Polițistul nu trebuie să-i arate șoferului niciun document. Certificatele metrologice ale radarului și ale etilotestului sau imaginile înregistrate de aparatul care măsoară viteza se pot cere doar atunci când se ajunge în instanță, anunță televiziunile de știri.
„Polițistul nu este obligat să informeze contravenientul cu privire la cadrul legal în baza căruia acționează într-un anumit post sau itinerar de patrulare. Agentul constatator nu este obligat să prezinte contravenientului un act privind identitatea, întrucât o persoană fizică nu are competența de a legitima un polițist”, precizează Direcția Rutieră.
De altfel, șoferii au multe obligații și puține drepturi. Conducătorul trebuie să stea în mașină și să pună la dispoziție toate actele ce-i sunt cerute. Are, însă, dreptul de a nu semna procesul verbal. Dacă totuși o face, nu înseamnă că își recunoaște fapta. În termenul legal de 15 zile documentul poate fi contestat în instanță.
Opt din zece contestații sunt respinse de judecători ca neîntemeiate. De cele mai multe ori, șoferii spun că nu li s-a explicat ce au greșit sau că agentul care l-a amendat nu s-a prezentat.
Dar sunt și procese pe care șoferii le câștigă. Ei profită de greșeli minore.
„Dacă se greșește cu ceva, mă refer la nume, la elementele de identificare ale contravenientului, o cifră din CNP poate să ducă la nulitatea procesului verbal, dar și dacă este întocmit corect, pot fi invocate motive, prin înscrisuri și martori, că nu așa au stat lucrurile. Agenții constatatori mai fac și abuzuri,” spune Sorin Sturzu, avocat.