Curtea Europeană de Justiție (CJUE)a decis recent ca toate vehiculele care se află înmatriculate pe teritoriul Uniunii Europene trebuie să aibă RCA până în momentul în care sunt radiate. Astfel, chiar dacă au mașini vechi pe care proprietarii nu le mai folosesc, tot trebuie să le facă RCA.
Aproape 2 milioane de români dețin mașini vechi pe care nu le mai folosesc, însă o dată cu decizia CJUE ar trebuie să le facă RCA. De asemenea, nu se mai poate folosi nici suspendarea RCA-ului, metodă folosită destul de des în România, în ultima vreme, potrivit economica.net.
Din toate mașinile înmatriculate în România, doar aproximativ 85% au și RCA, fiind un procent sub nivelul impus de Uniunea Europeană. În fapt, tocmai ponderea mașinilor foarte vechi din totalul celor înmatriculate și fără RCA face ca procentul din țara noastră să fie sub limita UE.
Estimările redate de sursa citată arată că la sfârșitul lui 2020 în România erau înmatriculate aproximativ 9,2 milioane de vehicule, însă dintre aceste în jur de 2 milioane sunt mai vechi de 20 de ani iar majoritatea nu mai sunt folosite în trafic. Totuși, decizia CJUE impune ca și acestea să aibă RCA deoarece prezintă riscuri.
Datele estimate de ASF arată că între 700.000 și 1,7 de autoturisme sunt în mod constant fără RCA în românia, în contextul în care sunt înmatriculate 7,2 milioane de autoturisme.
În același tmp, anual sunt instrumentate cel puțin 500.000 de dosare de daună pe RCA, ceea ce înseamnă că anual au daune cel puțin 7% din totalul de vehicule. În cazul automobilelor private, aproximativ 2-3% suferă daune. În schimb, frecvența daunei crește semnificativ în ceea ce privește taxiurile, autocarele și camionele, ajungând și la peste 22-23%.
Calculele realizate de sursa citată arată că aproximativ 70.000 de șoferi ar trebui să plătească din propriul buzunar reparațiile pentru daunele suferite, în situația în care nu au CASCO și nu îl dau în judecată pe celălalt șofer implicat în accident.