„Fără ajustările de kilometraj, prețurile mașinilor aduse din Germania nu ar putea fi competitive pe piața din România. Dacă ținem cont de faptul că 48% dintre mașinile aflate la vânzare în România provin din Germania și dacă adăugăm și o parte din restul mașinilor de pe piață, rezultă că cel puțin una din două mașini vândute în România nu are kilometrajul real. De altfel, rezultatele unei analize statistice derulate asupra rulajelor mașinilor second-hand au arătat că aproximativ 70% dintre mașinile aflate la vânzare în România au kilometrajul semnificativ mai mic decât media. În această situație este de așteptat ca trei din patru români care vor achiziționa o mașină second-hand în perioada următoare să nu știe ce au cumpărat cu adevărat”, potrivit sursei citate.
Concluziile analizei se bazează pe rezultatele unor comparații realizate la nivel de „preț corect” pentru mașinile second-hand din cele două țări, autorii analizei exemplificând cu trei dintre cele mai cumpărate mașini rulate din România.
Astfel, un Volkswagen Golf (2.0 L diesel, 140 CP, 150.000 km, din 2005) este evaluat de consultanții auto VeziCatFace la un preț de 6.180 de euro, cu circa 50 de euro mai mult decât prețul din Germania.
„Diferența dintre cele două prețuri este nesemnificativă, dar dacă luăm în calcul și costul timbrului de mediu (aproximativ 700 de euro), costul transportului plus alte taxe, rezultă că prețul din România este mai mic cu peste 1.000 de euro. Astfel, pentru a putea obține profit din aducerea unei mașini similare în România, prețul de vânzare ar trebui să fie peste 7.000 de euro, cu mult peste nivelul pieței”, se arată în studiu.
Pentru un Opel Astra (1.7 L diesel, 100 CP, 150.000 km, din 2004), un preț corect ar fi de 4.080 de euro, cu circa 300 de euro mai puțin decât în Germania, iar după adăugarea costul timbrului de mediu de aproximativ 400 euro, plus transportul și alte taxe, prețul mașinii va depăși 5.000 de euro.
În cazul unui BMW Seria 3 (2.0 L benzină, 145 CP, 170.000 km, din 2002), prețul din România este evaluat de consultanți la 4.238 de euro, în Germania fiind estimat la 4.355 de euro. În mod similar, după taxe și transport, nici aducerea acestui model în România nu ar fi profitabilă.
„Valoarea unei mașini nu este determinată doar de kilometraj, vârstă sau uzură, ci și de percepția cumpărătorilor față de un așa-zis rulaj maxim acceptat. Românii își doresc mașini second-hand cu rulaj mic, iar vânzătorii au înțeles acest lucru, motiv pentru care majoritatea mașinilor aflate la vânzare în România au kilometrajul ajustat până la un nivel competitiv pe piață”, a declarat Alexandru Govoreanu, director de dezvoltare al VeziCatFace.ro.
În condițiile în care prețurile din Germania sunt relativ mai mari decât cele din România, singura șansă de a face profit a celor care importă mașini este să intervină asupra stării reale a mașinii, cea mai des întâlnită intervenție fiind la kilometraj, notează autorii analizei.
„Practic, dacă pentru un Volkswagen Golf cu 150.000 de km, prețul din Germania este de 6.135 de euro, pentru aceeași mașină dar cu un rulaj mai mare cu 100.000 de km, prețul scade până la 4.914 euro. În această situație, dacă vânzătorul ajustează kilometrajul la nivelul acceptat de cumpărătorii români și anume la 150.000 de km, acesta poate vinde mașina cu peste 6.000 de euro, reușind astfel să scoată și profit”, se mai arată în studiu.
Site-ul de consultanță VeziCatFace.ro a fost lansat în 2012.