UPDATE 8. Grațiela Gavrilescu, ministrului mediului, a declarat joi, la o conferință de presă, că româniii care și-au cumpărat o mașină Volkswagen au fost de bună credință și că ei nu vor fi nevoiți să plătească o diferență privind taxa de mediu. „Nu consider că persoana fizică să fie plătitoare a unei diferențe la taxa de mediu. Noi ne vom îndrepta împotriva producătorului. După 7 octombrie, când vom primi planul de măsuri (de la Ministerul german al Transporturilor – n.n.), vom calcula diferența de taxă de mediu.Noi ne vom îndrepta împotriva producătorului Volkswagen, care a prejudiciat, cu bună sau cu rea credință, vom vedea”, a spus Gavrilescu.
UPDATE 7.Ministrul Transporturilor, Iulian Matache, a declarat joi la o conferință de presă că 300 de mașini Volkswagen aflate pe stoc nu au cărți de identitate, iar 105.000 au probleme.”La dealerii Volkswagen se află pe stoc aproximativ 300 de autoturisme pentru care nu vor mai fi eliberate cărți de identitate până la rezolvarea problemei”, a declarat Iulian Matache. El a adăugat că aceste autovehicule nu vor mai putea fi vândute.
UPDATE 6.Dealerii Volkswagen care vând mașini germane în România pot primi amenzi de până la 100.000 de lei pentru că au adus pe piață un produs neconform cu standardele, a declarat, joi, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Marius Dunca.
„Eu amendez dealerul. Este treaba lui, cum și într-un supermarket, dacă este vina lui, amendez supermarketul și supermarketul se îndreaptă către producător. Producătorul este în Germania, nu pot să sancționez producătorul”, a declarat Marius Dunca, întrebat de jurnaliști cum se implică ANPC în scandalul Volkswagen. El a precizat că amenda maximă este de 100.000 de lei.
Potrivit lui Dunca, până la acest moment la ANPC nu a fost depusă nicio reclamație legată de autoturisme Volkswagen.
Președintele ANPC a mai spus că, din punctul de vedere al instituției pe care o conduce, singurul prejudiciu adus consumatorului ar exista în situația în care acesta ar fi obligat să plătească în pkus pentru taxa de poluare.
Miniștrii Transporturilor și Mediului, Iulian Matache și Grațiela Gavrilescu, discută, joi, la Ministerul Transporturilor, pe tema scandalului Volkswagen, la discuții participând și conducerea Registrului Auto Român, precum și președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, Marius Dunca.
UPDATE 5. Registrul Auto Român (RAR) nu dispune, în prezent, de date concrete privind numărul de autovehicule Volkswagen echipate cu motoare diesel dotate cu softul care permite manipularea testelor de emisii CO2, a declarat joi, pentru Agerpres, Șerban Dobre, șeful Departamentului Poluare și Consultanță Tehnică din cadrul RAR.
‘Astăzi (joi — n.r.) are loc la Ministerul Transporturilor o primă întâlnire de lucru a grupului mixt înființat pentru analiza problemei Volkswagen. Deocamdată nu avem date concrete legate de numărul mașinilor Volkswagen echipate cu motoare diesel dotate cu softul care permite manipularea testelor de emisii. Avem niște informații la nivel macro, însă la nivel concret nu deținem astfel de date. Așteptăm din partea Autorității de omologare germane informațiile necesare. Acestea ar urma să ne parvină cel mai târziu într-o săptămână. În acest caz, vorbim despre motorul EA 189 care însă este însoțit de un cod specificat la fiecare autovehicul. Trebuie verificat acest cod‘, a explicat Dobre.
UPDATE 4. Registrul Auto Român (RAR) nu mai eliberează cărți de identitate pentru mașinile Volkswagen cu motoare Euro 5, aflate în stocurile dealerilor.
Contactați de MEDIAFAX, reprezentanții RAR au declarat că este vorba de circa 300 de mașini noi Volkswagen, cu motoare Euro 5, aflate în stocurile dealerilor, și că măsura nu afectează mașinile cu motorizări Euro 6.
UPDATE 3. Reprezentanții RAR explică faptul că este vorba despre maximum 200 de mașini Volkswagen cu motoare Euro 5 noi, aflate în stocurile dealerilor mărcii. Măsura nu afectează mașinile cu motoare Euro 6, care sunt acum pe piață.
Peste 100.000 de mașini Volkswagen cu probleme, care au fost vândute în România, ar putea fi rechemate în service în perioada următoare, susțin surse din domeniul auto.
Săptămâna trecută, RAR a anunțat că verifică dacă pe mașinile pentru care a acordat constructorilor certificate de omologare privind emisiile poluante există dispozitive de manipulare a emisiilor și a cerut reprezentanței Volkswagen în România o listă cu tipurile de vehicule pentru care s-au folosit astfel de dispozitive.
„Conducerea Registrului Auto Român a contactat conducerea reprezentanței grupului Volkswagen în România și a cerut transmiterea, în cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparțin Grupului Volkswagen, pentru care s-au folosit astfel de dispozitive sau tehnici, precum și actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe măsură ce aceste informații vor fi comunicate de către constructor/autoritatea de omologare responsabilă”, arăta RAR într-un comunicat.
Potrivit acestuia, pentru certificatele de omologare acordate de RAR referitoare la emisiile poluante, Registrul Auto Român a contactat titularii acestor certificate și a lansat o acțiune de verificare, referitoare la probabilitatea existenței pe vehiculele fabricate până acum a unor dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.
„Acțiunile RAR se vor adresa exclusiv constructorilor de autovehicule sau reprezentanților autorizați ai acestora, nicidecum persoanelor fizice (…) Menționăm că RAR nu a acordat niciun certificat de conformitate pentru niciun autovehicul echipat cu motor diesel”, informa vineri instituția.
Măsurile au fost luate în urma solicitării Comisiei Europene referitoare la efectuarea unor verificări de către toate statele membre cu privire la probabilitatea folosirii dispozitivelor de manipulare a emisiilor poluante, de către producătorii ce comercializează în Europa autovehicule omologate de tip.
Scandalul emisiilor poluante a izbucnit după ce Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA) a acuzat VW în această lună că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetățeni americani la gaze poluante.
Potrivit autorităților americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle și Golf, precum și modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 și modelul Audi A3. Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce în eroare sistemele de măsurare a noxelor.
Săptămâna trecută, Guvernul de la Berlin a cerut constructorilor de automobile informații tehnice suplimentare pentru a se putea verifica dacă în Germania sau în Europa există probleme privind respectarea normelor de poluare, în contextul scandalului în care este implicat grupul auto Volkswagen în Statele Unite. Oficiali din Germania și Franța au cerut la rândul lor ca investigațiile referitoare la manipularea de către Volkswagen a testelor pentru emisiile poluante ale vehiculelor diesel să fie extinse la nivelul întregii industrii auto.
Volkswagen intenționează să aloce 6,5 miliarde de euro în trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial, în condițiile în care scandalul declanșat în SUA se extinde.
Grupul va rechema până la 11 milioane de vehicule diesel implicate în scandalul emisiilor, pentru a se asigura că motoarele acestora respectă standardele referitoare la nivelul noxelor.
Între timp, scandalul se extinde și la alte mărci ale grupului VW. Aproximativ 1,2 milioane de vehicule Skoda echipate cu motoare pe motorină, din întreaga lume, au dispozitive de manipulare a emisiilor, ca și 2,1 milioane de automobile Audi și 700.000 de automobile Seat.
UPDATE 2.Miniștrii Transporturilor și Mediului, Iulian Matache, respectiv Grațiela Gavrilescu se vor întâlni joi, 1 octombrie, la discuțiile pe tema scandalului Volkswagen urmând să participe și conducerea Registrului Auto Român (RAR), informează Mediafax.
Grupul de lucru care reunește reprezentanții celor trei instituții se va reuni la ora 12:00, la sediul Ministerului Transporturilor. Aceasta este prima ședință a grupului de lucru destinat problemei Volkswagen.
Registrul Auto Român nu mai eliberează cărți de identitate pentru mașinile Volkswagen care urmau să fie vândute în România, potrivit președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.
„Am avut o discuție cu cei doi miniștri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul mediului pentru partea de poluare și ministrul transporturilor. Ministrul transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărțile de identitate pentru mașinile care ar urma să fie vândute și care sunt în stoc”, a afirmat Călin Popescu-Tăriceanu, la Digi24.
El a adăugat că este nevoie ca cetățenii să fie protejați. „În momentul în care autoritățile iau cunoștință de o astfel de situație, trebuie să reacționeze, până se constituie, eu știu, asociații de consumatori, până își iau avocați care să le apere interesele afectate în justiție”, a spus președintele Senatului.
Călin Popescu-Tăriceanu consideră că statul român a fost înșelat, pentru că a încasat – prin taxa de mediu – mai puțini bani pentru mașini care poluează mai mult. „Cred că statul român trebuie să acționeze, așa cum fac și celelalte țări, de exemplu Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare mașină vândută”, a arătat Călin Popescu Tăriceanu.
Declarațiile intervin în condițiile în care au apărut și primele cifre referitoare la efectele scandalului Dieselgate în România. Conform unor surse, peste 100.000 de mașini produse de grupul Volkswagen, dotate cu softuri care păcălesc testele de mediu, au ajuns în România. În total, cinci milioane de mașini Volkswagen din toată lumea, inclusiv din Romania, vor fi rechemate în service.
Peste 100.000 de mașini Volkswagen cu probleme, care au fost vândute în România, ar putea fi rechemate în service în perioada următoare, susțin surse din domeniul auto.
Săptămâna trecută, RAR a anunțat că verifică dacă pe mașinile pentru care a acordat constructorilor certificate de omologare privind emisiile poluante există dispozitive de manipulare a emisiilor și a cerut reprezentanței Volkswagen în România o listă cu tipurile de vehicule pentru care s-au folosit astfel de dispozitive.
„Conducerea Registrului Auto Român a contactat conducerea reprezentanței grupului Volkswagen în România și a cerut transmiterea, în cel mai scurt timp, a listei tipurilor de vehicule ale mărcilor care aparțin Grupului Volkswagen, pentru care s-au folosit astfel de dispozitive sau tehnici, precum și actualizarea listei tipurilor de vehicule, pe măsură ce aceste informații vor fi comunicate de către constructor/autoritatea de omologare responsabilă”, arăta RAR într-un comunicat.
Potrivit acestuia, pentru certificatele de omologare acordate de RAR referitoare la emisiile poluante, Registrul Auto Român a contactat titularii acestor certificate și a lansat o acțiune de verificare, referitoare la probabilitatea existenței pe vehiculele fabricate până acum a unor dispozitive de manipulare a emisiilor poluante.
„Acțiunile RAR se vor adresa exclusiv constructorilor de autovehicule sau reprezentanților autorizați ai acestora, nicidecum persoanelor fizice (…) Menționăm că RAR nu a acordat niciun certificat de conformitate pentru niciun autovehicul echipat cu motor diesel”, informa vineri instituția.
Măsurile au fost luate în urma solicitării Comisiei Europene referitoare la efectuarea unor verificări de către toate statele membre cu privire la probabilitatea folosirii dispozitivelor de manipulare a emisiilor poluante, de către producătorii ce comercializează în Europa autovehicule omologate de tip.
Scandalul emisiilor poluante a izbucnit după ce Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA) a acuzat VW în această lună că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetățeni americani la gaze poluante.
Potrivit autorităților americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle și Golf, precum și modelul Volkswagen Passat din 2014-2015 și modelul Audi A3. Grupul Volkswagen a recunoscut instalarea dispozitivului electronic care induce în eroare sistemele de măsurare a noxelor.
Săptămâna trecută, Guvernul de la Berlin a cerut constructorilor de automobile informații tehnice suplimentare pentru a se putea verifica dacă în Germania sau în Europa există probleme privind respectarea normelor de poluare, în contextul scandalului în care este implicat grupul auto Volkswagen în Statele Unite. Oficiali din Germania și Franța au cerut la rândul lor ca investigațiile referitoare la manipularea de către Volkswagen a testelor pentru emisiile poluante ale vehiculelor diesel să fie extinse la nivelul întregii industrii auto.
Volkswagen intenționează să aloce 6,5 miliarde de euro în trimestrul trei pentru acoperirea costurilor remedierii neregulilor legate de emisiile poluante ale motoarelor diesel instalate pe 11 milioane de vehicule la nivel mondial, în condițiile în care scandalul declanșat în SUA se extinde.
Grupul va rechema până la 11 milioane de vehicule diesel implicate în scandalul emisiilor, pentru a se asigura că motoarele acestora respectă standardele referitoare la nivelul noxelor.
Între timp, scandalul se extinde și la alte mărci ale grupului VW. Aproximativ 1,2 milioane de vehicule Skoda echipate cu motoare pe motorină, din întreaga lume, au dispozitive de manipulare a emisiilor, ca și 2,1 milioane de automobile Audi și 700.000 de automobile Seat.
UPDATE 1. Potrivit unor surse din piață, citate de Antena 3, RAR a sistat eliberarea de cărți de identitate pentru mașinile Volkswagen cu norma de poluarea EURO 5. Astfel, cei care au cumpărat astfel de mașini ar putea fi nevoiți să mai aștepte până ce autoritățile vor lua o decizie.
Potrivit estimărilor, în România au fost înmatriculate peste 130.000 de automobile Volkswagen cu motorizare Euro 5, echipate cu softul de manipulare a testelor de emisii, asta fără să fie luate în calcul și celelalte automobile ale mărcilor Seat, Skoda și Audi.
„Astăzi (miercuri – n.r.) am avut o discuție cu cei doi miniștri care sunt direct responsabili de domeniu, ministrul mediului pentru partea de poluare și ministrul transporturilor. Ministrul transporturilor m-a informat că deja RAR nu mai eliberează cărțile de identitate pentru mașinile care ar urma să fie vândute și care sunt în stoc”, a anunțat Călin Popescu-Tăriceanu la Digi24.
„Cred că e nevoie de o protecție a consumatorilor, a cetățenilor. În momentul în care autoritățile iau cunoștință de o astfel de situație, trebuie să reacționeze, până se constituie, eu știu, asociații de consumatori, până își iau avocați care să le apere interesele afectate în justiție”, a spus președintele Senatului.
foto: captură Digi24
Călin Popescu-Tăriceanu consideră că statul român a fost prejudiciat, pentru că a încasat mai puțini bani pe taxa de mediu pentru mașini care poluează mai mult. „Cred că statul român trebuie să acționeze, așa cum fac și celelalte țări, de exemplu Belgia s-a constituit parte civilă împotriva Volkswagen, în Spania guvernul a hotărât să penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare mașină vândută”, a arătat Călin Popescu Tăriceanu.
Potrivit unor surse din piața auto, circa 130.000 de mașini produse de Volkswagen, dotate cu softul manipulator care păcălește testele de mediu, au ajuns în România. În total, cinci milioane de mașini VW din toată lumea, inclusiv din România, vor fi rechemate în service pentru remedierea problemei.
Numărul estimativ al mașinilor cu softul manipulator care păcălește testele de emisii poluante
Volkswagen – 5.000.000 de mașini
Audi – 2.100.000 de mașini
Skoda – 1.200.000 de mașini
Seat – 700.000 de mașini
Vehicule comerciale – 1.800.000