Prima pagină » Auto » Samsarii de mașini, loviți dur: ce pățesc cei care falsifică datele mașinilor pe care le vând

Samsarii de mașini, loviți dur: ce pățesc cei care falsifică datele mașinilor pe care le vând

Samsarii de mașini, loviți dur: ce pățesc cei care falsifică datele mașinilor pe care le vând
Comisia pentru drepturile omului din Senat a avizat, luni, favorabil propunerea legislativă de completare a Codului Penal, în sensul introducerii pedepsei cu închisoarea de la 2 la 5 ani pentru vânzătorii de autovehicule care falsifică datele sau carateristicile tehnice ale mașinilor.

„Am avizat cu majoritate de voturi această propunere legislativă. Când am discutat, am avut în vedere dacă proiectul aduce sau nu atingere drepturilor omului”, a declarat senatorul PNL Nicolae Vlad Popa, membru al Comisiei pentru drepturile omului din Senat, scrie Mediafax.

Potrivit propunerii legislative de completare a Legii 286/2009 Cod Penal, se introduce infracțiunea de „înșelăciune privind date sau caracteristici ale vehiculelor”. Astfel, înșelăciunea săvârșită în legătură cu date sau caracterisrici ale vehiculelor se pedepsește cu închisoare de la 2 la 5 ani.

„Prin date sau caracteristici ale vehiculelor se înțelege: elemente de indentificare, proveniența, modificările și intervențiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparațiilor și accidentelor rutiere în care a fost implicat vehiculul. Fapta constituie infracțiune independent de diligența depusă de persoana care devine titular de drepturi asupra vehiculului”, prevede propunerea legislativă semnată de un grup de deputați PNL și independenți.

În expunerea de motive, inițiatorii precizează că infracțiunea este introdusă în categoria celor care țin de siguranța pe drumurile publice și nu a celor care țin de patrimoniu, în condițiile în care starea proastă a unor vehicule poate reprezenta un pericol grav.

Siguranța circulației reprezintă unul din domeniile în care România se situează pe ultimele locuri în Europa. Astfel, ultimele statistici arată că în România se înregistrează 259 de accidente mortale la 10 miliarde pasageri-km, în comparație cu media UE care se cifrează la 61 de accidente. Cauzele sunt multiple: starea drumurilor, insuficienta pregătire a conducătorilor auto, starea tehnică a autovehiculelor.

„Unul dintre fenomenele care a luat amploare în ultimii ani este cel al înstrăinării de autovehicule de către anumite persoane (samsari) fără a prezenta situația tehnică reală a acestora. Astfel, autovehicule cu diferite probleme tehnice ajung să circule pe drumurile publice, fără ca noul deținător să cunoască acest fapt-generând un pericol la adresa siguranței circulației pe drumurile publice” se mai arată în expunerea de motive.

Inițiatorii mai spun că, de multe ori, procurorii adoptă soluția NUP și îndrumă părțile către un proces civil, pe motiv că spețele acoperă doar interese private. De multe ori soluția se bazează și pe dimensiunea redusă a prejudiciului ori pe faptul că „samsarul” neagă pur și simplu că ar fi avut cunoștință de adevărata stare tehnică a vehiculului.-kilometrajul dat înapoi, numărul proprietarilor, evenimente rutiere, accidente, modificări.

Propunerea este centrată și pe buna-credință a cumpărătorului/victimei. De aceea, fapta constituie infracțiune independent de conduita clientului păgubit (indiferent dacă acesta a dus sau nu mașina la tester).

Inițiatorii sunt: Alexe Costel – deputat PNL; Alexe Florin-Alexandru – deputat PNL; Cocei Erland – deputat PNL; Doboș Anton – deputat PNL; Guran Virgil – deputat Independent; Nazare Alexandru – deputat PNL; Paul Maria-Andreea – deputat PNL; Roman Cristian-Constantin – deputat PNL; Tararache Mihai – deputat Independent.

Guvernul a avizat negativ propunerea, pe motiv că actualul Cod penal este suficient de cuprinzător pentru a sancționa astfel de cazuri.

Autor

Citește și