PSA Peugeot Citroen, al doilea producător auto din Europa, a anunțat scăderea puternică a profitului operațional în prima jumătate a anului, de la 1,16 miliarde euro la 4 milioane euro, rezultat totuși pozitiv față de pierderile estimate de analiști, în condițiilor dificile de pe piețele europene.
Media estimărilor analiștilor contactați anterior de Bloomberg indica o pierdere operațională de 38 milioane euro.
Veniturile companiei franceze au coborât în perioada analizată cu 5,1%, la 29,6 miliarde euro.
Vânzările Peugeot sunt în cădere liberă, din cauza recesiunii din sudul zonei euro, compania fiind dependentă în mare măsură de performanțele pieței europene. Grupul francez arată tot mai mult ca un învins în duelul cu gigantul german Volkswagen, care se bucură de o prezență mai solidă în afara Europei, dar și de costuri de finanțare mult mai reduse.
PSA vrea să închidă în 2014 fabrica de la Aulnay, din apropiere de Paris, și a suplimentat concedierile cu 8.000 de locuri de muncă, pentru un total de 14.000 de disponibilizări. Compania are peste 200.000 de angajați la nivel mondial, aproximativ jumătate dintre aceștia lucrând în Franța.
Vânzările auto din Europa vor scădea în 2012 pentru cel de-al cincilea an consecutiv, potrivit estimărilor analiștilor și companiilor.
Declinul cererii ridică problema supracapacității de producție pe continent, General Motors anunțând recent că va închide o fabrică din Europa, situată la Bochum, Germania.
„Profunzimea și persistența crizei care ne afectează afacerile din Europa necesită lansarea unei reorganizări a bazei de producție din Franța și unei reduceri a costurilor structurale. Înțelegem foarte clar cât de grav va afecta acest proiect un număr mare de angajați”, a declarat miercuri directorul general al Peugeot, Phillipe Varin.
PSA estimează că restructurarea din Franța, reducerea cheltuielilor de capital în Rusia, America Latină și China și parteneriatul cu General Motors în zona aprovizionării și dezvoltării vor reduce costurile cu 1,5 miliarde euro până în 2015. Un plan separat de economii va genera scăderi de cheltuieli de un miliard de euro.
Acțiunile Peugeot au urcat miercuri la Paris cu până la 5%, datorită profitului operațional peste estimări. Capitalizarea de piață a companiei a scăzut însă cu 76% în ultimele 12 luni, la numai 2,26 miliarde euro.
Compania, un brand emblematic pentru industria franceză, cu o tradiție de 116 ani, generează 75% din venituri pe piața europeană. Guvernul francez încearcă să împiedice închiderea fabricii de al Aulnay și concedieri masive în Franța, pregătind un plan de salvare a industriei auto.
Fabricile Peugeot din Europa au funcționat în prima jumătate a anului la 76% din capacitate, față de 86% în perioada corespunzătoare a anului trecut.
Compania a vândut în prima jumătate a anului, în UE, aproximativ 827.000 de autovehicule, în scădere cu 14%, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Moody’s se pregătește să reducă ratingul Peugeot, aflat deja în categoria „junk”, la „Ba1”.
Cu toate acestea, compania și-a redus datoria netă cu un miliard de euro în prima jumătate a anului, la 2,4 miliarde euro. Fluxul de numerar liber a fost însă de minus 954 milioane euro în primele șase luni, PSA raportând o pierdere netă de 819 milioane euro în perioada analizată, față de un câștig de 806 milioane euro la jumătatea anului trecut.