Exporturile României ar putea fi afectate de scandalul emisiilor poluante de la Volkswagen
„Dacă situația se va înrăutăți și se va extinde la alți mari producători de automobile din Germania sau Franța, atunci va fi afectată o parte mai mare din exporturile României, inclusiv de mașini și kituri de componente”, se arată în analiza realizată de Erste.
Totodată, Erste nu exclude o posibilă scădere a importurilor de automobile ale României, în cazul în care criza emisiilor automobilelor diesel se va agrava, ceea ce ar reduce decalajul dintre contribuția importurilor și exporturilor la creșterea economică.
Potrivit Erste, scandalul nu va avea o impact mare asupra producției auto din Europa Centrală și de Est (ECE), dacă va rămâne limitat la motoarele diesel ale VW.
La nivelul ECE, extinderea scandalului la alte motoare sau alți producători va avea efecte negative temporare asupra întregii producții auto din regiune, până vor fi adoptate noi tehnologii.
Statele din ECE au produs anul trecut circa 4 milioane de vehicule, din care o treime sub mărcile grupului VW, respectiv Audi, Skoda, VW, Porsche sau Seat.
Regiunea ECE are o contribuție importantă la producția europeană a VW, fiecare al patrulea automobil fabricat anul trecut de grupul german în UE fiind produs într-o țară din ECE.
Dacă scandalul va fi limitat la motoarele VW diesel de tip EA 189, impactul asupra producției actuale va fi probabil destul de limitat, întrucât aceste motoare nu mai sunt instalate pe mașinile noi.
Noi investigații vor avea însă loc pentru a verifica dacă sunt implicate și alte motoare sau alți producători în influențarea rezultatelor testelor de poluare.
Între timp, incertitudinile legate de cerere, după daunele serioase de imagine suportate de VW, ar putea avea ca efect o formare mai conservatoare a stocurilor și a investițiilor, pe termen scurt.
Actualul scandal poate avea și un efect pozitiv pe termen lung, întrucât ar putea accelera implementarea de noi tehnologii în industria auto, capacitățile din regiunea ECE fiind necesare pentru producția de masă.
În Cehia, VW este compania mamă a Skoda, integrată puternic în grup. Scandalul a avut o rezonanță puternică în Cehia, fiind probabil ca motoarele diesel ale VW care nu respectă normele de poluare să fi fost utilizate pe unele modele mai vechi ale Skoda. Totuși, este improbabil ca Skoda să fie acuzată în mod direct, iar Erste consideră că impactul asupra industriei auto din Cehia va fi destul de scăzut.
În Polonia, VW a produs anul trecut 175.000 de vehicule, la trei fabrici, reprezentând o treime din volumul industriei prelucrătoare din Polonia.
Volkswagen este al doilea mare producător auto din Polonia, pe o piață unde Fiat deține o cotă de circa 50%, iar Opel de 20%.
Anul viitor este anticipată creșterea semnificativă a producției VW în Polonia, unde compania urmează să deschidă o a patra fabrică. Din acest motiv, orice scădere semnificativă a vânzărilor VW poate avea efecte negative directe pentru regiunea Wielkopolska, dacă grupul german va fi obligat să reducă producția sau să amâne deschiderea noii fabrici. Mai mult decât atât, vor fi afectați și subcontractorii.
În Slovacia, scandalul VW reprezintă o problemă destul de mare, având în vedere rolul semnificativ al grupului german în producția auto și industrială a țării. Fabrica VW din Bratislava este cel mai mare exportator și unul dintre cei mai mari angajatori ai Slovaciei, cu 9.900 de salariați. Producția din Slovacia a atins anul trecut 400.000 de vehicule, care au fost vândute aproape integral în străinătate.
Producția VW a reprezentat 40% din totalul producției auto din Slovacia. În plus, Statele Unite sunt a treia mare piață de export a fabricii VW din Slovacia (11,3% din exporturi).
În Slovenia, VW este unul dintre cei mai importanți parteneri pentru furnizorii sloveni ai industriei auto. Șeful Asociației Auto Slovene a spus că nu poate evalua impactul scandalului, dar vede o oportunitate pentru furnizorii sloveni, în cazul în care concurența câștigă o parte din cota de piață de VW, pentru că industria slovenă este diversificată, cu peste 200 de companii și exporturi de 2,9 miliarde de euro. Majoritatea exporturilor merg către Austria, Croația, Ungaria, Franța, Germania și Italia.
Industria auto croată realizează exporturi de 600 milioane de euro și are circa 10.000 de angajați, fiind una dintre cele mai rentabile industrii, dar impactul actualei situații VW asupra pieței croate nu poate fi evaluat cu exctitate, potrivit Erste. Cele mai importante piețe pentru industria auto croată sunt Franța, Germania și Italia, astfel că poate exista un impact limitat sau indirect asupra furnizorilor croați.
În Ungaria, dintre toți producătorii prezenți, doar Audi este asociat cu scandalul VW. Dacă Audi va reduce producția, industria ungară va fi afectată doar marginal. Totuși, dacă scandalul se va extinde la alți producători, iar aceștia vor fi forțați să își revizuiască prezența și strategiile, Ungaria ar putea avea probleme, întrucât o treime din producție este asigurată de industria auto.
În Serbia, industria auto este de interes strategic, cu exporturi de peste 1 miliard de euro și peste 10.000 de angajați, în următorii ani fiind așteptată o creștere a numărului de furnizori. Cea mai mare pondere în această industrie o are Fiat. În privința VW, în Serbia sunt doar câțiva furnizori expuși la problemele grupului german, cu vânzări de sub 10 milioane de euro. Din acest motiv, Erste anticipează că impactul crizei VW va avea un impact limitat asupra Serbiei.