Grupul italian Fiat ia în calcul mutarea sediului central în Statele Unite după ce va finaliza fuziunea cu Chrysler, preferând să acorde mai multă atenție pieței americane, aflată în plin boom după problemele din ultimii ani.
Directorul general al Fiat, Sergio Marchionne, analizează mutarea în SUA a sediului din Torino, Italia, unde emblematicul constructor italian de automobile a fost fondat în 1899, au declarat pentru Bloomberg surse apropiate situației.
Operațiunile din America de Nord generează o parte tot mai semnificativă din veniturile și profitul grupului, cel mai mare producător auto din Italia. Anul trecut, 75% din profitul operațional raportat a fost obținut din America de Nord.
Ideea mutării Fiat în SUA a fost promovată inițial de directorul executiv al Chrysler L. Brooks Patterson într-o întâlnire avută la Torino cu Marchionne.
„Dacă se va materializa, și sper că se va întâmpla asta, este o veste bună. Cred că va contribui la imaginea Motor City (cum este supranumit Detroit – n.r.). Ar fi o lovitură de teatru, un home run, un grand slam”, a afirmat șeful Chrysler.
Sursele citate au precizat că Marchionne nu a luat încă o decizie privind mutarea Fiat și ia în calcul mai multe opțiuni.
Contactat de Bloomberg, un reprezentant al companiei italiene a refuzat să comenteze informațiile.
În luna aprilie, Marchionne a declarat că este în favoarea transferării listării bursiere principale a Fiat la New York, de la Milano.
Piața auto din SUA trece printr-o perioadă de revenire puternică după criza din 2009, când General Motors și Chrysler au fost restructurare în faliment cu împrumuturi și garanții de la guvernul SUA. Chrysler a fost preluată atunci de Fiat, iar cele două companii au planificat fuziunea.
Pe fondul crizei din Europa, unde vânzările auto se află la minimul ultimilor 20 de ani, Chrysler a devenit principalul motor de creștere și profit pentru Fiat. Grupul a înregistrat anul trecut în Europa pierderi de peste 700 milioane euro.
Mutarea sediului Fiat din Torino ar fi o decizie extrem de controversată în Italia, unde industria este în declin pe fondul recesiunii prelungite și măsurilor de austeritate menite să reducă datoria de stat, care a depășit recent pragul de 2.000 miliarde euro. Șomajul este aproape de maximul ultimilor 20 de ani.
Acțiunile Fiat au crescut joi cu până la 2,9%, la cel mai ridicat nivel din 2011, și afișează un avans de 44% de la începutul anului. Grupul are o capitalizare de piață de 6,8 miliarde euro.
Importanța Europei pentru afacerile Fiat a scăzut semnificativ după preluarea Chrysler în 2009. Anul trecut, operațiunile din Europa au generat numai 24% din veniturile grupului, de 84 miliarde euro. În 2004, la începutul mandatului de CEO al lui Marchionne, peste 90% din afacerile Fiat erau desfășurate în Europa, iar veniturile se plasau la 27 miliarde euro.
„Europa devine tot mai puțin relevantă, ceea ce reflectă abilitatea acestei case de a-și reorienta interesele și resursele către piețe care oferă mult mai mult în privința randamentului investițiilor”, a declarat Marchionne în luna aprilie.
El a precizat totodată că decizia privind relocalizarae sediului va depinde de accesul la piețele de capital și la posibilitatea de a obține finanțare „la costuri rezonabile”.
Sursele citate susțin că, în orice caz, sediul operațiunilor Fiat din Europa va rămâne la Torino, în clădirea Lingotto, inaugurată acum aproape 100 de ani după o vizită a fondatorului grupului, Giovanni Agnelli, la fabricile Ford din zona Detroit.
Producția auto la complexul Lingotto a încetat în anii ’80, clădirea devenind atunci sediu administrativ.
Planul de restructurare al Fiat prevede revenirea pe profit în Europa în anul 2016 și se bazează în principal pe lansarea a 16 modele premium.
Aproximativ 29% din cel 215.000 de angajați Fiat lucrează în Italia, iar grupul a anunțat că nu intenționează să reducă personalul în țară.
Înainte ca o decizie privind sediul și listarea la New York să fie posibilă, Fiat trebuie să preia participația de 41,5% la Chrysler deținută de fondul de pensii și asigurări de sănătate al sindicatului United Auto Workers, care reprezintă o mare parte din angajații marilor produători de automobile din Detroit.
Fiat și fondul sindicatului se judecă pentru stabilirea prețului la care va fi efectuată tranzacția.
Fiat este cel mai mare angajator privat din Italia. Inițial, denumirea companiei a fost un acronim pentru Fabbrica Italiana Automobili Torino. Compania, controlată de industriașii dinastiei Agnelli, a jucat un rol cheie în ascensiunea Italiei ca putere industrială după cel de-Al Doilea Război Mondial, iar modelul Fiat 500 este un simbol al expansiunii economiei.