În cât timp reușește un „samsar” din Germania să modifice kilometrajul unei mașini
This browser does not support the video element.
Orice modificare a kilometrajului unei mașini reprezintă o infracțiune în unele țări din vestul Europei. În România, deocamdată, practica samsarilor nu este pedepsită, scrie 4tuning.ro.
Comisia Europeană a efectuat recent un studiu asupra funcționării pieței de automobile second-hand în cadrul UE din perspectiva consumatorului. Cercetarea de pe site-ul anpc.gov.ro acoperă achizițiile de mașini second-hand de către consumatori de la dealeri în regim de franciză, distribuitori independenți și licitații (vânzările private de mașini second-hand între indivizi nu au fost incluse). Este axat pe practicile dealerilor și respectarea cadrului de reglementare existent pentru vânzarea de mașini second-hand, abilitatea consumatorilor de a face alegeri în cunoștință de cauză pe baza informațiilor primite anterior achiziției și la punctul de vânzare, problemele întâmpinate de către consumatori. O atenție deosebită a fost acordată aspectelor transfrontaliere legate de această piață.
Studiul integral poate fi consultat aici
Un procent mare de consumatori au avut probleme:
– Două cincimi (41%) dintre consumatorii respondenți au raportat cel puțin o problemă în termen de un an de la cumpărarea mașinii second-hand. Proporția a fost mai mare pentru cei care trăiesc în noile state membre, UE13 (60% față de 37% din Statele membre vechi, UE15), pentru achizițiile la licitații (59%) sau din străinătate (57%), în vârstă de 18-34 ani sau cu venituri mici (50%).
– Două cincimi dintre toate problemele au apărut în termen de o lună de la cumpărarea mașinii.
– Doar în cazul a 27% dintre respondenți cea mai importantă problemă a fost acoperită de o garanție.
– Unul din cinci respondenți care a reclamat comerciantului nu a fost ajutat în soluționarea problemei
– Satisfacția consumatorului legată de soluționarea reclamației a fost scăzută (6 din 10)
– 25% dintre respondenți au experimentat practici comerciale incorecte; acest procent a fost considerabil mai mare în EU13 (44%).
Deficiențe în furnizarea de informații consumatorilor privind:
– Emisiile de CO2, dreptul consumatorilor la o garanție legală, costurile de întreținere, reputația mașinii în ceea ce privește siguranța/securitate, verificarea kilometrajului mașinii, controale și istoricul accidentelor.
Condiții mai puțin favorabile în noile state membre care au aderat după 2004
– Consumatorii din UE13 cumpără mașini la mâna a doua cu kilometraj mai mare și mai vechi (7,1 ani, 122,000 km față de 6,1 ani, 80.000 km în UE15)
– Atunci când este vorba de comerț transfrontalier, există un flux semnificativ de mașini second hand din UE15 către UE13 și 42% dintre toate autoturismele importate provin din Germania
– Prețul mediu la o mașină second-hand a fost mai mare în EU13 decât în UE15
Recomandările studiului evidențiază necesitatea unei aplicări mai bune a legislației existente de către statele membre. Comercianții trebuie să ofere consumatorilor informații transparente și corecte și să nu omită aspecte importante legate de caracteristicile autoturismului second-hand vândut.