Renault anunță profit de 8 ori mai mic la șase luni, după provizionarea întregii expuneri pe Iran
Profitul net al Renault pentru prima jumătate a anului a scăzut puternic, de la 774 milioane euro la 97 milioane euro, influențat în principal de constituirea unui provizion special de 512 milioane euro care acoperă întreaga expunere a grupului pe Iran.
Renault a înregistrat în primul semestru provizioane, costuri speciale pentru deprecierea activelor și cheltuieli de restructurare în valoare totală de 832 milioane euro, se arată în raportul financiar prezentat vineri de grupul francez, proprietarul Dacia.
Provizionul de 512 milioane euro constituit pentru acoperirea întregii expuneri pe Iran reprezintă cea mai mare parte din rezultatul negativ.
Totodată, grupul a avut costuri speciale de 227 milioane euro cu deprecierea activelor legate de anumite programe în domeniul auto și cheltuieli de restructurare de 173 milioane euro în Franța, potrivit raportului.
Renault a încheiat în martie un acord cu sindicatele din Franța privind reducerea cu 17% a numărului angajaților din țară și înghețarea salariilor, angajându-se în schimb să nu închidă în următorii trei ani nicio fabrică franceză.
Veniturile Renault au variat nesemnificativ în prima jumătate a anului, la 20,4 miliarde euro, de la 20,6 miliarde euro în perioada corespunzătoare a anului trecut.
Iran este cea de-a 13-a piață din portofoliul Renault după vânzări, cu aproape 29.000 de autovehicule comercializate în republica islamică în prima jumătate a anului, în scădere cu 1,1%, cifră care conferă grupului francez o cotă de piață de 7,2%.
Marja de profit operațional a Renault a crescut de la 2,5% la 2,9% din venituri în perioada analizată, respectiv de la 508 milioane euro la 583 milioane euro.
Renault colaborează cu doi parteneri locali în Iran, care produc modelele Logan și Megane utilizând piese furnizate de grup.
Din cauza sancțiunilor economice impuse de SUA și alianții săi asupra Iranului, reglarea creanțelor comerciale și financiare în monedă străină s-a menținut la un nivel foarte redus în prima jumătate a anului. Sancțiunile economice au fost prelungite în luna iunie a acestui și au fost modificate astfel încât se referă în mod direct și la sectorul auto, se arată în raportul Renault.
Astfel, din cauza sancțiunilor economice, Renault nu a înregistrat în prima jumătate a acestui an, în Iran, profit operațional sau flux de numerar liber, a desprins de grup principala subsidiară din statul islamic, a provizionat întreaga expunere netă pe Iran (toate activele, inclusiv valori mobiliare, credite și creanțe comerciale). Expunerea brută a Renault pe Iran era de 835 milioane euro la jumătatea anului, din care 731 milioane euro reprezintă creanțe.
Volumul vânzărilor Renault la nivel mondial a scăzut cu 1,9% în prima jumătate a anului, de la 1,33 milioane la 1,3 milioane autovehicule.
Marca Dacia a înregistrat vânzări de 211.438 unități, în urcare cu 16,5%, generând 16,2% din vânzările grupului. Dacia a făcut progrese în toate regiunile Renault și a înregistrat în Europa cea mai solidă creștere în clasamentul mărcilor, notează grupul francez.
Astfel, vânzãrile Dacia în Europa au crescut cu 18,1% în perioada analizată, de la 120.900 unități la 142.800 unități.
Marca Renault a avut vânzări de 1,062 milioane unități, reprezentând 81,5% din afacerile grupului, în contextul unei creșteri de 4,3% pe plan internațional, estompată de un declin de 12,5% în Europa.
Cel mai bine vândut model al companiei a fost Clio, cu 243.400 unități, în urcare cu 26,4%, urmat de Duster.
Duster a înregistrat cea mai bună creștere la nivelul grupului, ajungând la 188.800 unități, în urcare cu 50%.
Modelul Logan a afișat un declin de 24,6%, la 130.900 unități, în timp ce Sandero a crescut cu 5,2%, la 159.000 unități.
Lodgy s-a vândut în 24.400 de unități, iar Dokker a afișat vânzări de 21.000 autovehicule.