Financial Times: Dacia, în fruntea asaltului mașinilor ieftine în Europa

Financial Times: Dacia, în fruntea asaltului mașinilor ieftine în Europa
Publicat: 23/08/2013, 16:03
Actualizat: 01/02/2019, 20:03

Dacia, marca auto cu cea mai bună creștere în Europa, sfidează criza severă de pe continent, atrage clienți de la companii mai cunoscute și se laudă cu o marjă de profit caracteristică producătorilor de mașini de lux, ilustrând shimbarea de padarigmă la nivelul industriei, potrivit unei analize FT.

Parte a grupului Renault, Dacia a reușit să se impună în Europa de Vest deși autoturismele sale nu au fost proiectate, în primă fază, pentru piețele dezvoltate.

Combinația dintre designul low-cost, dotările simple, fără „mofturi”, destinate clienților est-europeni, și tendința consumatorilor din Europa de Vest de a strânge cureaua au transformat Dacia în cea mai de succes marcă de pe continent după creșterea vânzărilor, cel mai bun exemplu de produs destinat piețelor sărace care ajunge să înflorească în Europa, notează Financial Times (FT).

Greii industriei auto europene au avertizat că eliminarea barierelor comerciale pentru piețele emergente va pune în pericol profiturile și locurile de muncă din țările dezvoltate.

Însă aceleași companii repatriază acum pe piețele de origine din Vest strategiile dezvoltate în statele emergente, în încercarea de a reveni pe creștere.

Industria auto traversează o perioadă de tranziție către un model mai eficient, caracterizat de scăderea numărului de platforme utilizate și globalizarea ofertei. Companiile încearcă să simplifice procesele de producție și să reducă costurile de dezvoltare, care pot ajunge în prezent pa 1 miliard de dolari pentru un model.

Strategiile tradiționale, de a introduce pe piețele emergente automobile care au avut succers în Vest, au fost inversate, iar mulți producători au constatat că mașinile mai ieftine, mai mici sau mai adaptabile se comportă la fel de bine în statele dezvoltate.

Aproximativ 18% din vânzările auto din Europa reprezintă automobile low-cost, față de 13% în 2002, potrivit datelor AlixPartners, citate de FT.

Astfel de autoturisme se bucură și de o promovare eficientă, principala caracteristică pe care se pune accent fiind un concept simplu – raportul cost-valoare, notează publicația.

„Variantele de culoare la exterior sunt limitate la numai 5 nuanțe, panourile pentru uși sunt identice la mai multe modele, iar parbrizele Dacia sunt construite la un unghi mai abrupt, pentru a reduce cotul de producție și instalare”, scrie Financial Times.

Datorită simplității designului și procesului de producție, Dacia a adus pe piața britanică SUV-ul Duster la un preț pornind de la 9.000 de lire, cu aproximativ 4.000 de lire mai puțin față de cel mai ieftin model concurent de la o marcă bine cunoscută.

„Este cel mai bun exemplu de mașină dezvoltată pentru piețele emergente care a fost introdusă în țări dezvoltate și a înregistrat un succes real. Au fost cu mult înaintea oricărui alt producător auto”, comentează pentru FT profesorul Jan-Benedict Steenkamp, autorul Brand Breakout, un studiu despre produse destinate piețelor emergente care concurează cu succes la nivel global.

Datorită Dacia, Renault a reușit să reziste mai bine la criză decât piața vest-europeană în ansamblu. Marca românească a reprezentat 24% din vânările grupului în Europa în prima jumătate a acestui an. Fără popularitatea Dacia, vânzările Renault ar fi scăzut cu peste 10% în aceeași perioadă, scrie FT.

Morgan Stanley estimează că Dacia a înregistrat anul trecut o marjă de profit operațional de 9%, față de -2% pentru marca Renault.

Strategia Renault începe să fie regăsită și la alte companii. Ford va aduce anul viitor în Europa SUV-ul EcoSport, proiectat în Brazilia și produs în India. Cea mai bine vândută mașină Hyundai în Europa, modelul i10, a fost creat inițial pentru piața indiană. Nissan propune modelul Pixo, care se vinde foarte bine în India.

„Există o piață globală de persoane care sunt atente exclusiv la raportul preț-calitate. Această masă de oameni este globală, nu se rezumă la piețele emergente”, spune profesorul Steenkamp.

Volkswagen, Toyota, Ford, Hyundai și Suzuki au investit sume uriașe în centre de cercetare și dezvoltare în India, în timp ce subsidiara braziliană a Fiat și-a câștigat de câțiva ani autonomia față de grup în ceea ce privește designul. Aproape toți producătorii auto cu prezență internațională au activități de dezvoltare în China.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Cum a fost reflectată victoria Maiei Sandu în presa internațională: O palmă dată Kremlinului. Ce...
Aris Eram a lăsat-o în urmă pe câştigătoarea de la America Express. Mezinul Andreei Esca...
Cum e ca socru Ion Țiriac! Sorana Cîrstea, iubita fiului său, a dezvăluit latura mai...
Cele mai sigure țări în care să te afli în cazul izbucnirii celui de-al Treilea...
Se măresc alocațiile începând cu 1 ianuarie. Ministrul Muncii a anunțat cu cât se vor...
Păianjeni mari cât un șobolan au invadat Marea Britanie, după ce mii de exemplare au...
Apartament cu două camere scos la vânzare cu 340.000 euro în Cluj. Ironii pe rețelele...
Bianca Drăguşanu şi Gabi Bădălău, mai fericiţi ca niciodată alături de copii. La ceas de...
Planta care te scapă rapid de durere. Crește în grădină și are proprietăți similare opiului
Boala care a umplut spitalele în ultimele săptămâni. Doi copii au murit deja
Nuntă transformată în coșmar. Mireasa s-a trezit la petrecere cu fosta iubită a soțului și...
Data la care se deschide târgul de Crăciun din Piața Constituției 2024. Ce surprize au...
Pictorial de senzaţie cu cei mai obraznici 'iepuraşi' din România. Andreea Bălan, Anda Adam, Lavinia...
2024: La ce viteză se ia permisul în afara localității?
Document: ce dimensiuni trebuie să aibă o groapă comună la ruşi
A fost găsită ARCA lui NOE? Indiciul găsit pe o monedă din secolul III
Reguli ITP 2024. Se suspendă automat înmatricularea. Ce șoferi nu mai au drept legal de...
Avionul prăbușit de un pilot care și-a pierdut mințile. O catastrofă unică în istoria aviației,...
Ce a putut să facă un român pe scara blocului, chiar la ușa liftului. Ceilalți...
Cine sunt cele patru victime decedate în accidentul de pe DN15. Cele două familii erau...
Gabriela Cristea, reacție dură pe rețelele de socializare. “Voi știți cât muncesc eu sau cât...
Momentul în care Chris Martin a căzut printr-o gaură din scenă a fost surprins video...
BANCUL ZILEI. Bulişor: – Mami, de ce îți pui atâta fard pe față?
Ucraina acuză Google că ar fi dezvăluit poziția unor obiective militare