Producătorii auto, tot mai îngrijorați cu privire la piața din Marea Britanie
Comentariile ACEA se adaugă temerilor exprimate deja de producători ca Ford Motor, BMW și Nissan, față de posibila retragere din UE a Marii Britanii.
Potrivit unor relatări ale presei, premierul David Cameron ar putea devansa organizarea referendului privind apartenența Marii Britanii la Uniunea Europeană în 2016, în loc de 2017, după ce a câștigat alegerile parlamentare care au avut loc în această lună.
„Rămânerea în Uniunea Europeană este foarte importantă pentru industria auto britanică”, a declarat secretarul general al ACEA, Erik Jonnaert.
Producătorii auto se tem că retragerea Marii Britanii din UE ar putea avea ca rezultat introducerea unor bariere comerciale în relațiile cu principalele piețe de export europene. În plus, guvernul britanic nu ar mai avea nicio influență asupra viitoarelor reglementări europene referitoare la industria auto.
Marea Britanie este a doua mare piață din Europa pentru vânzările de vehicule noi, după Germania, și al treilea mare producător auto după Germania și Spania. Circa 80% din cele 1,5 milioane de automobile construite anul trecut în Marea Britanie au fost exportate, jumătate dintre acestea în state europene, potrivit asociației industriale SMMT.
Jonnaert a spus că apartenența Marii Britanii la UE îi conferă un cuvânt de spus în redactarea reglementărilor comunitare.
„Standardele europene în industria auto sunt considerate ca având relevanță globală și sunt copiate de multe piețe din afara Europei, așa că Marea Britanie ar pierde oportunitatea de a le influența”, a spus Jonnaert la o conferință care a avut loc în această lună la Londra.
Alte beneficii ale apartenenței la UE sunt accesul la programele UE de finanțare a cercetării, precum și participarea la negocierile comerciale.
Directorul general al producătorului britanic de automobile sport Aston Martin, Andy Palmer, a spus că libertatea comerțului este esențială pentru compania pe care o conduce.
Anul trecut Ford Motor a anunțat că va reconsidera prezența companiei pe piața britanică, dacă țara va ieși din UE.
Directorul de vânzări și marketing al BMW, Ian Robertson, consideră că Marea Britanie ar trebui să rămână în Uniune. BMW deține mărcile britanice Mini și Rolls-Royce.
Carlos Ghosn, directorul general al Nissan, care operează cea mai mare fabrică auto din Marea Britanie, în Sunderland, a spus că producătorul auto va reanaliza viitorul companiei în această țară, în cazul ieșirii din UE.
John Leech, șeful departamentului pentru industrie auto al firmei de consultanță KPMG, a spus că un Brexit, denumirea dată de presă retragerii Marii Britanii din UE, ar fi dăunătoare pentru țară.
Un sondaj realizat de Financial Times înainte de alegerile generale a arătat că 39% dintre britanici ar fi pentru ieșirea din UE, în timp ce 40% au spus că țara lor ar trebui să rămână în Uniune.