Producătorii auto sunt puternic afectați de scăderea cu peste 40% a rublei din ultima jumătate de an, Rusia traversând cea mai gravă criză monetară de după 1998.
Moneda națională a Rusiei și-a revenit parțial față de dolar în ultimele două zile, pe fondul unor noi măsuri de relaxare a reglementărilor bancare anunțate de banca centrală și a vânzărilor de valută operate de Ministerul de Finanțe. Miercuri seara, rubla se tranzacționa la 59,54 unități față de dolar, după ce în prima parte a ședinței de marți a atins un minim absolut de 80,1 unități.
Deși în ultimele săptămâni rușii au investit puternic în achiziția de modele Porsche și alte mașini, în încercarea de a-și proteja economiile de deprecierea rublei, creșterea vânzărilor de automobile nu a adus producătorilor beneficiile așteptate, iar o parte dintre aceștia au anunțat suspendarea vânzărilor pentru a stabili noi prețuri.
GM a întrerupt marți livrările de automobile către distribuitorii din Rusia „pentru a ține sub control riscurile”, subsidiara locală a producătorului american menționând că modelele deja comandate vor fi livrate la prețurile convenite.
Și producătorul german Audi a întrerupt marți vânzările de mașini din Rusia, acestea fiind programate să reînceapă după ce compania va stabili o nouă listă de prețuri, a declarat un purtător de cuvânt al diviziei Audi din Rusia.
Audi, divizia de mașini de lux al companiei germane Volkswagen, va opri între 22 decembrie și 12 ianuarie și producția la uzina din Kaluga, în vestul Rusiei, însă aceasta este o măsură obișnuită în timpul sărbătorilor de iarnă.
Miercuri, Jaguar Land Rover s-a alăturat pe lista companiilor care au sistat vânzările auto în Rusia. Divizia grupului indian Tata Motors a anunțat că livrările vor fi suspendate până pe data de 19 decembrie, pe fondul situației economice actuale.
GM, Audi și Jaguar nu sunt singurele companii auto care înregistrează pierderi din cauza deprecierii rublei.
BMW, printre puținii producători care au dezvăluit valoarea expunerilor pe rublă, ar putea raporta o pierdere de 100 până la 150 milioane de euro în ultimul trimestru în situația în care rubla scade cu 50% față de euro, potrivit estimărilor lui Arndt Ellinghorst, analist al Evercore ISI.
Pierderile Renault, Daimler, Volkswagen și Hyunday vor fi probabil chiar mai însemnate, a spus el.
Vânzările BMW în Rusia au scăzut cu 17% în primele 11 luni, la 33.465 vehicule, pe o piață în scădere cu 12%. Producătorul german a început din vară să se reorienteze pe piețe mai atractive pentru a reduce riscurile provenind din Rusia, a declarat pentru Bloomberg un purtător de cuvânt al companiei.
Și Toyota analizează creșterea prețurilor pentru modelele destinate pieței ruse, însă până în nu a planificat o întrerupere a livrărilor, a spus Jean-Yves Jault, purtătorul de cuvânt al producătorului japonez.