Ford se retrage din Australia după 90 de ani

Ford se retrage din Australia după 90 de ani
Publicat: 23/05/2013, 11:41
Actualizat: 01/02/2019, 06:35

Grupul american Ford va închide în următorii doi ani cele două fabrici pe care le deține în Australia, la 90 de ani după primul „Model T” produs în țară sub supravegherea lui Henry Ford, decizia fiind determinată de scăderea competitivității producției interne în raport cu importurile.

Ford Australia înregistrează costuri duble față de cele din Europa și de patru ori mai mari decât la diviziile din Asia, a declarat joi președintele diviziei australiene a Ford, Bob Graziano, citat de Bloomberg.

El a anunțat că 1.200 de angajați de la fabricile din Melbourne și Geelong își vor pierde locurile de muncă îndepând din luna octombrie a anului 2016.

Cele trei companii care produc automobile în Australia – Toyota, General Motors și Ford – se confruntă cu probleme severe după aprecierea cu 28% a dolarului australian față de yen în ultimele 12 luni, evoluție care a sprijinit vânzările mașinilor de import, devenite mai ieftine în raport cu cele produse pe plan local. Totodată, aprecierea monedei a determinat scăderea vânzărilor la export.

Plecarea Ford amenință viabilitatea întregii industrii auto ausraliene și reprezintă o lovitură pentru premierul Julia Gillard, al cărei Partid Laburist a pierdut supremația în sondaje înaintea alegerilor programate pentru luna septembrie.

„Producția australiană nu se poate menține pe linia de plutire. Având în vedere costurile ridicate cu forța de muncă, nu putem concura cu țările caracterizate de costuri mai mici, în special cele din Asia. Evoluția ratei de schimb valutar accentuează pierderea competitivității economice în Australia”, comentează un analist Moody’s din Sydney.

Ford a început producția la Geelong în 1925, primul automobil asamblat fiind „Model T”.

Ford este cel mai mic producător de automobile din Australia, însă închiderea fabricilor locale ale companiei ar putea da startul unui „efect de domino” la nivelul industriei auto, care ar putea deveni prea mică pentru a-și susține propria rețea de furnizori, a declarat recent Jac Nasser, președinte al BHP Billiton, cel mai mare grup minier la nivel mondial, și fost director general al Ford.

Graziano, șeful Ford Australia, a afirmat că producția locală nu mai este viabilă pe termen lung.

„Produsele realizate local continuă să fie neprofitabile, în timp ce produsele pe care le importăm generează profit”, a afirmat el.

Industria auto din Australia asigură peste 45.000 de locuri de muncă la nivel național, potrivit asociației patronale locale, care avertizează că retragerea Ford va avea implicații grave pentru firmele și companiile din rețeaua de furnizori. Alte 250.000 de locuri de muncă sunt derivate din activități conexe.

Închiderea fabricilor Ford reprezintă un nou semnal al deteriorării situației de pe piața forței de muncă din Australia, pe fondul aprecierii monedei naționale în ultimii ani, care a scăzut competitivitatea industriilor expuse la comerțul internațional.

Trezoreria Australiei estimează că rata șomajului va crește la 5,75% anul viitor, cel mai ridicat nivel din 2009.

Lucrătorii din industria prelucrătoare australiană primesc o compensație medie de 46,29 de dolari pe oră, față de 47,38 dolari pe oră în Germania, 35,71 dolari în Japonia, 35,53 dolari în SUA, respectiv 11,65 dolari în Brazilia, potrivit unui sondaj efectuat de Departamentul Muncii din SUA la nivelul anului 2011.

Guvernul australian operează un fond de sprijin pentru industria auto finanțat cu 5,4 miliarde de dolari australieni. Premierul Gillard a anunțat joi că guvernul va distribui 51 de milioane de dolari australieni pentru a sprijini zonele afectate de închiderea fabricilor Ford.

„Nu este o zi bună pentru industria prelucrătoare. Aprecierea dolarului australian a afectat în mod evident producția”, a afirmat Gillard, precizând că guvernul vrea să asigure supraviețuirea industriei prelucrătoare.

Liderii opoziției au proclamat „o zi neagră pentru industria prelucrătoare din Australia” și au cerut guvernului să reducă taxele și să relaxeze reglementările pentru a încuraja investițiile.

Divizia australiană a General Motors a anunțat în luna aprilie că va reduce personalul din țară cu aproximativ 500 de locuri de muncă, acuzând devalorizarea monedelor de pe piețele concurente, în timp ce costurile de la operațiunile locale au devenit printre cele mai ridicate la nivel mondial. Directorul general al diviziei australiene a GM a delarat că cheltuielile fabricilor auto din Australia au crescut cu aproximativ 60% în ultimii 10 ani.

Vânzările de automobile produse în Japonia au crescut pe piața australiană în 2012 la maximul ultimilor 7 ani, după deprecierea puternică a yenului ca urmare a măsurilor de stimulare a economiei printr-o politică monetară agresivă adoptate de guvern și banca centrală.

Australia a pregătit mai mulți directori executivi importanți pentru Ford. Fostul CEO Jac Nasser și-a început cariera de peste 30 de ani la Ford lucrând la divizia australiană, înainte de a deveni director general în 1999. Marin Burela, președintele companiei mixte deținută de Ford în China împreună cu Changan Automobile, a condus anterior diviza australiană a grupului american.

GM și Toyota au anunțat joi că vor continua să producă automobile în Australia.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Liviu Dragnea face un anunț surprinzător. Candidatul pe care îl susține la scrutinul de duminică
Prigoană lasă o surpriză în moștenire! Vila din SUA și misterul proprietarilor care schimbă complet...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Cum arată polata construită în Clisura Dunării. Șoseua spectaculoasă din Porțile de Fier, protejată de...
Adriana Bahmuțeanu, dispusă să se mute în casa lui Silviu Prigoană pentru a fi alături...
„Cel mai singuratic om din lume” trăiește la -70 grade, la 5 ore distanță de...
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut?...
Cu ce condiție i-ar fi lăsat Adriana Bahmuțeanu pe băieții ei în vila lui Silviu...
Andreea Bănică, noi imagini HOT pe internet. Fanii au crezut că nu văd bine: solista...
Impact uriaş pentru România după ce va adera şi terestru la Schengen
Ghiță a murit pe loc, în mașina ruptă în două, în Maramureș. A fost găsit...
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Spania a amendat mai multe companii aeriene low-cost pentru practici abuzive. Ryanair a primit cea...
Întrebare de ȘCOALĂ: Câte LATURI are Marea Piramidă din Giza?
Anunț trist despre Regina Camilla. Casa Regală a confirmat vestea
O nouă taxă de la 1 ianuarie. Șoferii fără loc de parcare vor plăti în...
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
„Un prunc” Igor Cuciuc, primele declarații despre cel de-al doilea copil, după moartea tragică a...
Adriana Bahmuțeanu, despre relația cu fostul soț din ultima perioadă. Ce i-au spus copiii ei...
A îngropat Dana Roba securea războiului cu părinții lui Daniel Balaciu? Cum a decurs întâlnirea...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Canada autorizează testarea cipurilor cerebrale de la Neuralink