Reuters: Scandalul de la VW poate deveni un risc mai mare pentru economia Germaniei decât criza elenă

Publicat: 24 09. 2015, 16:38
Actualizat: 24 09. 2015, 17:16

Volkswagen este cel mai mare dintre producătorii auto germani și unul dintre principalii angajatori din țară, cu peste 270.000 de salariați în Germania și un număr chiar mai mare care lucrează pentru furnizori.

Directorul general Martin Winterkorn a plătit deja prețul scandalului manipulării rezultatelor testelor de poluare ale automobilelor diesel, izbucnit în SUA, și și-a anunțat miercuri demisia, iar analiștii evaluează impactul crizei asupra economiei germane.

„Dintr-o dată, Volkswagen a devenit un risc mai mare pentru economia germană decât criza datoriilor din Grecia”, a declarat Carsten Brzeski, economist șef la ING.

El a arătat că dacă vânzările VW vor scădea în America de Nord în lunile următoare, acest fapt va avea impact nu doar asupra companiei, ci și asupra întregii economii germane.

Volkswagen a vândut anul trecut aproape 600.000 de automobile în SUA, reprezentând circa 6% din vânzările globale de 9,5 milioane de vehicule.

Agenția pentru Protecția Mediului din SUA a avertizat că grupul riscă amenzi de până la 18 miliarde de dolari, sumă care depășește profitul operațional din 2014.

Chiar dacă această sumă poate fi acoperită de rezervele de numerar de 21 de miliarde de euro deținute de grup, scandalul a provocat temeri că vor avea loc concedieri masive.

O îngrijorare mai largă a guvernului german este că și alți producători auto, precum Daimler și BMW, ar putea să fie afectați de dezastrul de la VW.

Nu există informații că cele două companii ar fi comis ilegalități, iar unii analiști consideră că impactul va fi limitat.

Guvernul german a dat asigurări miercuri că industria auto va rămâne un pilon important al economiei, în pofida adâncirii crizei la VW.

„Este o industrie extrem de inovativă, de mare succes pentru Germania, cu numeroase locuri de muncă”, a spus un purtător de cuvânt al Ministerului Economiei.

Analiștii avertizează însă că tocmai această dependență de sectorul auto ar putea deveni un pericol pentru economie, care va crește în acest an, potrivit estimărilor, cu 1,8%.

Germania se confruntă deja cu impactul încetinirii creșterii economiei chineze.

„Dacă vânzările auto vor scădea, faptul va afecta și furnizorii și cu ei întreaga economie”, a declarat Martin Gornig, analist la institutul de cercetări DIW din Berlin.

În 2014, în industria auto germană lucrau 775.000 de persoane, reprezentând aproape 2% din forța de muncă totală.

În plus, automobilele și componentele auto sunt cele mai de succes exporturi ale Germaniei, cu vânzări în străinătate de peste 200 de miliarde de euro în 2014, respectiv aproape o cincime de totalul exporturilor țării.

„Acesta este motivul pentru care scandalul nu este un fleac. Economia germană a fost lovită în centrul său, în marca Made în Germany”, a declarat Michael Huether, șeful institutului economic IW.

Există și voci care susțin că impactul asupra economiei nu va fi exagerat.

„Nu cred că întreaga industrie auto germană va fi afectată. Nu va fi recesiune din cauza unei singure companii”, a spus Joerg Kraemer, economist șef la Commerzbank.

Asociația comercială germană BGA a încercat la rândul ei să calmeze publicul, apreciind că nu există semnale că clienții din străinătate încep să pună la îndoială calitatea și seriozitatea companiilor germane.

„Nu există o suspiciune generală față de bunurile cu eticheta Made in Germany”, a declarat directorul general al BGA, Andre Schwarz.

El a recunoscut faptul că există un anumit nivel de îngrijorare în rândul companiilor germane, că scandalul legat de înșelătoria privind nivelul real al emisiilor motoarelor diesel ar putea avea un efect de domino asupra afacerilor lor, erodând marca „Made in Germany”.

Unii analiști văd o ironie a situației. În timp ce economia Germaniei a rezistat crizei datoriilor din zona euro și încetinirii din China, se poate confrunta acum cu cel mai mare risc, venit chiar din interior, din partea unei companii proprii.