Financial Times: Dacia, în fruntea asaltului mașinilor ieftine în Europa
Dacia, marca auto cu cea mai bună creștere în Europa, sfidează criza severă de pe continent, atrage clienți de la companii mai cunoscute și se laudă cu o marjă de profit caracteristică producătorilor de mașini de lux, ilustrând shimbarea de padarigmă la nivelul industriei, potrivit unei analize FT.
Parte a grupului Renault, Dacia a reușit să se impună în Europa de Vest deși autoturismele sale nu au fost proiectate, în primă fază, pentru piețele dezvoltate.
Combinația dintre designul low-cost, dotările simple, fără „mofturi”, destinate clienților est-europeni, și tendința consumatorilor din Europa de Vest de a strânge cureaua au transformat Dacia în cea mai de succes marcă de pe continent după creșterea vânzărilor, cel mai bun exemplu de produs destinat piețelor sărace care ajunge să înflorească în Europa, notează Financial Times (FT).
Greii industriei auto europene au avertizat că eliminarea barierelor comerciale pentru piețele emergente va pune în pericol profiturile și locurile de muncă din țările dezvoltate.
Însă aceleași companii repatriază acum pe piețele de origine din Vest strategiile dezvoltate în statele emergente, în încercarea de a reveni pe creștere.
Industria auto traversează o perioadă de tranziție către un model mai eficient, caracterizat de scăderea numărului de platforme utilizate și globalizarea ofertei. Companiile încearcă să simplifice procesele de producție și să reducă costurile de dezvoltare, care pot ajunge în prezent pa 1 miliard de dolari pentru un model.
Strategiile tradiționale, de a introduce pe piețele emergente automobile care au avut succers în Vest, au fost inversate, iar mulți producători au constatat că mașinile mai ieftine, mai mici sau mai adaptabile se comportă la fel de bine în statele dezvoltate.
Aproximativ 18% din vânzările auto din Europa reprezintă automobile low-cost, față de 13% în 2002, potrivit datelor AlixPartners, citate de FT.
Astfel de autoturisme se bucură și de o promovare eficientă, principala caracteristică pe care se pune accent fiind un concept simplu – raportul cost-valoare, notează publicația.
„Variantele de culoare la exterior sunt limitate la numai 5 nuanțe, panourile pentru uși sunt identice la mai multe modele, iar parbrizele Dacia sunt construite la un unghi mai abrupt, pentru a reduce cotul de producție și instalare”, scrie Financial Times.
Datorită simplității designului și procesului de producție, Dacia a adus pe piața britanică SUV-ul Duster la un preț pornind de la 9.000 de lire, cu aproximativ 4.000 de lire mai puțin față de cel mai ieftin model concurent de la o marcă bine cunoscută.
„Este cel mai bun exemplu de mașină dezvoltată pentru piețele emergente care a fost introdusă în țări dezvoltate și a înregistrat un succes real. Au fost cu mult înaintea oricărui alt producător auto”, comentează pentru FT profesorul Jan-Benedict Steenkamp, autorul Brand Breakout, un studiu despre produse destinate piețelor emergente care concurează cu succes la nivel global.
Datorită Dacia, Renault a reușit să reziste mai bine la criză decât piața vest-europeană în ansamblu. Marca românească a reprezentat 24% din vânările grupului în Europa în prima jumătate a acestui an. Fără popularitatea Dacia, vânzările Renault ar fi scăzut cu peste 10% în aceeași perioadă, scrie FT.
Morgan Stanley estimează că Dacia a înregistrat anul trecut o marjă de profit operațional de 9%, față de -2% pentru marca Renault.
Strategia Renault începe să fie regăsită și la alte companii. Ford va aduce anul viitor în Europa SUV-ul EcoSport, proiectat în Brazilia și produs în India. Cea mai bine vândută mașină Hyundai în Europa, modelul i10, a fost creat inițial pentru piața indiană. Nissan propune modelul Pixo, care se vinde foarte bine în India.
„Există o piață globală de persoane care sunt atente exclusiv la raportul preț-calitate. Această masă de oameni este globală, nu se rezumă la piețele emergente”, spune profesorul Steenkamp.
Volkswagen, Toyota, Ford, Hyundai și Suzuki au investit sume uriașe în centre de cercetare și dezvoltare în India, în timp ce subsidiara braziliană a Fiat și-a câștigat de câțiva ani autonomia față de grup în ceea ce privește designul. Aproape toți producătorii auto cu prezență internațională au activități de dezvoltare în China.