Prima pagină » Auto » În cât timp reușește un „samsar” din Germania să modifice kilometrajul unei mașini

În cât timp reușește un „samsar” din Germania să modifice kilometrajul unei mașini

Un sistem din Germania poate modifica kilometrajul unei mașini în doar câteva secunde. Astfel, de la 116.855 km, un autoturism Skoda ajunge să aibă "un rulaj" de 16.855 km.

Orice modificare a kilometrajului unei mașini reprezintă o infracțiune în unele țări din vestul Europei. În România, deocamdată, practica samsarilor nu este pedepsită, scrie 4tuning.ro.

Comisia Europeană a efectuat recent un studiu asupra funcționării pieței de automobile second-hand în cadrul UE din perspectiva consumatorului. Cercetarea de pe site-ul anpc.gov.ro acoperă achizițiile de mașini second-hand de către consumatori de la dealeri în regim de franciză, distribuitori independenți și licitații (vânzările private de mașini second-hand între indivizi nu au fost incluse). Este axat pe practicile dealerilor și respectarea cadrului de reglementare existent pentru vânzarea de mașini second-hand, abilitatea consumatorilor de a face alegeri în cunoștință de cauză pe baza informațiilor primite anterior achiziției și la punctul de vânzare, problemele întâmpinate de către consumatori. O atenție deosebită a fost acordată aspectelor transfrontaliere legate de această piață.

Studiul integral poate fi consultat aici

Un procent mare de consumatori au avut probleme:

– Două cincimi (41%) dintre consumatorii respondenți au raportat cel puțin o problemă în termen de un an de la cumpărarea mașinii second-hand. Proporția a fost mai mare pentru cei care trăiesc în noile state membre, UE13 (60% față de 37% din Statele membre vechi, UE15), pentru achizițiile la licitații (59%) sau din străinătate (57%), în vârstă de 18-34 ani sau cu venituri mici (50%).

– Două cincimi dintre toate problemele au apărut în termen de o lună de la cumpărarea mașinii.

– Doar în cazul a 27% dintre respondenți cea mai importantă problemă a fost acoperită de o garanție.

– Unul din cinci respondenți care a reclamat comerciantului nu a fost ajutat în soluționarea problemei

– Satisfacția consumatorului legată de soluționarea reclamației a fost scăzută (6 din 10)

– 25% dintre respondenți au experimentat practici comerciale incorecte; acest procent a fost considerabil mai mare în EU13 (44%).

Deficiențe în furnizarea de informații consumatorilor privind:

– Emisiile de CO2, dreptul consumatorilor la o garanție legală, costurile de întreținere, reputația mașinii în ceea ce privește siguranța/securitate, verificarea kilometrajului mașinii, controale și istoricul accidentelor.

Condiții mai puțin favorabile în noile state membre care au aderat după 2004

– Consumatorii din UE13 cumpără mașini la mâna a doua cu kilometraj mai mare și mai vechi (7,1 ani, 122,000 km față de 6,1 ani, 80.000 km în UE15)

– Atunci când este vorba de comerț transfrontalier, există un flux semnificativ de mașini second hand din UE15 către UE13 și 42% dintre toate autoturismele importate provin din Germania

– Prețul mediu la o mașină second-hand a fost mai mare în EU13 decât în UE15

Recomandările studiului evidențiază necesitatea unei aplicări mai bune a legislației existente de către statele membre. Comercianții trebuie să ofere consumatorilor informații transparente și corecte și să nu omită aspecte importante legate de caracteristicile autoturismului second-hand vândut.

Autor
Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2006. Între ... vezi toate articolele

Citește și