Renault se poziționează pentru o explozie a pieței auto din Africa, pariind, printr-o ofensivă construită în jurul mărcii Dacia, că populația de pe continent se va îndepărta, treptat, de autobuze și mașini vechi, în timp ce competitorii grupului francez „merg pe vârfuri” în regiune.
Producătorul auto francez și Nissan Motor, partenerul său japonez, investesc 1 miliard de euro la fabrica din Tanger, Maroc, extinzând masiv producția.
Totodată, Renault se pregătește să ridice o fabrică în Algeria, însă nu a stabilit încă termene pentru realizarea acestui proiect.
„Africa se stabilizează. Este mai bine să ne poziționăm acum, pentru a avea noi motoare de creștere pe măsură ce piețele vor începe să se maturizeze”, a declarat într-un interviu acordat Bloomberg Jean-Christophe Kugler, senior vice president la Renault pentru regiunea africană.
Renault, al treilea mare grup auto european, promovează marca „de buget” Dacia în Africa, încercând astfel să compenseze pentru contracția puternică a pieței europene.
Între timp, companiile asiatice care produc automobile low-cost atacă agresiv Europa, în timp ce producătorii de autoturisme premium, precum BMW sau Mercedes-Benz, introduc tot mai multe modele de mici dimensiuni.
Piața auto europeană este în contracție pentru cel de-al cincilea an consecutiv și va atinge în 2012 cel mai redus volum din 1995, estimează Asociația Constructorilor Europeni de Automobile.
Cota de piață a Renault în UE a scăzut în prima jumătate a anului la 8,5%, de la 9,5% în perioada corespunzătoare a anului trecut, în timp ce companiile sud-coreene Hyundai și Kia și-au extins amprenta de la 4,7% la 5,9%. BMW, care a lansat o nouă versiune a compactei Seria 1 și a extins propunerile mărcii Mini, și-a consolidat poziția de la 5,7% la 6,1%.
Renault merge însă mai bine decât rivalul francez PSA Peugeot Citroen, deoarece s-a extins mai devreme pe piețele emergente și datorită alianței cu Nissan, care datează din 1999. Renault generează 47% din afaceri în afara Europei, față de 39% în cazul Peugeot.
Renault a obținut în primul semestru un profit net de 786 milioane euro, datorită creșterii livrăruilor cu 20% în America Latină și cu 29% în Rusia. Nissan, unde Renault deține 43% din acțiuni, a contribuit cu 230 milioane euro la rezultat.
Dacia, cumpărată în 1998 de grupul francez, se află la centrul campaniei Renault de extindere pe piețele emergente, notează Bloomberg, deoarece companiile rivale nu pot concura cu modelul unic de tehnologie europeană la prețuri mici. Spre exemplu, Sandero pleacă de la 6.790 euro în Germania, față de 9.850 euro pentru modelul Volkswagen Up, de mai mici dimensiuni.
„Este clar că au un avantaj în acest segment”, comentează pentru Bloomberg Ian Fletcher, analist la IHS Automotive, Londra.
Jean-Christophe Kugler anticipează că Africa va avea, începând cu deceniul următor, o evoluție „în oglindă” cu cea a Americii Latine. Vânzările de automobile noi din America de Sud vor crește în acest an la 5,75 milioane de unități, dublu față de nivelul din 2005, estimează IHS Automotive. Vânzările din Africa de Sud vor totaliza aproximativ 1 milion de autoturisme în acest an, reprezentând peste jumătate din piața de pe întreg continentul. Astfel, în 2012, piața auto africană va reprezenta o mașină nouă vândută la fiecare 1.000 de persoane, față de 15 la 1.000 în America Latină.
„Strategia Renault de a ajunge primii acolo este una foarte solidă. Au performanțe semnificativ mai bine decât Peugeot, în mare măsuri datorită acestei strategii”, spune Neil King, analist la Euromonitor International.
Peugeot a înregistrat o pierdere de 819 milioane euro în prima jumătate a anului, de la un profit de 806 milioane euro în aceeași perioadă a lui 2011. Cele trei mari agenții de rating atribuie companiei ratinguri în cateogria investițiilor cu caracter speculativ.
Fabrica Renault de la Tanger este cea de-a doua deschisă pe continent, după cea de la Casablanca, în funcțiune de 50 de ani. După extindere, unitatea va avea o capacitate de producție de 400.000 de autovehicule pe an, cu mult peste orice altă fabrică de pe continentul african.
Daimler și BMW au fabrici în Africa de Sud, producând aproxiamtiv 50.000 de automobile pe an fiecare, în timp ce Volkswagen asamblează aproximativ 100.000 de unități pe an.
Fabrica de la Tanger a început producția în februarie, iar după extindere va avea două linii de asamblare pentru modelele Dacia Lodgy și Dokker. Cea mai mare parte a producției va fi destinată inițială exporturilor.
Prima linie de producție, cu o capacitate de 170.000 de vehicule pe an, a intrat deja în funcțiune iar construcția celei de-a doua linii va începe anul viitor.
Renault a găsit parteneri locali pe continent, precum conglomeratul Duarte din Angola, unde veniturile sunt în creștere datorită descoperirilor de zăcăminte de petrol și gaze din ultimii ani . Grupul francez are 14 parteneri de distribuție și import în 25 de țări din Africa sub-sahariană.
Marca Dacia va ajuta Renault să-și consolideze poziția în regiune, unde va concura în principal cu piața second-hand, dar și cu Toyota și Hyundai, în prezent cei mai importanți jucători în zona autoturismelor noi, potrivit IHS.
Cea mai importantă dificultate va fi însă infrastructura, în multe zone mai prietenoasă cu măgarii și cămilele decât cu autovehiculele.