BMW a lansat în premieră pentru un mare producător vânzările de automobile direct de pe internet, în încercarea de a ajunge la cât mai mulți clienți prin costuri cât mai reduse, platforma online fiind rezervată pentru moment numai noii game de autoturisme electrice „I”, transmite Bloomberg, citat de MEDIAFAX
Platforma directă de vânzări online va fi prima din industrie. Dincolo de cele câteva experimente de anvergură redusă, marii producători auto au lăsat până acum astfel de tactici comerciale în seama dealerilor.
BMW a adoptat o gamă variată de strategii pentru comercializarea modelelor I, inclusiv o flotă flexibilă de vânzări construită în jurul unei rețele restrânse de showroom-uri, reflectând dificultățile ridicate de introducerea treptată a automobilelor electrice pe o piață auto în criză, după ani de investiții masive în dezvoltare.
„Există riscuri considerabile privind abordarea BMW față de promovarea mărcii I. Este riscul de imagine, dacă nu vor avea succesul așteptat, și riscul principal al costurilor, care poate fi soluționat numai prin vânzări ridicate”, comentează pentru Bloomberg Stefan Bratzel, directorul Centrului pentru management în sectorul auto al Universității de Științe Aplicate din Bergisch Gladbach.
BMW deschide miercuri la Londra primul showroom destinat sub-mărcii I, care va prezenta inițial numai automobile prototip și materiale informaționale, modelele de serie urmând să fie lansate anul viitor.
Compania a investit aproximativ 3 miliarde euro în dezvoltarea automobilului cu baterii i3 și supermașinii hibrid i8, care se poate alimenta la priză, potrivit estimărilor Frost & Sullivan.
Anul trecut, piața automobilelor electrice a avut vânzări de 43.000 de unități, puțin peste jumătate din volumul de 75.000 de livrări anticipat de Sarwant Singh, analist specializat în piața auto la compania de consultanță.
Modelul i3, cu patru locuri, ar trebui să ajungă pe piață la sfârșitul anului viitor, la un preț de aproximativ 40.000 euro, estimează Bratzel. Spre comparație, cel mai ieftin model BMW este în prezent Seria 1, care pleacă, pe piața germană, de la 23.850 euro.
Modelul i8, programat pentru 2014, va costa peste 100.000 euro, potrivit directorului executiv de vânzări al BMW, Ian Robertson.
Detaliile privind modul în care va funcționa relația dintre clienți, pe de o parte, și platforma online și dealeri, pe de altă parte, nu au fost încă stabilite și vor fi descrise ulterior, a declarat purtătorul de cuvânt al BMW Linda Croissant.
Strategia comercială se va concentra pe marile centre urbane ale lumii, a precizat ea.
Opțiunea de a cumpăra online se adresează clienților obișnuiți cu achizițiile pe internet și va prezenta o interfață de configurare și personalizare a automobilelor similară cu cele regăsite în magazine.
Platforma online nu va „prinde” imediat, deoarece mulți clienți vor dori să vadă automobilul și eventual să facă un test drive înainte de a-l cumpăra, crede Ian Fletcher, analist auto la IHS Global Insight.
Totuși, dacă va avea succes, strategia va reduce substanțial cheltuielile BMW, din moment ce vânzările pe internet generează mai puțin de jumătate din costul distribuției prin dealership-uri, potrivit unui expert al Universității Duisburg-Essen, din Germania. Astfel, automobilele vor fi cu până la 7% mai ieftine pe internet decât în showroom.
Directorul general al BMW, Norbert Reithofer, a demarat „Proiectul I” la finele anului 2007, când reglementările tot mai stricte privind emisiile poluante amenințau viabilitatea mașinilor premium cu înclinații sport. BMW a decis să creeze o sub-marcă nouă de automobile electrice, cu caroseria construită din materiale ușoare, în principal fibră de carbon, compensând astfel pentru greutatea suplimentară a sistemului de baterii.
Rivalul Mercedes-Benz, parte a grupului Daimler, a ales o strategie diferită, de a echipa modelele existente cu sisteme electrice de propulsie. Pentru un spor de atractivitate, marca Smart a grupului Daimler oferă clientului posibilitatea de a cumpăra bateria în leasing separat de automobil.
IHS estimează că i3 și i8 vor fi probabil printre cele mai prost vândute modele BMW până în 2024, alăturându-se roadster-ului Z4. În 2014, primul an când modelul i3 se va afla pe piață pe durata întregului exercițiu financiar, BMW va vinde probabil 31.380 de unități, față de peste 500.000 de automobile Seria 3, cea mai bine vândută gamă a companiei, anticipează IHS.