Peste 250 de păgubiți în programul Rabla; AFM și firma colectoare se învinuiesc reciproc
Peste 250 de oameni nu au tichete valorice valide în a doua etapă a programului Rabla 2012, deși au predat deja mașinile la casat, după ce firma colectoare nu a introdus la termen datele în sistemul Administrației Fondului de Mediu (AFM), acuzând disfuncționalități ale programului informatic.
Aproximativ 30 de oameni dintre păgubiți au venit să protesteze miercuri la sediul AFM, alături de o reprezentantă a firmei colectoare Andrada Servexim SRL – Irina Chiriță. Aceasta a explicat că, după perioada de desfășurare a programului 8 august – 21 septembrie, au rămas nevalidate 276 de vouchere, de câte 3.800 de lei, în condițiile în care mașinile respective au fost predate.
Situația a fost cauzată de faptul că voucherele au fost trimise cu 10 zile întârziere, iar programul informatic al Administrației Fondului de Mediu, PSIPAN, pus la dispoziția firmei pentru introducerea datelor despre autoturismele predate, a funcționat sporadic în perioada în care trebuiau introduse datele, iar în ultima zi a fost blocat, susțin reprezentanții societății colectoare.
AFM cere ca societatea să înapoieze voucherele nevalidate la termenul de 21 septembrie prevăzut în acordul cadru, pentru a le redistribui.
În prezent, tichetele care nu au fost predate de firma colectoare nu mai sunt valabile, iar oamenii au rămas fără mașini și, pentru moment, fără posibilitatea utilizării contravalorii de 3.800 de lei pentru achiziționarea unui nou autoturism. Termenul pentru cumpărarea mașinii noi era fixat la 1 decembrie și a fost prelungit până pe 10 decembrie, însă nu se știe deocamdată dacă va fi deblocată situația.
„Hoții! Hoții”, „Demisia!” și „Dați-ne tichetele”, au scandat oamenii la sediul AFM.
„Au fost alte interese. Tichete sunt, dar nu vor să lea dea. Numai blocaje anul ăsta. Cine să se ocupe și de noi?”, spuneau nemulțumiți oamenii, care își luaseră liber de la serviciu să meargă la protest.
Unii dintre ei se află în situația în care au plătit deja avans pentru mașina noua.
Președintele AFM, Laurențiu Roșca Țigăeru, care a preluat postul luna aceasta, a primit în audiență trei reprezentanți ai protestatarilor și reprezentanta firmei, iar după consultări a susținut declarații de presă.
El a arătat că firma colectoare nu a respectat condițiile acordului cadru încheiat cu AFM, pentru că nu a predat voucherele după data de 21 septembrie.
„Sunt niște condiții care trebuie respectate de ambii semnatari ai convenției. (…) Pe 21 septembrie sistemul se oprește, moment în care se analizează, pentru o perioadă de patru zile, dacă au fost consumate toate tichetele – sunt colectori care le-au terminat că au avut mai multă activitate, sunt unii care au mai rămas cu tichete – și atunci aceste tichete vin înapoi la noi și apoi se redistribuie celor care au avut activitate mai bună”, a spus Țigăeru.
El a precizat că AFM nu are o relație cu cetățenii păgubiți, ci cu firma care nu a respectat contractul.
În privința existenței unor disfuncționaltăți în sistemul informatic în perioada în care tichetele trebuiau validate, Țigăeru a spus că sunt în curs de analiză și rezultatele vor fi disponibile probabil în maxim două zile. El a mai precizat că firma a sesizat aceste disfuncționalități, în scris, după data de 21 septembrie și că astfel de sesizări nu au mai fost făcute, în scris, de alte societăți.
Președintele AFM a precizat că după perioada de patru zile de pauză în sistem din septembrie, celelalte firme colectoare pot valida în continuare vouchere, în timp ce Andrada Servexim nu mai are acces la program, iar tichetele pe care nu le-a predat sunt nule, din cauză că nu a respectat regulile.
Țigăeru a mai precizat că vor putea fi compensați cei care au încheiat toate demersurile și au certificatul de radiere al autovehicului până la 21 septembrie, însă unii dintre păgubiți au doar certificatul de distrugere de la firma colectoare și nu și pe cel de radiere de la poliție, pentru că după data de 21 septembrie nu s-au mai putut face nici radieri.
Potrivit Irinei Chiriță, numai șapte persoane se află în prima situație și ar urma să fie compensate.
„N-am vrut să înapoiez aceste tichete pentru că la data de 21 (septembrie, n.r.) aveam în curte mașini cu certificate de distrugere eliberate pentru cetățeni. (…) Ei spun că eu am încălcat protocolul și nu mi se mai dă drumul la acest program. (…) Am mașini pe stoc, am cetățeni care așteaptă”, a spus Irina Chiriță, adăugând că tichetele ar fi fost redistribuite la alte societăți.
Referitor la faptul că vreo altă firmă nu a sesizat disfuncționalități în sistem, Chiriță a spus că nu știe ce s-a întâmplat și că s-a solicitat o expertiză.
Firma Andrada Servexim SRL a avut repartizate 600 de tichete în această etapă a programului Rabla.
Administrația Fondului pentru Mediu a alocat pentru Programul Rabla 2012, în două etape, 171 de milioane de lei, sumă care permite scoaterea din uz a 45.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani.
În prima etapă a programului care a început în 3 aprilie 2012, au fost alocate 114 milioane de lei pentru casarea a 30.000 de autovehicule, iar în etapa a II-a, care a început în 8 august 2012, au fost alocate alte 57 milioane de lei pentru casarea a încă 15.000 de mașini.
Dintre cele 45.000 de tichete aferente acestui program tipărite de Administrația Fondului pentru Mediu și repartizate colectorilor (REMAT-uri), 43.350 au fost alocate persoanelor fizice, iar 1.650 persoanelor juridice.
Conform Ghidului de finanțare, repartizarea tichetelor s-a făcut pe județe, în funcție de numărul de locuitori. De asemenea, la nivelul fiecărui județ, tichetele au fost repartizate în mod egal între colectori.
Cele 15.000 de tichete din etapa a II-a a Programului au fost destinate numai persoanelor fizice.