Încasările pe care Guvernul speră că le va obține în acest an din timbrul de mediu sunt estimate la doar 365 milioane lei, jumătate din nivelul avansat de ministru și apropiat de volumul veniturilor prognozate pentru anul trecut, care a fost cel mai scăzut de la introducerea taxei de poluare auto.
Încasările anticipate de Guvern nu acoperă suma despăgubirilor, de 400 milioane lei, pe care statul trebuie să le achite în acest an celor peste 300.000 proprietari de mașini care au câștigat procesele pentru restituirea taxei de poluare, considerată ilegală de către instanțe.
Din luna martie, Guvernul a înlocuit taxa auto cu timbrul de mediu, iar noua formulă de calcul a condus la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro, pe principiul că mașinile vechi au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
La acel moment, ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat că se estimează că nivelul încasărilor timbrului de mediu va ajunge la 700 milioane lei în 2013, în condițiile în care și restituirile vechii taxe de mediu sunt estimate la 400 milioane lei.
În urmă cu o lună, ministrul afirma că suma totală ce trebuie restituită din vechea taxă auto este estimată la un miliard de lei.
Ministrul afirma atunci că suma estimată pentru restituirile vechii taxe auto de mediu este enormă, dar a precizat că banii vor fi restituiți „pe măsură ce se încasează noua taxă”.
Bugetul de venituri și cheltuieli pe acest an al Fondului pentru Mediu și al Administrație Fondului pentru Mediu, unde sunt vărsate veniturile în casate din această sursă, aprobat de Guvern, relevă însă că încasările anticipate din timbrul de mediu pentru autovehicule nu vor depăși un total de 365,2 milioane lei.
Suma este apropiată celei calculate pentru anul trecut din taxa auto, de 275 milioane lei, cel mai mic nivel de la introducerea taxei și de zece ori mai puțin decât prognoza de încasări pentru 2011, pe o piață încă afectată de criză și puterea de cumpărare redusă.
Explicația oficială pentru această situație este că, potrivit legii, în situația în care gradul de realizare a veniturilor programate în ultimii doi ani este mai mic de 97% pe fiecare an, pentru anul curent veniturile trebuie programate cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent.
În ultimii ani, veniturile estimate să fie încasate din taxa auto au fost estimate la un nivel ridicat și reduse ulterior semnificativ sau au fost anticipate de la început la un cuantum scăzut și au rămas la acel nivel.
La începutul lunii aprilie, după aproape o lună de la introducerea timbrului de mediu, ministrul Mediului afirma că taxa „a început să-și producă efectele” deoarece încasările s-au dublat față de lunile ianuarie și februarie.
Ministrul arăta totodată că 90% din încasările de la Fondul de Mediu trebuie alocate pentru despăgubiri.
Contradicții au apărut însă atunci când ministrul afirma că „de la începutul anului și până în prezent” au fost încasate 65 milioane lei, iar conducerea Administrației Fondului pentru Mediu informa că cele 65 milioane lei reprezintă încasările din timbrul de mediu, intrat în vigoare la 15 martie, iar încasările totale din timbru și vechea taxă auto sunt de 132 milioane lei.