Reclamele la autoturisme ale Renault-Dacia, interzise de la difuzarea pe posturile TV
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat, în ședința de marți, mai multe spoturi publicitare pentru șase modele de automobile Renault, trei modele Chevrolet, două modele Dacia și un model Mitsubishi, difuzate pe posturi de televiziune, pe parcursul lunii iulie.
CNA a constatat că în aceste spoturi prețul afișat mare pe ecran este prețul final de achiziție al autoturismului doar în condițiile în care cumpărătorul deține trei vouchere (tichete valorice). În caz contrar, prețul de achiziție al autoturismului este mai mare.
De asemenea, condițiile în care cumpărătorul poate beneficia de respectiva promoție la autoturismul promovat în spot (prețul mai mic dacă are trei vouchere) apar scrise în partea de jos a ecranului, cu litere mici, greu lizibile.
Astfel, membrii CNA au considerat că respectivele spoturi publicitare încalcă articolele 93 și 94 din Codul audiovizualului, potrivit cărora: „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale” și „În scopul unei informări corecte, orice informație sau avertizare conținută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri: a) să fie prezentată static, lizibil și pe o durată suficientă, în cazul informației difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiție standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiție; b) să fie redată la viteză normală de citire”.
În consecință, CNA a decis să aplice o decizie de intrare în legalitate în privința respectivelor spoturi publicitare, fapt care presupune că acestea nu mai pot fi difuzate pe posturile TV până când nu vor fi modificate, astfel încât să respecte legislația audiovizuală.
De cealaltă parte, în ședința de marți a CNA, un reprezentant al companiei Renault Dacia a spus că acest program se află în al cincilea an de derulare.
El a mai spus că într-un spot foarte scurt nu pot fi afișate toate informațiile disponibile pe site-ul companiei, referitoare la o promoție. „Nu este vorba despre rea-voință, dar nu poți să afișezi în zece secunde toate informațiile”, a mai spus reprezentatul companiei Renault Dacia.
„Ca să fiți corect față de publicul cumpărător ar trebui să spuneți care este valoarea voucherului”, i-a explicat Ioan Onisei, vicepreședintele CNA.
„Nu poți cere telespectatorului să citească mesaje subliminale complexe”, a spus și Mircea Valeriu Deacă, membru al CNA, referindu-se la textul greu de citit care apare în partea de jos a ecranului, în timpul difuzării spoturilor, și în care se explică faptul că prețul prezentat mare pe ecran este valabil numai dacă eventualul cumpărător are trei vouchere.
În decizia sa, CNA a avut în vedere și decizia Comitetului Etic al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), potrivit căruia „comunicarea prețului autoturismelor promovate prin sintagma «la doar … euro, TVA inclus» încalcă prevederile articolului 1.3 litera b din Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC, deoarece prețului menționat i se adaugă și contravaloarea a maxim trei tichete valorice care, dacă nu sunt obținute în urma casării unor autoturisme, trebuie achiziționate separat de către consumator”.