric rămâne la același nivel.
Sursa foto: Pixabay